Складнопідрядні речення
розчленованої структури.
ЧАСТИНА І
Виберіть одну правильну відповідь.
1.Укажіть правильне твердження:
А Розчленовані
складнопідрядні речення підпорядковуються обставині в головній частині.
Б Підрядна
частина складних речень розчленованої структури виступає щодо головної в ролі
означення.
В До
складнопідрядних речень розчленованої структури належать речення способу дії,
міри або ступеня та порівняльні.
Г Розчленовані
складнопідрядні речення підпорядковуються головній частині в цілому.
Д У
складнопідрядних реченнях розчленованої структури засобом зв'язку між частинами
виступають тільки сполучні слова.
2.Укажіть складнопідрядне речення розчленованої
структури:
А Ханові
снилося, що він тікав чомусь босим, з цілими ще ногами, і молотив коня п
'ятами по боках... (М. Вінграновський.)
Б З рікою
спливалося море, а в ньому малиновими спинами грали чи острови, чи хмари...
В Говорили вони
та мовчали й тоді, коли море й Дніпро об'єднував золотими рогами місяць.
Г Тиша настала така, що навіть на небі переглянулися
ангели...
Д Можливо, що
цей світанковий гарматний наступ Жолкевського застав козаків зненацька.
3.Укажіть складнопідрядне речення місця:
А Я люблю ту пору, коли сунички засвічують своє цвітіння.
Б По той бік річки такі ж городи підіймалися вгору, аж
туди, де поміж хатами звивалася, зникаючи за переїздом, бруківка.
В Ти встаєш,
позіхаючи, прикладаючи кулаки до очей, а у вухо, де ще причаївся сон, крізь
сон, крізь туман добирається сумовите кування.
Г По лівуруч,
як на долоні, вирисовувалося місто з високими будинками, темними садками. (Панас Мирний.)
Д Ненароком
променяста стяга ускочить в чорну середину – усміхнулася тінь – не знать, де і
ділася.
4.Укажіть складнопідрядне речення часу:
А Після третіх
півнів він вийшов на просторе шкільне подвір'я і навмання побрів у тишу
серпневої ночі, що м'яко сивіла розкиданими по пагорбах і долинках хатами.
Б Кожного разу,
коли я їду по дорозі неозорим ланом озимої пшениці, коло телеграфного стовпа з
розпіркою завжди злітає польовий жайворонок.
В Дядько Кирило
був машиністом великого паровоза і ходив на роботу коли як: то вранці, то посеред
ночі...
Г І чи вже до
сну тобі, коли твоя голова повна дитинством...
Д Коли б знав
чоловік наперед, то десятою дорогою обминув би лихо.
5. Укажіть складнопідрядне речення мети:
А Поблизу цих
пташиних осель трапишся часто лисячі нори, що йшли глибоко під землею. (М. Трублаїні.)
Б Але я не
хочу, щоб вони одлітали від нас. (М.
Стельмах.)
В Може, й гріх
таке казати: де таки видано, щоб дівча було краще од святого сонця й місяця?(П. Куліш.)
Г В природі ніч
існує для того, щоб у тиші росло усяке зілля...
Д Щоб у женців
не боліла спина, рекомендувалося застромити за пояс дубову гілочку, аби спина
була міцною, як дуб. (Із календаря.)
6.Укажіть складнопідрядні власне-причинові речення:
А Поет не
боїться від ворога смерті, бо вільная пісня не може умерти. (Леся Українка.)
Б І тоді стара хата ставала незвичайною, бо стояла вся в
прекрасному живому вінку, в центрі пелюсткового багаття. (І. Цюпа.)
В Дівчата
любили вогнисті рожі, бо й самі нагадували чимось ці квіти.
Г Острів
називався Лебединим, бо восени й весною його відвідували тисячами, а у деякі
роки десятками тисяч лебеді. (М. Трублаїні.)
Д За науку
Сократ грошей не брав, бо вважав за потрібне допомагати кожному, хто прагне
істини. (Г. Підлісна.)
7.Укажіть складнопідрядні речення місця з підрядними, що
означають напрямок руху:
А Куди серце
летить, туди й око глядить. (Нар. тв.)
Б Іти б отак і
йти серед цієї тихої задумливої краси, сягнути б аж туди, куди небо торкається
землі...
В А по широкій
долині, туди, куди тільки сягав зір, на рівних, синювато-чорних підметах, на
пагорбах городів біліли [...] столітні груші-дички.
Г Тільки
звідти, де очерет і лепеха, до стежки долітає тихе гелготання гусей. (І. Снєгирьов.)
Д Оддалік, там,
де починалось озеро, їхав вершник.
8.Укажіть складнопідрядні речення, які належать до одного
виду:
А Нехай я отруєна
злою журбою, та в пісні на всяку отруту є лік.
Б Та й квашені
опеньки смачні, коли їх полити олією.
В Де у людства
власна воля, там кується краща доля.
Г Якби береза
залишалась на зиму з листям, то вона загинула б від нестачі води.
Д Коли ти маєш
чоботи, то ноги тебе несуть, мов пташині крила.
ЧАСТИНА IIІ
9.Установіть відповідність між складнопідрядними реченнями
розчленованої структури й типами їх підрядних частин:
1)
підрядне причини;
2)
підрядне умови;
3)
підрядне
допустове;
4)
підрядне наслідку;
5)
підрядне
супровідне;
6)
підрядне
пояснювальне.
А Є і руки, і
охота, так що ладиться робота. (Нар. тв.)
Б Я все знаю, тільки мовчу. (Є. Гуцало.)
В Тепер забутий Курінь мовчав день удень, бо ніхто його
вже нікуди не возив і не носив. (Гр. Тютюнник.)
Д Я, наче саме
щастя, хапаю чоботи і через хвилину стаю козаком-завзятцем, дарма що в них
прошви чорні, а халяви жовті.
Г Дощ, ніби плахтою брудною і мокрою, вкрив краєвид,
чому Мотря була й рада. (Б. Лепкий.)
Е Як має випасти
сніг, то вівці йдуть їсти готове сіно.
Немає коментарів:
Дописати коментар