Мета. Донести до
учнів поняття козацької етики та моралі, виховувати повагу до народних
традицій, моральних цінностей та
правової культури українців.
Вислови.
-
За рідний край - хоч помирай!
-
То лицарська справа - не кривить
душею.
-
Нехай живе усім на втіху
Старий козацький заповіт:
«Хто помира щодня від сміху,
Той буде жити до ста літ!»
Вчитель. Шановні учні! Сьогодні ми з вами проводимо годину
спілкування на тему: «Хай козацька мудрість воскреса щоднини». До цієї зустрічі
ми, звісно, готувалися. І от перша група, яка займалася історичною розвідкою,
зробить повідомлення і нагадає нам, хто ж такі козаки.
Тих українських людей, що лишились
безпритульними після татарської руїни і, які, взявши зброю до рук, почали
виходити в степ і давати одкоша татарам, прозвали козаками, що мовою східних
народів означало «вільна, рухлива людина». У перші десятки літ свого існування
козаки гуртувалися здебільшого біля замків князів Острозького, Вишневецького і
з ними виходили битися проти ворогів. Людей, що йшли в козаки, дедалі більшало.
Одна з певних історичних дат – 1550 рік, коли козаки осіли першим кошем на
Дніпрі і обрали єдиного кошового. Так виникла Січ – козацька республіка, яка від
легендарного Байди до останніх трагічних днів царського поруйнування була невгасною
надією всього українського народу, вогнищем, де гартувався дух і воля
українців.
Учитель. Загальнонаціональним ідеалом на довгі часи в Україні
став запорозький козак – лицар честі й мужній захисник Батьківщини. У ньому
народ втілив своє споконвічне прагнення до волі, своє розуміння національної
гідності українця.
«Козаку найперше – воля, Козаку найперше – честь».
Козак є уособленням народного
розуміння фізичної вправності, чоловічої вроди, а також високих моральних
якостей – патріотизму, поваги до старших, співчуття до покривджених, почуття
справедливості, товариськості, душевної щедрості й гумору. Козацька система
виховання, козацький вишкіл, що мали місце в Запорозькій Січі, поширилися по
Україні і стали набутком усіх поколінь нашого народу.
Учениця. Палка любов до Вітчизни, мужність у боротьбі за волю
– одна з основних заповідей козацької моралі.
Освятися, наша воле, кров'ю побратимів,
Щоб сталевим синім свистом день пітьму роздимів –
Краще голову згубити, ніж згубить пістолі:
Нащо здалась козакові голова без волі?
Нащо йому крута шия, щоб ярмо носити?
Нащо ноги – щоб тягати сковано, кайданно?
Нащо тіло – щоб клювали канчуки несито?
Нащо руки – щоб панові золото складали?
Нащо життя, коли зжити його не для себе,
Коли тобі не визріє пісня серед степу,
Коли мова задихнеться, як жита в безводді –
Нащо усе козакові, коли він без волі? (Михайло Чхан)
Учень. У козацьких сім'ях прищеплювали ці чудові риси змалку
через найзрозуміліше – любов до матері, любов до сім'ї, любов до рідної
домівки. Давайте пригадаємо народні прислів'я та приказки.
• Хто не слухає матір, той слухає
біду.
• Як матір покинеш, то й сам загинеш.
• Негідником той називається, хто рідної домівки
цурається.
• Свій край, як рай.
• Лучче на своїй стороні кістьми лягти, ніж на чужині
слави натягти.
(Учні наводять приклади).
Учениця. Найкращою спадщиною, яку залишає кожна людина, є її
діла, те, що зробили її працьовиті руки чи розум. В Україні здавна цінували
працю. У народі завжди застерігали: якщо хочеш мати виродка у своїй сім'ї, дай
синові чи дочці все, що вони хочуть, і позбав їх можливості працювати.
У козацьких сім'ях працювали усі
без винятку, крім тяжкохворих.
Праця – це основа морального
здоров'я людини. Тому в народі засуджували і висміювали і неробство. (Учні
виконують українські пісні «Грицю, Грицю, до роботи», «Гарна господиня»,
«Вийшла заміж молодою» ).
