Сковорода – великий
педагог і християнський просвітитель, взірець християнського соціального
активізму.
? Християнський
соціальний активізм – …
Місіонер –
проповідник певної релігії чи вчення.
Педагогічні погляди
Сковороди розкриваються у притчі «Вдячний Еродій (журавель)», вірші «Убогий
Жайворонок», збірках «Сад божественних пісень», «Байки харківські».
У центрі уваги
педагога Сковорода ставив розумовий розвиток людей, який необхідний для
пізнання навколишнього світу і самого себе в ньому.
®
Пошук сенсу людського буття.
Навчання у
Києво-Могилянській академії та піші мандрівки по країнам Європи;
прослуховування курсів наук у Віденському, Тарнівському, Краківському
університетах; робота у Переяславському (1753-1757), Харківському (1759-1766) колегіумах,
в архівах Києво-Печерської лаври; мандрівки Лівобережжям.
Г. Сковорода –
домашній учитель сина С. Томари Василя (у с. Ковраї) у 1757 – 1759 роках.
®
Пізнаючи себе та
самовдосконалюючись, шляхом «цілковитої перемоги духу та душевного спокою»
кожний зможе досягти щастя;
®
Праця – основа суспільного життя
(«чим краще добро, тим більшим трудом обкопалося воно, як ровом», а «хто труда
не перейде, і до добра той не прийде»);
®
Обов’язки батьків: породити дітей,
потурбуватися про їхнє здоров’я, навчити вдячності;
®
Виховувати дитину на основі
принципу «еродності» [Сокола швидко навчити
літати, але не черепаху.] (природовідповідності).
Природні здібності розвивати (для чого вона народжена);
®
Принцип народності («повинен
узнати свій народ і народ у собі»);
®
Істинність життя – не у
складності, а в «простоті» («ми повинні дякувати Богу, що він створив світ так,
що все просте – правда, а все складне – неправда»);
®
«В істини проста мова»
(просвітницькі уроки серед селян).
Віддзеркалилися головні
напрями прогресивної педагогіки
•
гуманізм;
•
народність;
•
природовідповідальність;
•
висока моральність;
•
патріотизм.
Прояв високої духовної і моральної
культури педагога, коли звертаєшся: найдорогоцінніший
мій друже, дорогий мій друже, найулюбленіший друже …
Головна педагогічна
ідея Сковороди – трудове виховання за принципом «спорідненості».
Досвід, практика,
життя – джерело усіх знань.
Школа має бути
доступна кожному.
Виховний ідеал –
людина
®
справедлива
®
щира
®
вдячна
®
скромна
®
життєрадісна
®
великодушна
®
сердечна
®
працьовита…
«Хто помірно, але постійно
вивчає предмети (…), тому навчання – не труд, а втіха».
«Хто думає про
науку, той любить її, а хто її любить, той ніколи не перестає учитись, хоча б
зовні він і здався бездіяльним» (Якому
принципу навчання відповідає ця теза?)
«Правильно
використав час той, хто пізнав, чого треба уникати і чого домагатися.»
«… Найкраща
помилка та, яку допускають при навчанні». Чому?
slideshare.net/ssuser48b2aa/ss-32904173
Немає коментарів:
Дописати коментар