пʼятницю, 10 квітня 2015 р.

5 клас
Екологічне виховання
Мета. Виховувати в учнів любов до природи, бережне ставлення до неї, уміння захищати на­вколишній світ від забруднень та руйнувань, умі­ти оцінювати стан навколишнього середовища.
Учитель. Нашу голубу планету часто по­рівнюють із величезним космічним кораблем, який летить просторами Всесвіту. А людство - екіпаж цього корабля. То ж давайте проведемо подорож у космічному кораблі під назвою «Зем­ля», щоб подивитися, що відбувається в нашому довкіллі. А ви будете його екіпажем. Тож наша подорож на космічному кораблі «Земля» - по­чинається.
(Звуки легкої музики).
1-  й учень.
Послухай музику землі:
в ній запах трав і сонця ласка,
у синім небі - журавлі,
а на долинах — дивна казка.
Послухай музику землі
і таємничу, і бажану.
Її акорди чарівні,
що звуки дивного органа.
Послухай музику землі,
пізнай навколишню природу,
в ній ніжність наших матерів,
 в ній сила вільного народу.
Учитель. Отже, наша перша зупинка — «Земля».
2-  й учень. Велика і прекрасна наша рідна Земля. Все, що росте і цвіте на ній - у садах, лісах, парках, на полях та зелених луках - це навколишня природа. Кожне дерево, кожна квітка є частиною природи нашої Батьківщини.
3- й учень. Природа - наш дім. Дім, у якому ми живемо. Дім, частиною якого ми з вами є. І від того, як ми будемо в цьому домі жити, як будемо себе в ньому поводити і залежатиме наше майбутнє життя.
(Звучать тривожні сигнали).
Учитель. Але що це? Тривожні сигнали в нас на кораблі. Майбутнє Землі в небезпеці! Плаче наша Земля.
Учениця. Я - Земля - багата, щедра, ма­льовнича. Сьогодні я годую, напуваю, одягаю і звеселяю 5 млрд землян. Мої скарби, багатства належать вам, люди. Я в змозі, я в силі забезпе­чити достаток вам тільки тоді, коли ви дбайливо будете користуватися моїми ресурсами. Подума­ти страшно, що байдужим ставленням до мене можна згубити все живе на землі. Я забезпечую киснем всіх людей землі. Про чистоту мою пови­нні турбуватися люди всієї планети, бо для мене немає кордонів. Я - спільний дім для всіх на­родів, тому турбота про мене має бути спільною. Факел життя не утримати одній людині.
Учитель. Діти! Наша Земля і природа, як по­ранений птах, який кричить, прохає нас допо­могти їй. Ви повинні знати про те, що можна зберегти природні багатства для всіх, хто живе та буде жити на Землі. Ми з вами можемо не тільки зберегти природу, яка нас оточує, а й примножити її. У народі кажуть, що людина не марно прожила свій вік, якщо вона збудувала дім, виростила дітей, посадила дерево. А що ви зробили і зробите, щоб зберегти нашу землю і природу?
(Відповіді учнів).
1-  й учень.
Ми посадимо липи і клени –
Буде наша країна зелена.
Ми посадимо в полі тополі,
Хай вони зростають по волі.
2-й учень.
Ми обсадимо школу бузками,
Обсіємо площу квітками.
Хай ростуть дерева і квіти,
Мов здорові, радісні діти.
3-й учень.
Дерева зростатимуть з нами,
Шумітимуть листом, гілками.
Хай росте при долині калина,
Хай цвіте, розквіта Україна.
Учитель. Наступна наша зупинка - «Пісен­на». Діти, а які пісні про рослини, тварини та природу ви знаєте?
(Учні виконують пісні про Україну).
Учитель. Наша космічна подорож продовжу­ється. Діти, ось до нас на корабель із телетайп­них стрічок надійшли повідомлення про те, що відбувається на нашій землі. Давайте прочита­ємо їх.
1-й учень. Щогодини на нашій планеті:
  1700 акрів продуктивної землі стає пус­телею.
  Близько 2000 дітей помирають від голоду.
  55 осіб отруюються і гинуть від хімічних речовин.
  1000 людей вмирає від отруєння водою.
  2000 тонн кислотних дощів випадає в Пів­нічній півкулі.
  Зникають 5-6 видів тваринного чи рослин­ного світу.
2-  й учень. Щохвилини на нашій планеті:
  Знищується більш ніж 51 акр тропічних лісів.
  Використовується близько 35 000 барелів нафти.
  Знищується 50 тонн родючого ґрунту через неправильне його використання.
  В атмосферу виділяється понад 12 000 тонн вуглекислого газу.
Учитель. Діти! А зараз ми наближаємося до зупинки «Загадкова». Я впевнена, що ви люби­те загадки і будете із задоволенням відгадувати їх.
1.    Руда пташниця в курник прийшла, свій порядок навела, всіх курей порахувала і з со­бою їх забрала. (Лисиця)
2.    Що замінює м'ясо серед рослинного світу? (Гриби)
3.    Яку частину рослини ми споживаємо в су­ниць? (Ягоду)
4.    Найпопулярніші у світі лікарські овочі? (Цибуля і часник)
5.    Є шапка, та немає голови, є нога, але без черевика. (Гриб)
6.    Повзун повзе, сімсот голок везе. (Їжак)
7.    Дивіться - скатертина голуба, а на ній та­рілка золота. (Небо і сонце)
8.    Весною веселить, літом молодить, осінню годує, зимою гріє. (Ліс)
9.    Що буде з бджолою, коли вона укусить? (Вона загине)
10. Яку рослину називають другом пішохода? (Подорожник)