Вчитель. У ті часи в середовищі козаків досить рідко виникала
проблема «батьки – діти», яка в наш час набула актуального значення і часто
вирішується дуже болісно для обох сторін. По-перше, у ті часи сім'ї були більш
згуртовані працею, а по-друге, обов'язковим елементом виховання у козацькій родині
було виховання поваги до батьків, до старших. Яскравим прикладом того, як
козаки виховували в підлітків повагу до старших є епізод із роману Андрія
Чайковського «Сагайдачний».
Учениця (зачитує). Князь
Острозький був у незвичайно добрім і веселім настрої...
-
Ти в чім мистець, молодий хлопче?
– питає князь, звертаючись до Марка.
-
Він мистець на шаблі, – закричали
всі.
-
Ану, давайте шаблі! – каже весело
князь. Принесли шаблі, а князь
каже:
-
Бери, хлопче, шаблю, поміряємось.
Марко стояв, як на розпеченому
вугіллі. Шаблю брав несміливо в руки.
-
Бери, не соромся, це лицарське
діло.
Марко ще більше збентежився, взяв
шаблю. Всі дивилися в напруженні, що з того буде, але Марко поклав шаблю під
ноги князя і сказав:
-
Я не смію...
Князь був тим задоволений.
-
Гарно, синку, що ти вмієш шанувати
і вік мій, і стан. Хай тебе Бог благословить.
Учитель. Одним із важливих елементів виховання козака було
його ставлення до жінки. Давайте послухаємо учнів, які провели
лірично-жартівливу розвідку.
2-а група. Лірично-жартівлива розвідка
Те, що на Січі ні разу не було
жодної жінки, навіть цариці-імператриці – історичний факт. Жоден козак не міг
завести на Січ жінку, навіть матір чи рідну сестру. Та це не означало, що
козаки були жінконенависниками. Навпаки, до жінки козаки ставилися неначе до
богині. Недарма їхньою покровителькою була Матір Божа. Січ січчю, а козацькі
весілля все ж наставали. Скільки пісень склали козаки, скільки годин вони
вистояли, висвистуючи, мов соловейко, під вікнами у своїх коханих, скільки
гарбузів вони отримали!!! І все це заради жінок! Не кажемо вже про неймовірні
подвиги, про які розповідали козаки, бажаючи заслужити палкий поцілунок
коханої!
(Виконують українські пісні про
кохання).
Учитель. «Нема щастя без здоров'я». Це була одна з
найпоширеніших приказок в Україні. Як ви думаєте, чому?
Учень. Козаки особливу увагу приділяли здоров'ю та фізичному
розвитку дітей. А чому? Тому що жили козаки в умовах постійних воєн, нападів із
боку турків, татар та поляків. І щоб вижити, їм просто необхідно було мати
силу і витривалість. Та що значить сила без розуму? У народі з покоління в
покоління передавалися казки, легенди, думи про людей, наділених надзвичайною
силою – Кирила Кожум'яку, Федька Ганджу Андибера, Котигорошка. Чому в народі
особливо любили цих героїв? Бо вони боролися із злом, захищали слабших,
поєднували в собі силу та розум.
Вчитель. Ми з вами побачили, як наш народ працював, воював,
виживав. А що ж допомагало українцям витримати, не зламатися, не зненавидіти
весь світ? Звичайно, гумор!
Гумор – невід'ємна риса вдачі
українців. Він засвідчував ознаки життєздатності, здорової моралі народу, який
у найскрутніші моменти не впадав у відчай, а мав силу сміятися.
Гумористичні сценки
Одного разу найняв піп бідного
козака на роботу. Попадя на обід приготувала смачну локшину з м'ясом. Козак до
роботи був не дуже швидкий, а як сів їсти, то щоразу й тягне з миски по два
шматки м'яса.
Не стерпів піп:
-
А що це ти, козаче, по два шматки
м'яса тягнеш?
- Та що ж я, батюшко, з глузду з'їхав, щоб по три шматки
брати!
* * *
Слуга, не спитавши дозволу, підсів
на воза, на якому сиділи піп та писар.
Їздовий його побачив і закричав:
- Зійди з воза ти, осле! Не бачиш, що вже два сидять на
нім!
* * *
Був собі такий батюшка, що ото
прийдуть робітники снідати, поснідають, він і каже:
- Сип їм заразом і обідати.
Поїдять вони ще
трохи.
