понеділок, 12 січня 2015 р.

ЧАСТИНА І
Виберіть одну правильну відповідь.
1.Укажіть правильне твердження:
А Розчленовані складнопідрядні речення підпо­рядковуються обставині в головній частині.
Б Підрядна частина складних речень розчлено­ваної структури виступає щодо головної в ролі означення.
В До складнопідрядних речень розчленованої структури належать речення способу дії, міри або ступеня та порівняльні.
Г Розчленовані складнопідрядні речення підпорядковуються головній частині в цілому.
Д У складнопідрядних реченнях розчленованої структури засобом зв'язку між частинами ви­ступають тільки сполучні слова.
2.Укажіть складнопідрядне речення розчленова­ної структури:
А Ханові снилося, що він тікав чомусь босим, з ціли­ми ще ногами, і молотив коня п 'ятами по боках... (М. Вінграновський.)
Б З рікою спливалося море, а в ньому малиновими спинами грали чи острови, чи хмари...
В Говорили вони та мовчали й тоді, коли море й Дніпро об'єднував золотими рогами місяць.
Г Тиша настала така, що навіть на небі перегляну­лися ангели...
Д Можливо, що цей світанковий гарматний наступ Жолкевського застав козаків зненацька.
3.Укажіть складнопідрядне речення місця:
А Я люблю ту пору, коли сунички засвічують своє цвітіння.
Б По той бік річки такі ж городи підіймалися вгору, аж туди, де поміж хатами звивалася, зникаючи за переїздом, бруківка.
В Ти встаєш, позіхаючи, прикладаючи кулаки до очей, а у вухо, де ще причаївся сон, крізь сон, крізь туман добирається сумовите кування.
Г По лівуруч, як на долоні, вирисовувалося місто з високими будинками, темними садками. (Панас Мирний.)
Д Ненароком променяста стяга ускочить в чорну середину – усміхнулася тінь – не знать, де і ді­лася.
4.Укажіть складнопідрядне речення часу:
А Після третіх півнів він вийшов на просторе шкіль­не подвір'я і навмання побрів у тишу серпневої ночі, що м'яко сивіла розкиданими по пагорбах і долинках хатами.
Б Кожного разу, коли я їду по дорозі неозорим ла­ном озимої пшениці, коло телеграфного стовпа з розпіркою завжди злітає польовий жайворонок.
В Дядько Кирило був машиністом великого парово­за і ходив на роботу коли як: то вранці, то посе­ред ночі...
Г І чи вже до сну тобі, коли твоя голова повна ди­тинством...
Д Коли б знав чоловік наперед, то десятою дорогою обминув би лихо.
5. Укажіть складнопідрядне речення мети:
А Поблизу цих пташиних осель трапишся часто лися­чі нори, що йшли глибоко під землею. (М. Трублаїні.)
Б Але я не хочу, щоб вони одлітали від нас. (М. Стельмах.)
В Може, й гріх таке казати: де таки видано, щоб дівча було краще од святого сонця й місяця?(П. Куліш.)
Г В природі ніч існує для того, щоб у тиші росло уся­ке зілля...
Д Щоб у женців не боліла спина, рекомендувало­ся застромити за пояс дубову гілочку, аби спина була міцною, як дуб. (Із календаря.)
6.Укажіть складнопідрядні власне-причинові ре­чення:
А Поет не боїться від ворога смерті, бо вільная піс­ня не може умерти. (Леся Українка.)
Б І тоді стара хата ставала незвичайною, бо сто­яла вся в прекрасному живому вінку, в центрі пе­люсткового багаття. (І. Цюпа.)
В Дівчата любили вогнисті рожі, бо й самі нагаду­вали чимось ці квіти.
Г Острів називався Лебединим, бо восени й весною його відвідували тисячами, а у деякі роки десят­ками тисяч лебеді. (М. Трублаїні.)
Д За науку Сократ грошей не брав, бо вважав за по­трібне допомагати кожному, хто прагне істини. (Г. Підлісна.)
7.Укажіть складнопідрядні речення місця з під­рядними, що означають напрямок руху:
А Куди серце летить, туди й око глядить. (Нар. тв.)
Б Іти б отак і йти серед цієї тихої задумливої кра­си, сягнути б аж туди, куди небо торкається землі...
В А по широкій долині, туди, куди тільки сягав зір, на рівних, синювато-чорних підметах, на пагорбах горо­дів біліли [...] столітні груші-дички.
Г Тільки звідти, де очерет і лепеха, до стежки долі­тає тихе гелготання гусей. (І. Снєгирьов.)
Д Оддалік, там, де починалось озеро, їхав вершник.
8.Укажіть складнопідрядні речення, які належать до одного виду:
А Нехай я отруєна злою журбою, та в пісні на вся­ку отруту є лік.
Б Та й квашені опеньки смачні, коли їх полити олією.
В Де у людства власна воля, там кується краща доля.
Г Якби береза залишалась на зиму з листям, то вона загинула б від нестачі води.
Д Коли ти маєш чоботи, то ноги тебе несуть, мов пташині крила.
ЧАСТИНА IIІ
9.Установіть відповідність між складнопідрядними реченнями розчленованої структури й типами їх підрядних частин:
1)     підрядне причини;
2)     підрядне умови;
3)     підрядне допустове;
4)     підрядне наслідку;
5)     підрядне супровідне;
6)     підрядне пояснювальне.
А Є і руки, і охота, так що ладиться робота. (Нар. тв.)
Б Я все знаю, тільки мовчу. (Є. Гуцало.)
В Тепер забутий Курінь мовчав день удень, бо ні­хто його вже нікуди не возив і не носив. (Гр. Тю­тюнник.)
Д Я, наче саме щастя, хапаю чоботи і через хвилину стаю козаком-завзятцем, дарма що в них прошви чорні, а халяви жовті.
Г Дощ, ніби плахтою брудною і мокрою, вкрив крає­вид, чому Мотря була й рада. (Б. Лепкий.)
Е Як має випасти сніг, то вівці йдуть їсти готове сіно.

Немає коментарів:

Дописати коментар