Аудіювання
(Науковий стиль)
МАГІЧНА СИЛА
СЛОВА
У сиву давнину слову надавалася
велика магічна (сакральна) сила: воно могло зцілити хворого чи зуроченого,
допомогти в розв'язанні життєвої проблеми, привернути коханого, а могло й
убити. Сьогодні більшість слів та сталих виразів ми вже не сприймаємо як
сакральні, не знаємо їх первісного значення та функцій. Не секрет, що промовляючи
слово «спасибі», ми кажемо священну молитву «Спаси тебе Бог».
Своєрідним засобом досягнення
мети для первісної людини було використання різної магії — словесної,
предметної, дієвої, за допомогою якої відбувався надприродний вплив на той чи
інший матеріальний предмет або явище. Як правило, різні типи магії могли тісно
взаємодіяти. Серед усіх типів магії особливе значення має магія слова, так
звана вербальна магія: магічні примовки, заклинання, замовляння, апокрифічні
молитви тощо. У цьому випадку слово та ім'я містять у собі реальні сили
будь-якого предмета, тобто слово матеріально існує й діє.
Значна кількість висловів,
перейшовши з мови сакральної в буденну, звичайну, на сьогодні втратила своє
магічне значення. Наприклад, «Хай Бог боронить», «Бог у поміч», «мир з
доріжкою». Люди промовляють ці слова буденно, але підсвідомо знають, що вони
насправді можуть уберегти й захистити.
Набагато краще збереглася віра
в магічну силу заклинальних формул-оберегів, мета яких — не дати виявитися
поганим наслідкам після вимови забороненого слова. Велику силу мали слова
«правий — лівий». На думку науковців, праве і ліве ще в давніх слов'ян
асоціювалося з добрим і злим першоджерелом. За народними віруваннями, біля
правої руки людини знаходиться добрий ангел, а біля лівої — злий; звідси заборона
плювати направо, бо можна відігнати від себе ангела-охоронця.
Під впливом цих вірувань слово
«правий» набуло значення всього морального, доброго, справедливого й могутнього,
такого, що має позитивну магічну силу: «...Вийду я за ворота, гляну на праве
плече, замкну всім ворогам роти...», — йшлося в одному замовлянні.
Крім того, ще в давньослов'янському
фольклорі був зафіксований священний напрямок зліва направо за рухом сонця, що
завжди вважався обереговим.
Вірували люди в магічну силу
деяких предметів, і ця сила зреалізовувалася як у предметі, так і в замовлянні.
На свято Теплого Олекси (30 березня) існував один звичай. Побачивши журавлів,
діти клали на землю червоний пояс (чи хустку з вузлом) і гукали: «Веселик,
веселик, колесом, перев'яжи дорогу красним поясом!» Веселиком навесні в
українців прийнято було називати журавля (щоб рік не журитися), а червоний пояс
доповнював обереговість наведеної примовки. У свідомості українців коло (пояс)
було чудовим оберегом від будь-якої нечисті. Пояс носили від дитинства до
смерті, йому надавалися численні оберегові функції.
Перев'язуючи хустиною руки
молодих, вірили, що їх життя буде довгим і щасливим, бо є «вузли», тобто міцні
«узи», що пов'яжуть молодят на все життя в щасливому шлюбі. Відомі випадки,
коли під час епідемії села й міста оборювали колом, обходили хресною ходою. Із
хворого знімали пояс і кидали на дорозі, щоб хтось підняв і забрав собі всі
хвороби. До речі, і донині існує звичай не піднімати на дорозі мотузків, звитих
у коло.
Велике сакральне значення мало
ім'я людини, що розглядалося як своєрідне магічне знаряддя для отримання бажаного
результату. За допомогою імені можна було уберігати людину та її господарство
від небезпеки, відганяти злі потойбічні сили, лікувати, завдавати шкоди
ворогам тощо. Ім'я поступово стає магічним, його приховують від сторонніх
людей, заміняють у разі потреби. Наприклад, пригадайте, що в українських
чарівних казках герой завжди приховує своє ім'я, а дізнавшись, як звуть
чарівного коня чи іншого магічного помічника, використовує їхні надзвичайні
можливості на свою користь.
Власне ім'я людини є складником
її долі. Разом з ім'ям передаються загальні риси характеру людини. Віра в магічну
силу слова привела до вірування, що начебто через ім'я можна наділити людину
якостями, які відображаються в цій власній назві, тому магічний засіб заміни
імені дуже поширений як у слов'янській народній традиції взагалі, так і в
українській зокрема. Він пов'язаний передусім з обиранням нового імені, в
основі якого лежать уявлення про необхідні для певної людини властивості,
зрештою зі своєрідним переродженням людини та обдуренням негативних
потойбічних сил, отриманням бажаного результату. Наприклад, назвавши дітей
позитивними іменами Живко, Здравко, Зоряна, Мирослава, батьки вірили, що в них
буде гарна доля, щасливе життя.
А ось імена померлих родичів
вважалися охоронцями роду, тому мали магічну силу. Відповідно до них зверталися
по допомогу, виголошуючи їхні імена, або просили в них заступництва, вірячи, що
померлі родичі оберігають сім'ю від злих сил. Люди, які мають однакові імена, у
народній традиції наділялися однаковими властивостями, мали схожі характери й
долю; а людина з рідкісним іменем, за народними уявленнями, була наділена
надзвичайними властивостями, могла відрізнятися від інших людей надприродними
можливостями.
Тож, як бачимо, слово в
уявленні первісної людини набувало сакрального значення — його боялися і йому
поклонялися. Вважалося, що воно може вплинути на життя, долю людей, їх
здоров'я та поведінку.
(739 сл.)
(За О.
Хомік)
Немає коментарів:
Дописати коментар