вівторок, 15 березня 2016 р.

Еммі Андієвській - 85!

Казка про яян
Дійові особи:
Автор – Куліш Ольга.
Пастушок – Сікорський Іван.
Дідусь – Медінський Денис.

Автор. Колись пастушок, переплигуючи зi скелi на скелю за козою, що вiдбилася вiд решти, посковзнувся й упав у глибочезне провалля. Коли вiн розплющив очi, то побачив, що лежить на площi великого мiста, яке складається з вузьких довгих веж, що ïх кожен будує на свiй лад, бо цi вежi весь час завалюються.
Пастушок пiдiйшов до найближчого чоловiка, який порпався з кельмою серед купи камiння, й запитав.
Пастушок. Що це за мiсто, хто його мешканцi й чи не можна було б щось попоïсти, бо я дуже зголоднiв, наче кiлька днiв пролежав без ïжi.
Автор. Однак на запитання пастушка нiхто навiть не глипнув у його бiк, дарма що козопас обiйшов мало не все мiсто. Врештi вже зовсiм зневiрившися, що хтось дасть йому тут бодай окрайчик хлiба, пастушок набрiв на кволого дiдуся, що порався бiля найнижчоï, напiвзруйнованоï вежi, й повторив своє запитання.
Дідусь. Тут живуть самi яяни. Кожен яянин знає тiльки своє я i тому запитань iншоï людини просто не чує. Я ж почув тiльки тому, що мене здолали немощi, i внутрiшнi пiдпори, якi досi тримали мене, як вони тримають усiх яян цього мiста, передчасно струхли й завалилися, як i моя вежа, направити яку менi бракує сил.
Пастушок. Я вам охоче допоможу (радiсно вигукнув).
Дідусь. Яяниновi годi допомогти (скрушно мовив дiдок).  Нiхто не може догодити яяниновi, бо тiльки вiн сам усе знає i вмiє, i то найкраще.
Пастушок. Але ж людина мусить ïсти, аби втриматися при життi!
Дідусь. Усi тут харчуються власним я. Коли воно вичерпується, яянин умирає, проте «я» кожного iз яян таке невичерпне, що всi тутешнi мешканцi майже вiчнi. Мене опали немощi тiльки тому, що я чужинець i справжнiм яянином так нiколи й не став, хоч i прожив тут майже весь свiй вiк. Я ледве пам'ятаю, що на початку свого життя пiд час сварки на кораблi, де я виконував обов'язки юнги, я випав за борт i опинився у цьому мiстi.
Пастушок. Але я зовсiм не хочу ставати яянином!
Дідусь. За рогом моєï вежi лежать кельми для новоприбулих, бери собi якусь i починай будувати свою вежу.
Пастушок. Невже з цього мiста немає виходу?
Дідусь. Ще на початку, коли я щойно сюди потрапив, я здибав одного юродивого, який сидiв бiля камiння цiєï вежi, котру я оце марно будую. Вiн повiдав менi, що мiсто має сiм брам i з кожноï можна вийти, хоча досi жоден мешканець цього мiста не мiг вiдчинити брами з тiєï простоï причини, що нiхто з тутешнiх насельникiв не спроможний вимовити коротесенького слова, що вiдчиняє цi брами.
Пастушок. Яке ж це слово?
Дідусь. Це слово знають усi яяни: звичайнiсiньке «ти». Але коли хтось iз яян, – а це стається так рiдко, що про це ходять лише легенди, отож коли хтось iз яян пробує вимовити «ти», в устах яянина це чомусь завжди обертається на «я», i тому брами не вiдчиняються.
Пастушок. Я спробую. Ходiмо рáзом, бо я тобi дуже вдячний за пораду, в мене померли батьки, i я хотiв би подбати про тебе.
Дідусь. Я вже застарий, i ноги вже не тримають мене.
Пастушок. Я вiзьму тебе на плечi, i ми рáзом подамося далi.
Дідусь. Я не пристосований до iншого свiту, i час, вiдпущений менi вищими силами, добiгає кiнця.
Пастушок. Я хочу, аби ти бодай перед смертю дихнув свiжим повiтрям (обережно садовить старого собi на плечi й простуючи до найближчоï брами).
Пастушок. (Перед брамою вiн низько вклонився й промовив) Вельмишановна брамо, чи була б ти така ласкава й випустила нас на волю, бо тiльки ти можеш нас випустити.
Автор. I брама вперше за все своє iснування навстiж вiдчинилася, адже нiхто до неï так не промовляв, хоч цього вона чекала вiдтодi, як ïï вставили в мури цього мiста, i пастушок побачив себе серед знайомих скель.
Пастушок. Тепер ти бачиш, який гарний цей свiт! (вигукнув козопас й торкнувся старого, аби обережно зсадити його з плечей на землю).

Автор. Та замiсть дiдуся вiн намацав тiльки мiшок, по гузѝр наповнений самоцвiтами.

Немає коментарів:

Дописати коментар