Чижевський Дмитро Іванович
(04. 04. 1894 – 18. 04.
1977)
/місто Олександрія – місто
Гайдельберг/
Освіта:
Петербурзький університет;
Київський університет;
Гайдельберзький університет;
Університет Фрайбурга.
•
український вчений;
•
культуролог-славіст;
•
філософ;
•
літературознавець;
•
релігієзнавець;
•
лінгвіст;
•
дослідник української і
слов’янської літератур, історії культур, філософії, релігійної думки й
слов’янської духовності.
(1934) «Філософія
Сковороди» (Харків, 2004)
Чижевський схильний
розглядати філософію Г. Сковороди як справжню серцевину нашої інтелектуальної
традиції. «Сковорода – є останній представник українського духовного бароко, з
другого боку, він – «передромантик»: але бароко та романтика – саме ті періоди
духовної історії, що наклали на український дух найсильніший відбиток. Отож, Сковорода стоїть у центрі української духовної історії…»
(Д. Чижевський).
Д. Чижевський не
аналізує впливи різних філософських течій на світогляд Сковороди, він шукає
спорідненість у розумінні світу та сенсу життя між українським філософом та
представниками інших культур.
Надає перевагу
німецькому містицизму.
Наголошується на
християнсько-містичному аспекті світобачення Сковороди і шляхом
компаративістського аналізу історико-філософського контексту Д. Чижевський
робить спробу довести спорідненість поглядів так званої «німецької містики»
(Екгарт, Тавлєр, Сузо, Сабастіан, Франк, Вайгель, Беме).
Філософські погляди Сковороди:
-
діалектика (дві натури: видима
/твар/ і невидима /Бог/);
-
символічне пізнання світу (поняття
стають символами);
-
інтерпретація Біблії /філософська
книга/ (екзегетичний метод інтерпретації) – зв’язує три світи: макрокосм і мікрокосм.
Людина за Сковородою – «малий світ», «світик», «мікрокосм».
-
«серце наше є точною людиною»;
-
«серце твоє є голова зовнішностей твоїх»;
-
«… істиною людиною є серце в лбдині, а глибоке серце, одному лише Богу
пізнаване…».
Немає коментарів:
Дописати коментар