понеділок, 15 червня 2015 р.

Програма

                                                         Програма
авторського елективного спецкурсу
                                     з  медіаосвітнім компонентом
                      «AVE, SKOVORODA! ІДЕМО ЗА СКОВОРОДОЮ»
для учнів  9 (10,11) класів
                                 загальноосвітніх навчальних закладів
            (17 год.)
К-сть год
Дата
Зміст навчального матеріалу
Державні вимоги до рівня навчальних досягнень учнів
1

Вступне заняття 1. Світова Скарбниця Мудрості. Духовні Побратими, Слов’янські Велети Духу і Слова, пасіонарні, синкретичні генії християнської культури, патріоти-гуманісти: Григорій Сковорода, Франциск Скорина, Михайло Ломоносов та ін. Життя і творчість  як служіння Богу і народу. 
    Г. Сковорода - «український Сократ», «мандрівна академія», «громадянин світу», «дивак» тощо, Учитель Вічності, наш духовний апостол, творець унікальної філософії серця (кордоцентризму), ноосферний геній, якого Господь наділив численними дарами: філософа, богослова, поета, байкаря, просвітителя, музиканта, співака, композитора, поліглота, природолюба – людини барокової культури.
   Г. Сковорода – феномен синтезу, нероз’ємності минулого, сучасного та майбутнього, солідарності віри і знання, науки і релігії, синтезу небесного та земного, духовного і матеріального, реального і містичного. Інсайти (осяяння) в духовному житті Г. Сковороди, або зустрічі з Богом.
  Гідне народобуття, державне будівництво нової України  під духовним  захистом  Г. Сковороди, за висотою його думки, за величчю його слова. Значення творчості Великого праведника і мудреця, який жив, як говорив, а говорив  як жив, в епоху  кризи віри, моралі, інфляції слова.
  
Медіаосвітній компонент: проаналізувати документальний фільм «Обличчя української історії. Г.Сковорода»(2011р.); розробити план створення концепції шкільного блогу (сайту) «Сковорода-300».

Знати визначення термінів кордоцентризм, інсайт, пасіонарний,
ноосферний.
Доводити значення творчості Г. Сковороди –пізнавальне, виховне, естетичне.
Пояснювати феномен синтезу мистецтв у творчості Г.Сковороди.

Усвідомлення власної відповідальності за збереження безсмертних творів «українського Сократа»

1

Заняття 2. Учитель Вічності, Людина Серця, наш духовний апостол Г. Сковорода і сучасність. Благословенний Григорій Сковорода – християнський ідеал чистоти й мудрості життя, жертовної любові до Бога і народу, духовно-моральної премудрості ноосуспільства, обраний світильник Божої любові, досі до кінця не пізнаний.
Г. Сковорода – взірець християнських чеснот, ідеал мудрості у власному житті. М. Бердяєв: «Таємниця усякої індивідуальності пізнається лише любов’ю, і в ній є завжди щось незбагненне до кінця, до останньої глибини».
  Учитель  має розкрити, яскраво описати унікальний життєвий шлях геніального мислителя  і просвітителя Г. Сковороди,  аналізуючи основні віхи його благословенної Долі, його творчості, злети і муки, радощі  й випробування.
 Особливу увагу слід приділити його християнському становленню, зростанню на теренах рідної України, в університетах Європи, де він постійно навчався, творив власний дивосвіт.
 Творчий учитель використає багатий матеріал, присвячений порівняльній характеристиці творчої спадщини ноосферного генія Г. Сковороди з іншими велетами Духу і Слова, представниками інших народів ( Н. Грундтвіг  –  Данія, М. Ломоносов – Росія, Ф. Скорина, С. Полоцький –  Білорусь ) тощо.
Медіаосвітній компонент: проаналізувати документальний фільм «Таємничий Сковорода», реж. О.Хмирова, 2012р. У виступах сучасних науковців знайти висловлювання про актуальність творчості Г.Сковороди, зробити монтаж.

Доводити на конкретних прикладах унікальність, велич життєвого шляху українського просвітителя.

Уміти використовувати  матеріал, присвячений порівняльній характеристиці творчої спадщини Г.Сковороди.