-
Та сип їм заразом і вечеряти.
А що вони вже там з'їдять? Ото
поїдять вони заразом, він їх тоді цілий день на роботі мордує, хіба який води
одірветься напитися.
От найнявся до того батюшки козак.
Уранці посідали снідати. Поснідали.
-
Сип тепер їм ще й обідати, – каже батюшка.
Пообідали вони.
-
Давай же їм заразом і вечеряти.
Повечеряли.
-
Ну, а тепер, – каже піп, – ідіть
на роботу.
- Е, ні, – каже козак, – добрі люди після вечері спати
лягають. Лягайте, хлопці!
Народна мудрість
Дурнів ні сіють, ні орють, вони самі родяться.
Не купити ума, як нема.
Обіцянка – цяцянка, а дурневі – радість.
На людях – Ілля, а вдома – свиня.
У бороді гречка цвіте, а в голові й на зяб не орано.
Мовчи глуха, менше гріха.
Дорогі ліки помагають: як не слабому, то лікареві.
Як їсть, то впріє, а як робить, то змерзне.
Поможи, Боже! – А ти не лінуйсь, небоже!
Сюди ник, туди ник – та й день невелик.
Покрова Пресвятої Богородиці
Вперше культ Богородиці увічнив Ярослав
Мудрий при будівництві Святої Софії та Золотих воріт у Києві. Найбільшої популярності
цей культ досяг у ХVІІ-ХVШ ст.
В Україні це велике народне
свято. У багатьох селах на честь Покрови будували й освячували храми, зводили
села.
У сільському побуті на Покрову
завершувалися польові роботи, переходили до зимового утримання худоби.
Покрова – це час переважної
більшості весіль. За прадавньою традицією вважалося, що осінь – найблагодатніша
для весільних гулянь пора. Із давнини прийшло переконання, що як Покрова
накриває траву листям, землю снігом, а воду льодом, так і дівчат повинна
накрити вона шлюбним вінцем.
Дівчата, які хотіли заміж,
молилися:
Свята мати Покровонько,
Накрий мою головоньку,
Хоч ганчіркою,
Аби не зосталася дівкою.
Свята мати Покровонько,
Завий мою головоньку,
Чи в шматку, чи в онучу –
Най ся дівкою не мучу!
Свята Покрово,
Почорніть мені брови,
А личко біле єсть,
Якби й ще був у мене тесть.
На Покрову дівчата бігли до церкви
й ставили свічку, хто першою поставить – раніше заміж вийде.
Свято Покрови було й останнім
терміном найманих робітників, які мали працювати від весняного Миколи (22
травня) і до Покрови. Останній день був і початком укладення нової угоди на
наступний рік. Тому цього дня заробітчани влаштовували пишні колективні
святкування.
Церква Святої Покрови була
головним храмом Запорозької Січі, а храмове свято Богородиці Покрови –
улюбленим святом козацтва.
Святу Покрову запорожці вважали
своєю покровителькою, а значить, і хоронителькою всієї України. Саме на
Покрову молоді вояки складали військову присягу.
Йдучи в похід, запорожці завжди
брали із собою ікону Божої Матері, яку вважали своєю заступницею в далеких
походах. Під покровом Богоматері вони не боялися ні розбурханої морської стихії,
ні злих ворожих сил.
Свою відмову від шлюбу запорожці
порівнювали з високим Божим призначенням Діви Марії. Її зображення завжди
було на хрестах, які носили козаки. Як стверджує Дмитро Яворницький, за час
існування Січі на Запорожжі було 13 церков Покрови Богородиці.
Після зруйнування Січі 1775 року,
йдучи за Дунай, козаки також узяли із собою образ Пресвятої Покрови.
Українська повстанська армія (УПА) день Святої Покрови обрала за своє
свято – День зброї.
Таким чином, Покрова набула
значення не тільки релігійного, а й національного свята. Його урочисто
відзначає й нинішнє українське козацтво.
Прислів'я та прикмети, пов'язані з
Покровою:
Настали жнива – лежить баба
нежива, а прийшла Покрова – стала баба здорова.
Прийшла Покрова – всохла діброва.
Якщо на Покрову вітер віє з
півночі – зима буде холодною і з великими снігами, а як з півдня – то теплою.
Немає коментарів:
Дописати коментар