четвер, 7 березня 2013 р.

БРЕЙН-РИНГ (9-11 кл.) «Як ми знаємо творчість Шевченка. Сторінками Кобзаря»

«Як ми знаємо творчість Шевченка. Сторінками Кобзаря»
Мета: виховувати повагу до творчості Т. Г. Шевченка, зацікавити учнів класичною українською літературою, показати усю бага­тогранність обдарувань поета.
Пропонований пізнавально-виховний захід розпочинається
зі вступного слова ведучого, який повідомляє тему, наголошує, що
брейн-ринг приурочений відзначенню Шевченківських днів.
Ведучий.
Слава Шевченкова слава України. Шевченко став символом незнищенності українського народу. Його велика любов до людини, до матері, до рідної України вчить, як треба жити на світі. Шевченкове слово будило, кликало, підно­сило. Його слава зростає, шириться, перетинає кордони. Сьогодні ми перевіримо, як знаєте шевченкіану ви.
Представляє команди, журі, лічильну комісію.
І. Конкурс «Історія мого життя є части­ною історії моєї Батьківщини»
Конкурс виявить знання учнями життєвого і творчого шля­ху поета. Винагорода за кожну правильну відповідь — 1 бал. Якщо команда, яка першою зголосилась відповідати, помиляєть­ся, то право відповіді належить наступній команді.
1.    Де народився Тарас Григорович Шевченко? (У селі Моринці.)
2.    Назвіть прізвище пана, якому належала родина Шевченків. (Енгельгардт.)
3.    Скільки років було Тарасику, коли померла мати? (9)
4.    Скільки дітей було в сім'ї Григорія Шевченка? (6)
5. Своє безрадісне дитинство Шевченко згадує в багатьох ві­ршах, зокрема «Мені тринадцятий минало...» Хто підняв настрій малому сиротині, за текстом цієї поезії? Яке ім'я і прізвище цієї людини (Оксана Коваленко.)
6. Коли Шевченка викупили з кріпацтва (1838 р.)
7. Хто намалював портрет, що був розіграний у лотерею, а за виручені кошти було викуплено Шевченка з кріпацтва? (Карл Брюллов.)
8. Чий саме портрет намалював Карл Брюллов? (Василя Жуковського.)
9. Коли вийшло перше видання «Кобзаря»? (1840 р.)
10.    Коли Шевченко востаннє побував в Україні? (1859 р.)
11.    Назвіть рік виходу останнього прижиттєвого видання Шевченкового «Кобзаря»? (1860 р.)
12.    Де і коли було збудовано перший пам'ятник Шевченку? (1920 р., півострів Мангишлак, Казахстан, місце заслання Шевченка.)
II. Конкурс «Домашнє завдання»
Учні демонструють виготовлені заздалегідь газети на Шевченківську тематику (максимальна оцінка 5 балів). Один представ­ник від кожної команди читає виразно вірш Шевченка, що не вхо­дить до шкільної програми (максимальна оцінка 10 балів).
III. Конкурс «З якого це твору»
Відповідає команда, що першою підняла сигнальний знак. За правильну відповідь — 5 балів. Якщо команда помиляєть­ся, то право відповідати передають команді-суперниці.
1. Така її доля...
О Боже мій милий.
За що ж Ти караєш її, молоду?
За те, що так щиро вона полюбила
Козацькії очі?..
Прости сироту! («Причинна».)
2.        Спасибі за раду.
Теплий кожух, тілько шкода —
Не на мене шитий,
А розумне ваше слово
Брехнею підбите. («Гайдамаки».)
3. Босфор схаменувся.
Туркеня дрімає,
Дрімав у гаремі ледачий султан.
Тілько у Скотарі, у склепу, не дрімають
Козаки-сердеги.
Чого вони ждуть? («Гамалія».)
4.    Покинула знову хату,
Синову господу;
Пішла в найми, за хліб черствий
Жидам носить воду. («Сова».)
5. Доробилась Україна
До самого краю.
Гірше ляха свої діти
Її розпинають...
(«І мертвим, і живим, і ненарожденним...».)
IV. Конкурс «Ми вам ви нам»
Команди почергово задають суперникам заздалегідь дібрані питання на дану тематику. Починає команда, яка є лідером. За кожну правильну відповідь — 3 бали. Кількість питань — по три від кожної команди.
V. Конкурс капітанів
Кожен капітан виступає з усним твором, заздалегідь написаним,
на тему «Мій улюблений твір Шевченка». Максимальна оцінка — 10 балів.
Гра для капітанів «Сходинки»
Кожна остання буква правильно відгаданої загадки дає відповідь на назву шевченківського твору, присвяченого козацькому війську на Україні у XVIII столітті.
1.   Має крила – не літає.
2.   Коло вуха завірюха, а у вусі ярмарок.
3.   Сопе, хропе, часом чхає,
Сюди-туди зазирає.
На морозі замерзає,
Бо одежини не має.
4.   Хто живе без дружини, в чужім краю без родини?
5.   Стоять в лузі сестрички, золоті очі, білі вії.
6.   Ума нема, а хитрий.
7.   Не тополя, а струнка, не лоза, а гнеться, не вогонь, а пече.
Відповідь: 1. Капелюх. 2. Бджоли у вулику. 3. Ніс. 4. Солдат. 5. Ромашки. 6. Капкан. 7. Дівчина.
Коли ви складете усі останні великі букви відповіді, то отримаєте слово «Хустина». Вірш написаний Т. Г. Шевченком в Орській фортеці у 1847 році.
VI. Конкурс «Хто більше?»
1.    Назвати твори українських письменників про Шевченка (Команда, що останньою дала відповідь, отримує 5 балів.) С. Васильченко «В бур’янах»; Дмитро Красницький «Тарасові світанки» (1989);           М. Рубашов «Багряні тіні»; Оксана Іваненко «Тарасові шляхи» та ін.
2.   Назвати картини Тараса Григоровича Шевченка (за пере­могу — 7 балів). Усього 1200 робіт: «Селянська родина», «Катерина», «Циганка-ворожка», «Байгуші під вікном», «Дари в Чигирині», «Судня рада», «Старости», серія малюнків «Мальовнича Україна», 150 портретів, автопортрети.
3.   Назвати твори Шевченка, покладені на музику (5 балів).
4.    Назвати твори Шевченка з жіночими власними назвами в заголовках (3 бали). «Катерина», «Марія», «Мар’яна-черниця».
ДОДАТОК. «Кобзар» вміщує 227 назв творів. Пам’ятники: у Палермо (Канада), Бухаресті, Вашингтоні,Нью-Йорку, Парижі та багатьох містах України.
Надається слово журі, яке висловлює свої враження. Лічильна комісія підбиває підсумки. Звучить грамзапис пісні на слова Шевченка «Думи мої думи мої...»
Завершальне слово ведучого.

Немає коментарів:

Дописати коментар