Усвідомлення християнського світогляду мислителя Г.Сковороди.
1

Заняття 3. Ноосферна і ноомузейна педагогіка. На прощу до Г. Сковороди, пілігрима віків, або Ідемо шляхами Сковороди – від колиски (с. Чорнухи на Полтавщині) до могили (с. Сковородинівка на Харківщині),  плекаючи цінності духовної культури слов’ян.
Г.Сковорода:  «Життя ж наше – мандрівка».  Програмування  трансмісії  культурних цінностей у духовному вимірі  філософа.
Дивосвіт Г. Сковороди – це його місце народження (с. Чорнухи на Полтавщині) та остання земна домівка (с. Сковородинівка на Харківщині), між якими 72 роки подвижницького  служіння Богу, рідному народові, усьому людству.
  Музей Сковороди в с. Чорнухи, в с. Сковородинівка, в м. Переяслав-Хмельницькому (унікальний клас поетики і риторики із восковою фігурою мислителя).  Творче поєднання  побутово-буденної й бутійно-богоносної  інформації, яка плекає духовно-інтелектуальний ідеал ціннісно-смислового універсуму особистості.
Медіаосвітній компонент: створити фотоколаж для віртуального музею за темою: «Там, де ступав Сковорода».

Знати значення термінів трансмісія, універсум. ноосфера.

Розкривати сутність трансмісії культурних цінностей у духовному вимірі Г.Сковороди.

Розуміти й аналізувати духовно-моральний, інтелектуальний ідеал ціннісно-смислового універсуму особистості за Сковородою.

Усвідомлення ноосферного значення особистості й творчості Г.Сковороди
1

Заняття № 4.  Перший розум наш – Сковорода Григорій. Світлоносна етико-філософська спадщина мудреця із планетарним мисленням, вселенським серцем, «совістю, як чистий кришталь».
  Інтеграція   етико-філософської спадщини українського любомудра й праведника-аскета Г. Сковороди, якого Д. Чижевський називав «філософом духу»,  із роздумами античних мислителей - Сократом, Платоном,  Філоном, Плотіном та ін., містиками середньовіччя, отцями Церкви, з ідеями німецьких містиків та ін.
  Доментій Олянчин та інші дослідники визначили глибинний етико-філософський ресурс  Г.  Сковороди «в самоаналізі і в самовипробуваннях з метою вдосконалення життя в його ідеях про учительську діяльність в народі і для народу, в його відмові від елементів зіпсованості і неправди в життєвих формах, у його філософії пізнання і моралі, в його релігії і в його педагогічних ідеях. Він виступав за нову духовну людину, що має свободну волю, за самопізнання, за розуміння світу в межах діалектики матерії і духу, за розуміння загального смислу, за релігійність, альтруїзм, совість, мораль, доброчесність, за те, щоб душевний світ і людська любов завжди мали живе значення не тільки для сучасності, а й для майбутнього».
Медіаосвітній компонент:проаналізувати медіатекст телевізійного проекту  «Великі українці. Григорій Сковорода», реж. О. Лябах, 2008р.; скласти глосарій етико-філософської спадщини Сковороди.

Уміти характеризувати  етико-філософську спадщину українського мудреця Г.Сковороди.

Пояснювати її значення на світовому рівні.

Розвиток філософського мислення учнів.
1

Заняття № 5. Дмитро Чижевський та інші мислителі про філософську спадщину Григорія Сковороди. Філософія істинної свободи і відповідальності.
   Д. Чижевський (1894-1977) – один із найвидатніших філософів духу, дослідник духовного життя слов’ян, зокрема філософської кордоцентричної спадщини  Г. Сковороди. Філософія свободи у Христі.
    Проаналізувати працю Д. Чижевського «Григорій Сковорода» (Дмитро Чижевський. Філософські твори у чотирьох томах.-Т.1 –К.,»Смолоскип», 2005): «Життя є філософія і філософія є життя». Д.  Чижевський аналізує примат  «серця» над розумом, вимогу  Г. Сковороди «пізнай себе», визначення рівноцінності різних людських типів і людських індивідуумів, зокрема, у теорії «нерівної рівності» людей щодо їх морального та духовно-релігійного життя; духовну вертикаль українського любомудра: самопізнання – Богопізнання – пізнання світу – щастя. Г. Сковорода вкорінив самостійність філософської думки у національний та світовий філософсько-теологічний грунт.
Медіаосвітній компонент: проаналізувати художній фільм «Григорій Сковорода», реж. І. Кавалерідзе, 1959р., за таким планом:
1.Охарактеризуйте головного героя, зверніть увагу на його погляди та цінності, життєві пріоритети, соціальний статус, спосіб життя.
2. Визначте позицію героя. Яка основна його дія протягом фільму?Яке основне бажання героя?
3.Визначте основного антагоніста героя. Зверніть увагу на його життєві пріоритети, погляди та цінності.
4.Визначте центральне питання, на яке відповідає герой фільму.
5.Проаналізуйте стратегію оповіді фільму, спосіб подання матеріалу.