11. Який птах опирається на свій хвіст, коли сидить на дереві? (Дятел)
12. Як називається книга, куди занесені всі види рослин і тварин, що охороняються? (Червона книга)
Учитель. Ось, діти, остання загадка була про Червону книгу. А що ви знаєте про неї.
2-й учень. Я знаю, що погане ставлення до природи призводить до того, що деякі рослини і тварини знаходяться під загрозою знищення і потребують охорони. Понад 20 років Міжна­родна спілка охорони природи працювала над створенням Червоної книги. У неї занесені всі види тварин і рослин, що охороняються.
1-  й учень.
В Червону книгу ми занесли
Світ неповторний та чудесний,
Що поступово вимирає,
Давно рятунку в нас благає.
2-  й учень.
Невже в майбутньому на світі
Не будуть зеленіти віти
Верби, берізки, горобини
І диво-дівчини калини.
3-  й учень.
Невже ми більше не побачим,
Як біля річки верби плачуть.
Як розцвітають на майданах
Високі красені каштани.
Ми всі господарі природи,
Тож збережемо її вроду.
Учитель. Ось наш космічний корабель по­дорожує над Чорнобилем. Отже, наступна наша зупинка — «Чорнобиль». Минають роки, десятиліття, а чорний день Чорнобильської тра­гедії все одно хвилюватиме людей, яких зачепив своїм недобрим крилом, і тих, хто народиться да­леко від покривдженої землі. Цей день назавжди об'єднуватиме всіх, хто живе одним спогадом, од­нією печаллю, однією надією. Хмари, що несуть кислотні дощі, пилові бурі, дими виробництва, мертві води рік. Наслідки цієї катастрофи не зна­ють державних кордонів. Чорнобиль - це не про­сто аварія. Це екологічна катастрофа.
1-й учень.
Дивлюсь я на небо, та й думку гадаю,
Що ми після себе на світі лишаєм?
Ліси наші в'януть, нема більше лук,
Пташки покидають край рідний навік.
Нечисте повітря, у ґрунті - нітрати.
А слово «Чорнобиль» нам страшно згадати.
І щоби на світі не сталось біди,
Шануйте природу усюди й завжди.
Учитель. Давно уже люди помітили, що рос­лини і тварини мають властивість змінюватися під впливом змін навколишнього середовища. У різних рослин і тварин чутливість до забруд­нення навколишнього середовища різна. А що ви знаєте про «народні прикмети»? Отже, на­ступна зупинка – «Народні прикмети».
1)  Якщо ластівки літають високо над землею, то буде хороша погода.
2)  Якщо замовкають горобці, то скоро буде прохолодно.
3)  Зимою мухи починають літати по кімна­ті - буде відлига.
4)  Кішка дере стіну - на непогоду, лежить клубочком - на мороз.
5)  Курка стоїть на одній нозі - на холод.
6)  Кури сідають на сідало - буде мороз, а чим вище - тим сильніший.
7)  Півні співають перед відлигою.
8)  Грім зимою - будуть сильні вітри.
9)  Ясні зорі взимку - на мороз, літом - на спеку.
10) Пізній гриб - пізній сніг.
11) Квіти перед дощем сильно пахнуть.
12) Хмари пливуть низько - буде холод.
За народними прикметами відомо, що бага­то квітів, рослин у природі мають лікувальні властивості. Лікувальні рослини є тим місточ­ком між людиною і природою, тією рятівною соломинкою, за яку чіпляється хворий.
Діти, а які рослини, квіти ви знаєте, що ма­ють лікувальні властивості.
(Діти називають: нагідки, м'ята, малина, липа, любисток тощо).
(З'являєтьсь Баба Яга з перев'язаним гор­лом, носовою хустиною. Чхає. Стогне).
Учитель. Що трапилося? Бабусю, що з тобою?
Баба Яга. Ох, ох. Захворіла я, стара. Трис­та років прожила, ніколи не кахикала. А тут... Апчхи!
Учитель. А ми тобі можемо допомогти. Прав­да, діти. Швидше пригадайте, які ліки дає нам наша матінка-земля.
(Діти називають: чай із малиною, липою, сік буряка та цибулі від нежиті, сік калини з ме­дом - від застуди).
Баба Яга (п'є чай, знімає пов'язку з шиї). Дякую вам, діти, що вилікували мене, ста­реньку.
Учитель. Ось ми з вами подорожували Всес­вітом, спостерігали за нашою Землею та при­родою. А тепер давайте проведемо таку гру. Уявіть нашу планету через 100 років. На вашу думку, які люди будуть жити на землі, які рос­лини і тварини будуть тоді? Отже, наступна наша зупинка — «Наша уява».
(Учні діляться на групи і малюють уявні ма­люнки про Землю та людей, які будуть жити на нашій планеті).
Учитель. Наша космічна подорож набли­жається до завершення. Космічний корабель приземляється. Отже, наша остання зупинка — «Кінцева». Тож давайте згадаємо, про що ви дізналися під час нашої подорожі Всесвітом.
(Учні розповідають про те, що вони повинні робити, щоб зберегти нашу планету для май­бутніх нащадків ).
Любі діти! Творіть добро, саджайте ліси, очи­щайте джерела і ріки.
Любіть свою землю-матінку і вона вам відпо­вість любов'ю і щедрістю.
Ми бажаємо вам завжди
Чистого повітря і води,
І сонця промені
Хай завжди ідуть сюди.
Ми бажаємо щастя вам,
І воно повинно прийти.
Тож рук ви докладіть
І природу збережіть.



Немає коментарів:

Дописати коментар