вівторок, 6 жовтня 2015 р.

5 заняття

Чижевський Дмитро Іванович
(04. 04. 1894 – 18. 04. 1977)
/місто Олександрія – місто Гайдельберг/
Освіта:
Петербурзький університет;
Київський університет;
Гайдельберзький університет;
Університет Фрайбурга.

Чижевський Д.
    український вчений;
    культуролог-славіст;
    філософ;
    літературознавець;
    релігієзнавець;
    лінгвіст;
    дослідник української і слов’янської літератур, історії культур, філософії, релігійної думки й слов’янської духовності.

(1934) «Філософія Сковороди» (Харків, 2004)
Чижевський схильний розглядати філософію Г. Сковороди як справжню серцевину нашої інтелектуальної традиції. «Сковорода – є останній представник українського духовного бароко, з другого боку, він – «передромантик»: але бароко та романтика – саме ті періоди духовної історії, що наклали на український дух найсильніший відбиток. Отож, Сковорода стоїть у центрі української духовної історії…» (Д. Чижевський).
Д. Чижевський не аналізує впливи різних філософських течій на світогляд Сковороди, він шукає спорідненість у розумінні світу та сенсу життя між українським філософом та представниками інших культур.
Надає перевагу німецькому містицизму.
Наголошується на християнсько-містичному аспекті світобачення Сковороди і шляхом компаративістського аналізу історико-філософського контексту Д. Чижевський робить спробу довести спорідненість поглядів так званої «німецької містики» (Екгарт, Тавлєр, Сузо, Сабастіан, Франк, Вайгель, Беме).
Філософські погляди Сковороди:
-       діалектика (дві натури: видима /твар/ і невидима /Бог/);
-       символічне пізнання світу (поняття стають символами);
-       інтерпретація Біблії /філософська книга/ (екзегетичний метод інтерпретації) – зв’язує три світи: макрокосм і мікрокосм.
Людина за Сковородою – «малий світ», «світик», «мікрокосм».
-       «серце наше є точною людиною»;
-       «серце твоє є голова зовнішностей твоїх»;

-       «… істиною людиною є серце в лбдині, а глибоке серце, одному лише Богу пізнаване…».

Немає коментарів:

Дописати коментар