Пояснювати філософію кордоцентричної спадщини  Г.  Сковороди з точки зору слов’янської культури.

 Розвиток інтересу  до духовного життя слов’ян.

1

Заняття № 6. Г. Сковорода –  християнський поет, велет слова–логоса одухотвореного, животворящого, націленого у Вічність. Екологія Духу і Слова сучасного духовного простору – епохи психо-інформаційного протистояння.
    Аналіз  художніх текстів геніального мислителя: «Сад божественних пісень», «De Libertate».
  Учитель може використовувати елементи педагогічної гри, педагогічного театру, розподіливши ролі: «літературознавці» дослідять самостійно поетичну, байкарську спадщину Г.Сковороди; «декламатори-оратори» виразно прочитають фрагменти текстів Г. Сковороди; «художники» виготовлять мультимедійну презентацію афоризмів із  творів письменника-філософа.
    Внесок Г. Сковороди у становлення нової української літератури, у розвиток світової літератури, у розуміння глибинних смислів творчості «українського Сократа», яка розвиває мислення, плекає духовність, виховує патріотичну свідомість, ноосферні виміри творчості в єдності небесного і земного, часу й вічності, науки і релігії, а також Божого дару слова-логоса животворящого. Учитель аналізує вірш «De Libertate» як взірець високої патріотичної лірики і громадянської мужності. Демонструється картина С. Васильківського «Народ слухає пісні Сковороди».
Медіаосвітній компонент: створити презентацію «Афоризми  Сковороди».

Уміти аналізувати тексти творів християнського поета, використовуючи елементи інноваційних технологій.

Прищеплення інтересу до творів Г.Сковороди.
1

Заняття № 7. Г. Сковорода – талановитий байкар і учитель життєтворчості.
Учитель знайомить учнів зі світовою скарбницею байки (Езоп, І. Крилов, Л. Глібов та ін.), аналізує їхню інтегративну специфіку на рівні філософсько-пізнавальному,етико-естетичному, побутово-соціальному тощо.
Можливе колективне дослідницьке обговорення запитань: витоки байкарської творчості Г.Сковороди,  історія створення  збірки «Байки Харківські», значення листа-звернення письменника до друга-читача на початку збірки, аналіз особливостей збірки (образна система, своєрідність мови, специфіка віршування тощо).
Учні включаються в обговорення «сили» кращих байок Г. Сковороди, його афоризмів, зокрема, «люблю я те, що зверху нічого, а всередині щось, зовні брехня, але всередині істина».
В узагальнюючій частині уроку учитель обговорює концептуальні питання: Чим вражає  байкарська спадщина філософа? Яку магістральну проблему висвітлює більшість байок? Чи допомогло Вам вивчення «Байок Харківських» наблизитися  до розуміння сенсу життя?  Як саме?
Медіаосвітній компонент: знайти в Інтернеті аудіоматеріали-акторське читання творів Г. Сковороди; підготувати виразне читання 2(3) байок для участі у конкурсі ораторів.

Уміти характеризувати поетичну мову байки, аналізувати філософський смисл байкарської творчості Г.Сковороди.

