понеділок, 14 березня 2016 р.

Аудіювання "Біосфера" 7 клас

Контрольне аудіювання тексту нау­кового стилю (7 клас)
Біосфера
Учені вважають, що Земля, як планета, виникла близько 4,5 млрд років тому. Вона була безлюдною. Мертву тишу порушував тільки гуркіт вулканів, які вивергали розпе­чену лаву та хмари розжареного попелу.
Близько 3,5 млрд років тому в мілковод­них частинах морів з'явилися перші живі іс­тоти – грудочки білка, що живилися, рухали­ся, розмножувалися.
Минали сотні мільйонів років. Живі ор­ганізми змінювались і вдосконалювались. Про це свідчать скам'янілі залишки, які можна побачити в краєзнавчих музеях. Спо­чатку основні види живих організмів жили в морській воді. Тільки близько 450 млн років тому вони почали виходити на суходіл, ство­ривши до сьогодні суцільну оболонку життя на Землі –  біосферу.
Усі організми об'єднують у четверо царств живої природи: рослини (близько 500 тис. видів), тварини (близько 1,5 млн видів), гри­би (понад 100 тис. видів), мікроорганізми (мікроскопічні, часто одноклітинні організ­ми). Живі організми, що належать до різних царств, тісно взаємозв'язані. Рослини здатні створювати органічні речовини з неорганіч­них, виділяючи кисень. Цей процес назива­ють фотосинтезом.
Тварини не здатні самі створювати орга­нічних речовин і дістають їх, з'їдаючи траву (травоїдні) чи інших тварин (хижаки).
На відміну від інших оболонок Землі, біо­сфера не має власних меж, а розміщується в межах інших оболонок.
Значному поширенню живих організмів сприяє їхня здатність пристосовуватися до різноманітних умов. Зокрема, нижчі орга­нізми були виявлені в ісландських гейзерах з температурою води +93 °С. Спори окремих бактерій зберігають життєздатність за темпе­ратури -253 °С. Більшості живих організмів для дихання необхідний кисень, та трапля­ються бактерії, здатні жити глибоко під зем­лею без нього. Мешканці океанічних глибин витримують надзвичайно сильний тиск тов­щі води.
Уся гідросфера заселена живими орга­нізмами, які виявлені навіть на величезних глибинах. Тваринний світ океану багатий і різноманітний.
У літосфері межі біосфери вчені визна­чають по-різному: від кількох сотень метрів (ближче до поверхні трапляються личинки комах, у печерах – кажани, у підземних річ­ках – сліпі риби) до кількох кілометрів – межі життя бактерій, здатних існувати без повітря.
Отже, біосфера охоплює шари атмосфе­ри, усю гідросферу та верхні частини земної кори.
Поширення живих організмів на Землі дуже нерівномірне. До полюсів кількість їх­ніх видів постійно зменшується. Це залежить від клімату.
У приекваторіальній зоні суходолу, з ви­сокими температурами та великою кількістю опадів протягом усього року, розвивається розкішна рослинність. Верхівки дерев зми­каються, утворюючи непроникне для соняч­них променів зелене шатро. Окремі дерева досягають 60-80 м заввишки. Вони оповиті ліанами, на стовбурах і гіллі дерев оселяють­ся інші рослини, які засвоюють вологу з по­вітря. Рослинність настільки густа, що ліси майже не прохідні. Дуже багато тварин і пта­хів маскуються серед квіток та листя цього вічнозеленого лісу, типовими представника­ми якого є мавпи.
На північ і південь від екватора, у зоні тропіків, де температури високі, а опадів мало, клімат посушливий. Рослинність бідна, тварин мало. Багато з них зарива­ються в пісок або живуть у норах (змії, ящірки, дрібні ссавці). Інші можуть три­валий час не пити води (верблюди) або пробігати великі відстані в її пошуках (ан­тилопи).
У помірних широтах, де температура змі­нюється за сезонами, а опадів буває достат­ньо, ростуть ліси, дерева яких на зиму ски­дають листя.
Біля полюсів в умовах низьких темпе­ратур рослин майже немає. У товщі снігу й льоду живуть тільки бактерії та деякі одно­клітинні водорості. Серед тварин найпоши­ренішими є білі ведмеді (Арктика) та пінгві­ни (Антарктида), яких налічують кілька видів.
Отже, склад біосфери змінюється від ек­ватора до полюсів (З енцикл., 510 сл).
þ  Виконання завдань до тексту.
1.     Основне призначення прослуханого тексту:
А представлення наукових даних суспільству;
Б активний вплив на слухача й спону­кання до творчої діяльності;
В регулювання ділових відносин у сус­пільно-виробничій сфері;
Г формування моральних якостей та ес­тетичних смаків слухача.
2.  Властиві текстові стильові особли­вості вміщено в рядку:
А образність мовлення, використання слів у переносному значенні;
Б емоційність, простота, доступність;
В велика кількість термінів, точність слововживання;
Г багатозначна образна лексика, декла­ративність.
3.  Нерівномірне поширення живих ор­ганізмів на Землі залежить від:
А рельєфу;
Б клімату;
В температури повітря;
Г впливу людини.
4.  Шари атмосфери, уся гідросфера та верхні частини земної кори станов­лять:
А літосферу;
Б тропосферу;
В стратосферу;
Г біосферу.
5.  Здатність рослин створювати орга­нічні речовини з неорганічних, виділяю­чи кисень, називають:
А антропогенезом;
Б онтогенезом;
В біосинтезом;
Г фотосинтезом;
6.  Помилковим є твердження:
А тварини здатні самі створювати орга­нічні речовини;
Б біосфера розміщується в межах ін­ших оболонок;
В у зоні тропіків клімат посушливий;
Г біля полюсів в умовах низьких темпе­ратур рослин майже немає.
7.  Упослідовніть пункти плану відпо­відно до викладу думок у тексті:
А різноманітність організмів на Землі;   
Б поширення живих організмів;
В зародження життя на Землі;
Г межі біосфери.
8.   Увідповідніть назви тварин з місцем їхнього заселення.
1.     Мавпи;                               А Антарктида;
2.     верблюди, антилопи;        Б зона тропіків;
3.     білі ведмеді;                       В Арктика;
4.     пінгвіни;                             Г Австралія;
                                                Ґ приекваторіальна зона суходолу.
9.    Відновіть твердження, уставивши однорідні члени речення: Усі організми об'єднують у четверо царств живої при­роди: ..., ..., ..., ... .

Немає коментарів:

Дописати коментар