Формування креативної  особистості з ефективним мисленням
1

Заняття № 8. Г. С. Сковорода –  видатний музикант, композитор, співак.
Учитель розкриває сутність музикальної харизми Г.Сковороди, його музичний досвід через праці О. Шреєр-Ткаченко, М. Боровика, Г.Верби, М.Сидоренка, О.Петренка, Т.Кононенка, Т.Шевчука тощо.
 Учні прослуховують музичні твори Г.Сковороди у галузі церковної та світської музики ( пасхальний спів «Воскресения день», «Харківська пісня»), канти та псалми («Пастирі милі», «Ангели, знижайтеся»,  «Ах, счастье, счастье»,  псалма «Песнь Рождеству Христову і ніщете Его», пісні- романси  «Всякому городу нрав і права»).  
  Г.Сковорода – видатний музикант-універсал, засновник унікальної форми «філософського розмислу» - симфонії, бо в його філософських творах діє «музико-симфонічна складова», яка спирається на алгоритм музичного мислення.
  Музичний код філософської творчості  Г.Сковороди присутній у майже всіх творах мислителя,який засвідчив явище контамінації (змішування), дифузії різних типів мислення: вербального , що фіксує філософський розмисел; музичного, який надає Слову-Логосу емоційно-експресивного забарвлення, збагачує думку, вивищує дух божественною благодаттю.
  Г.Сковорода грав на сопілці, флейті, скрипці, клавесині, цимбалах, бандурі, лірі, органі. Був уставником Імператорської Петербурзької Придворної співацької капели, кращого в Європі хорового акапельного колективу. Він мав гарний голос, абсолютний музичний слух, видатні композиторські здібності, був музикантом-новатором, створив філософські притчі у пісенно-поетичній формі. Він славив Господа словом, музикою, піснеспівом.
Медіаосвітній компонент:прослухати музикальні твори Г.Сковороди (уривки із документального фільму «У пошуках щастя»,2011р.та   художнього фільму «Григорій Сковорода», реж. І. Кавалерідзе, 1959р.),написати есе «Музична філософія Сковороди».


Знати визначення термінів харизма, канти, псалми.

Розуміти й аналізувати музикальну спадщину
Г.Сковороди.

Розвиток мета- предметних навичок учнів, виховання естетичних смаків учнів.
1

Заняття № 9. Г.Сковорода – великий педагог і християнський просвітитель, взірець християнського соціального активізму.
Учитель аналізує педагогічну діяльність Г.Сковороди в Переяслав-Хмельницькому колегіумі, Харківському колегіумі, як приватного вчителя  С. Томари, духовного наставника М. Ковалинського та ін. сучасників.
Учні беруть участь у розмові про роль християнського просвітительства в часи Г.Сковороди і в наш час, акцентуючи увагу на місіонерській діяльності «українського Сократа», «української мандрівної академії», «дивака» Г.Сковороди, який жив,як говорив, а говорив, як жив.
Мультимедійними засобами ілюструються сакральні моменти життя і творчості українського перворозуму, розглядаються картини, скульптури, присвячені Г.Сковороді.
Проводиться диспут на тему: «У чому полягає істинне щастя людини?», додому задається письмове завдання на тему: «Григорій Сковорода у моєму (нашому) житті». «Як віддати Богу і народу свою  духовну десятину?»
Медіаосвітній компонент: підготувати сценарій виступу  до радіопередачі «Педагогічні істини Сковороди»


Знати визначення термінів християнський  соціальний  активізм, місіонер.  


Пояснювати сутність та  роль педагогічної діяльності Г.Сковороди.


Виховання поваги до Г. Сковороди як Учителя.
1

Заняття№10. Велика дружба–філіа Г.  Сковороди і М. Ковалинського. Унікальне листування Учителя з учнем.
 Учитель разом із  учнями аналізує концепт «дружба» у філософсько-етичному вимірах на рівні афоризмів  кращих мислителів, поетів різних часів і народів.
 Учні готують свої роздуми – твори про роль дружби у житті людини, зокрема, спираючись на приклад  дружби Г.Сковороди та його улюбленого учня, духовного сина М. Ковалинського.
 Вивчається, аналізується епістолярна спадщина Г.Сковороди, його листи до різних людей,зокрема, до М. Ковалинського.
 Учні цитують яскраві вислови про дружбу, розкривають їхній глибинний  підтекст, зокрема: «Любов виникає з любові; коли хочу, щоб мене любили, я сам перший люблю», «Я буду з тобою в пам’яті, в думці, в мовчазній розмові. Така любов дужча від самої смерті».
 Завершальним акордом бесіди про Божий дар дружби можуть бути слова В.Стадниченка : «І тут підійшов Сковорода…»
Медіаосвітній компонент: на основі листування Г.  Сковороди і М. Ковалинського скласти текст віртуального  інтерв’ю для розміщення на майбутньому блозі (сайті).



Розуміти епістолярну спадщину Г.Сковороди.

Пояснювати концепт «дружба» за Сковородою.

Усвідомлення необхідності в житті людини таких моральних категорій як  дружба, взаємоповага, емпатія.
1

Заняття № 11. Діалог культур у творчій спадщині  Г. Сковороди і сучасність.
Г. Сковорода – феномен української, слов’янської  та світової культури: філософської, етичної, естетичної, художньо-поетичної, релігійної, педагогічної, просвітницької, музичної, пісенної.
Як і геніальний Сократ, український любомудр  мав дар діалогічності у творчості, створив шедеври в стилі «бесіди», «розмови», «суперечки», «діалогу», а також діалогову епістолярну  спадщину до багатьох  сучасників і М. Ковалинського.
Учитель аналізує твори «Бесіда, названа Двоє, про те, що легко бути блаженним», «Розмова п’яти подорожніх про істинне щастя в житті(товариська розмова про душевний мир)».
Г. Сковорода вів майстерний внутрішній діалог з Богом, з природою, з сучасниками, майбутніми поколіннями, навчаючи мистецтву жити щасливою людиною.
Його діалоги мають проповідницько-пастирське спрямування.  Соціотип  Г.Сковороди - мудрого миротворця, старця-любомудра, який жив для Бога і народу, вивищуючи його дух, віру, мораль, слово. Псевдокультурі  він протиставив  вищу культуру  серця,  духу, думки, слова, вчинків. У діалозі з Вічністю ми пізнаємо себе у полікультурному просторі, де відбувається соціокультурна ідентифікація особистості, засвоєння християнських цінностей.
Медіаосвітній компонент: проаналізувати художній фільм «Григорій Сковорода», реж. І. Кавалерідзе, 1959р.за таким планом:
1.Що саме Вам найбільше сподобалось у цьому фільмі? Чому?
2.Про що фільм? Які проблеми він порушує?
3.Яка, на Ваш погляд, основна думка цього фільму? Чи Ви з нею згодні?
4.Чи пропонує цей фільм якусь «мораль»?Чи він повчає? Якщо так – чому саме?
5.Які засоби(драматичні, візуальні)використані у фільмі для донесення до глядача цієї «моралі»?
6.Якою мірою ця «мораль» відповідає Вашому досвіду?
7.Які Ваші уявлення змінилися в результаті перегляду фільму?

Розуміти діалогічний характер творчості мислителя Г.Сковороди.

Вирізняти й тлумачити   проповідницько-пастирське спрямування діалогів.


Формування полікультурних навичок у старшокласників.
1

Заняття №12. Великі ідеї Г. Сковороди в контексті філософії «сродної праці» – вибору професії, як запоруки виконання земної місії.
Діалог Г.Сковороди «Разговор, называемый алфавит, или букварь мира».
Учитель аналізує твори Г.Сковороди на основі концепту «сродної праці», образу фонтану із різноманітними трубками,  як ідею «нерівної рівності» на відміну  від помилкової  «рівної рівності».
Ідеали досконалого світоустрою пов’язуються з ідеалами  громадського самовизначення  людини в єдності любові до Бога, до ближнього, життя в суспільстві любові – як  кільце вічності.
Можлива колективна дискусія на тему: «Суспільство  споживання з критерієм вигідності чи гармонійне суспільство творчо реалізованих  особистостей: який твій вибір і чому?» або «Ким  чи яким ти мрієш бути у майбутньому?», «Хто така істинна  людина за Г.Сковородою?», «Чи правда, що сродна професія – це майже половина щастя людини?»
Медіаосвітній компонент: проаналізувати художній фільм «Григорій Сковорода», реж. І. Кавалерідзе, 1959р., з точки зору відображення в ньому системи цінностей та уявлень, притаманних сучасному суспільству, за таким планом:
1.Які ціннісні орієнтири(систему цінностей) пропонує цей фільм?
2.Які життєві пріоритеті він пропагує? До чого цей фільм спонукає прагнути?
3.Які життєві цілі пропонує цей фільм?
4.Які ідеали визначені в цьому фільмі?
5.Які Ваші уявлення, цінності цей фільм зміцнює?
6.Якою мірою цінності(уявлення), представлені в цьому фільмі, поширені в українському суспільстві?

Знати тлумачення терміну «сродна праця».

Зрозуміти  ідеали  громадського самовизначення  людини у сковородинській творчості.

Осмислення учнями  своєї майбутньої долі, земної місії.
1

Заняття № 13. Круглий стіл. Філософія щастя в житті і творчості Г.Сковороди, або Сковорода -  благословенний садівник щастя.
Учитель разом з учнями готує матеріали «круглого столу» чи науково-практичної  конференції в межах МАН на тему: «Григорій Сковорода – геніальний філософ щастя і сучасність», використовуючи  духовно-філософський золотослів (афоризми), поетичні твори, пісенні твори тощо.
Аудиторія готує додатковий філософський, поетичний матеріал про концепт «щастя» інших мислителів, велетів духу і слова, представників різних цивілізацій і культур, концентруючи увагу на афоризмі Г.Сковороди: «Ми народилися для справжнього щастя і мандруємо до нього», а також на мудрому висловлюванні В. Стадниченка : «Кожне нове століття починається думкою і словом Сковороди»
Учитель активізує мислення учнів полемічними запитаннями типу:  «Щастя і нещастя:які їхні взаємозв’язки?», «Чому в нас так багато людей, які вважають себе нещасливими?», «Чи завжди це відповідає цінностям Г.Сковороди?», «Чи щасливі Ви?» і под.
Проаналізувати афоризм Г.Сковороди: «Щастя в серці, серце в любові, любов же у законі вічного… Бог і щастя, недалеко воно. Близько є. У серці і в душі твоїй».
Медіаосвітній компонент:підготувати кіно рецензію на документальний фільм «У пошуках щастя»,2011р.(з циклу культурологічних програм «Портрет» телекомпанії ГЛАС).
Розуміти філософію щастя Г.Сковороди

Виховання позитивного ставлення до життя  людини, усвідомлення ролі щастя у власній життєтворчості.
1

Заняття №14. Духовний  і життєтворчий золотослів  Г. Сковороди – мислителя, «досконалої Божої людини».
Учитель разом із учнями аналізує духовний золотослів Г.Сковороди (Див.: Галина Сагач. Божий світ і ми: скрижалі слова. – Херсон, 2013  - с. 189-203).
«Блажен той, хто з пелюшок посвятив себе Христу, день і ніч мислить по Його слову», «Бо хто нечистий серцем, той не побачить Бога», «Душа моя верба, а ти – вода» , «Ангельський розум тайну бачить», «Всякому серцю своя є любов», «Дух – це безодня в людині, безодня ширша усіх вод і небес», «О діброво! О зелена! Мати моя рідна!», «Ой ти, птичко жовтобока – не мости гнізда високо», «О щастя, наш ясний світе! О щастя, наш красний цвіте!», « А моя доля – бути з бідними. Зате мені Бог дав трохи мудрості», «О самото, мати дум небесних!»,  «О, бібліотеко, ти моя вибрана! О, книжки, яких небагато людей читає!» «О сину мій,сине! Віддай мені серце твоє!», «Хто чистий від гріхів, той справді янгол Божий», « Пристані міцно тримайся, доки Христос тебе учить», « І допоки живеш, за любов ти віддячуй любов’ю, а моєї  любові до тебе жодна старість не згодна згасити», «Скажеш: щасливий оратай. Але щасливіший од нього, хто залюбки обробив ниву душевну свою», «Мій найдорожчий, бувай, і янгола день проживи, наче янгол!», «Тілом далекий од вас я, а серцем близький», «Серце – бо наше – то справжня голубка Ноя», «Істина не має початку», «Плекаймо ж дружбу!», «Єдність думок і є справжня дружба», «Любов є джерело всякого життя».
Медіаосвітній компонент: створити відеоролик «Читайте Сковороду!»(1 хв.)

Розуміти й тлумачити афоризми Г.  Сковороди.


Прищеплення інтересу до світогляду    Г.Сковороди.
1

Заняття №15. Г. Сковорода та українська література. Сковородиніана В. Стадниченка: «Іду  за Сковородою», «Садівник щастя» тощо.
Учитель аналізує Сковородиніану XIX-XXI століть, зокрема, П.Білецького–Носенка (байки про Сковороду). Аналізу праць Г. Сковороди присвячені дослідження І. Вернета, В. Масловича, Г. Гесс-де-Кальве, О. Мишанича, поема  П.Куліша «Грицько Сковорода. Староруська поема».
Вплив Г. Сковороди  на творчість  В. Капніста,І. Котляревського, Т. Шевченка (повість «Блезнецы» поезія «А.О. Козачинському»).
Учитель аналізує повість «Майоре,майоре!» І. Срезнєвського із сакралізацією біографії любомудра.
Учні знайомляться із кращими творами Сковородиніани: І. Драча, С. Кримського, М. Поповича «Григорій Сковорода: біографічна повість  - К., 1984;  книгами Л.Махновця, І. Пільгука, Ф. Поліщука, В.Шевчука,Ю.Барабаша, О. Мишанича, Л.Ушкалова, Д.Кременя, Л.Костенко, В.Стадниченка  та ін.

Медіаосвітній компонент: створити список матеріалів для медіатеки, присвяченої творчості Г.Сковороди.

Знати визначення терміна сковородиніана.
   


Пояснювати та зрозуміти  причини звернення письменників XIX-XXI століть до творчості Г. Сковороди.




Усвідомлення актуальності у різні історичні часи творчої спадщини Г.Сковороди.

1

Заняття №16. У «Сковородинівському колі». Слов’янські велети Духу  і Слова Григорій Сковорода, Франциск Скорина, Михайло Ломоносов та інші. Практичне втілення ідей духовної мудрості ноосферних геніїв у сучасну життєтворчість.
 Г.Сковорода високо цінував «правильну практику», яку вважав «коренем» і «плодом істини», сповідуючи Біблійне, що дерево пізнається по плодах, а віра – по ділах віри.
 Учитель  розкриває благодійну, волонтерську  діяльність відомих особистостей різних часів і народів, зосереджуючи увагу аудиторії на здобутках сучасних місцевих благодійників, просвітителів, які творчо трансформували християнську аксіологію, філософію серця Г.Сковороди во славу Бога й рідного народу.
 Просвітницька  благодійна  робота  Всеукраїнського народного університету ім. Г.Сковороди, його Миколаївської філії, Університету третього віку (проф. М. Букач ).

Медіаосвітній компонент: проаналізувати художні фільми «Я-Франциск Скорина», реж. Ю.Філін, 1969р, та «Михайло Ломоносов», реж. О. Прошкін,1986р.;зробити декодування медіатексту, спорідненого думкам філософа Г.Сковороди, зробити монтаж.

Знати визначення терміна християнська аксіологія.




Розуміти духовну єдність представників трьох братніх народів на рівні їх національних геніїв.


Виховання патріотичних почуттів, інтересу до слов’янської духовної культури, пошани до уславлених історичних діячів.
2

Заключне заняття №17. Сковородинізація України, слов’янських країн і світу. Великий проект «Сковорода – 300», або Мандрівна Академія Сковороди засіває духовну ниву християнською  мудрістю, праведністю, любов’ю і досконалістю.
Заключне заняття може мати різноманітні творчі рішення, зокрема, конкурсів на краще знання біографії геніального  любомудра, його творчості, на краще виконання його творів: «Ми ідемо за Сковородою, ми вирощуємо Сад Божественних Справ під благословенням нашого перворозуму».
Театральна педагогіка дає можливість створити міні-виставу за творами Г.Сковороди, зокрема, на основі «Байок Харківських».
Учитель озвучує Великий проект «Сковорода-300», який колективно обговорюється усіма учасниками уроку-дійства.
Медіаосвітній компонент:презентація матеріалів шкільного  блогу (сайту) «Сковорода-300»

Узагальнювати здобуті протягом півріччя  знання з використанням елементів театральної педагогіки.



Спонукання учнів до збереження й відновлення сковородинських традицій в  сучасному світі, заклик увічнити ім’я Г.Сковороди реальними добрими справами.


Немає коментарів:

Дописати коментар