неділю, 9 лютого 2014 р.

Твір-есе "Знову відкриваю "Кобзаря""

У кожної людини є своя межа... Життя славетного сина України, геніального її поета безмежне. Великий Кобзар перебуває поряд із нами у своїх безсмертних поезіях. Кожне покоління їх читає по-своєму, враховуючи, мабуть, ту епоху, в якій живе.
Творчість Тараса Григоровича Шевченка для мене відкрилася ще у дошкільному віці, коли батьки вчили зі мною, як «соловейко в темнім гаї сонце зустрічає». Згодом у «Читанці» ознайомлююся з віршами, у яких Тарас оспівує природу, деякі з них схожі на народні. Потім я дізнаюся, що «Садок вишневий коло хати» написано на засланні. Тепер тільки мені стало зрозуміло, що це слова-спогади. Хоча, ні. Це – слова-мрії, адже пригадаймо поетове дитинство. Можна провести паралелі: як про дитячі роки пишуть дослідники-науковці, а як написав Степан Васильченко в оповіданні «У бур’янах». Зрозуміло одне, що тільки Богом ціловане дитя могло повстати проти царизму, дати віру та надію народу у краще майбутнє, витерпіти усі випробування, які випали на його долю... Народ повірив йому, возвеличив його, назвавши співцем, Кобзарем.
По-новому я оцінила «Кобзаря» у старших класах. «Гайдамаки», «Кавказ», поема «Сон» – вічні твори. Деякі актуальні навіть нині. Нікого, на мою думку, не залишить осторонь доля Катерини, Ганни-наймички. Хоча і в наш час вистачає катерин, а Шевченко застерігав: «Кохайтеся, чорнобриві, та не з ...».
Майже в усіх поезіях переплітаються бунтарство (до речі, ім’я «Тарас» означає «бунтар») і милість, філософські роздуми і спогади про рідних, ненависть і любов, в основному нещасна.
Зі змішаними почуттями перечитую автобіографічні твори «Хіба самому написать...», «Якби ви знали, паничі», «Сестрі»: чи то переживання за долю ліричного героя охоплюють мене, чи то жалість до нього, бо виріс він на чужині і посивів у чужому краї. А наскільки врізаючими у пам’ять є шевченкові метафори, епітети, іронія! Чого варті порівняння, хоча б із поезії «У Бога за дверима лежала сокира»: сонечко зійшло, «неначе ляля в льолі білій»…
Враховуючи те, що цьогоріч Україна і весь світ відзначатимуть величне 200-річчя з дня народження Тараса Шевченка – письменника зі світовим ім’ям, який стоїть в одному сузір’ї з Пушкіним, Міцкевичем, Байроном, Гете; перебуваючи на порозі дорослого життя, я знову відкриваю «Кобзаря» – книгу невичерпну, книгу на віки. Перечитую знайомі твори, вивчаю, аналізую інші, зворушливі. Закарбовуються вірші «Ми в купочці колись росли…», «Вітер в гаї нагинає…», «Якби зустрілися ми знову…», Ликері Полусмаковій писав «Моя ти любо! Мій ти друже!..» (1860 року). Наскільки болючим є рядки Шевченка: «Поставлю хату і кімнату. Садок-райочок насаджу». Але не судилося… У тому, кого і як кохав митець, – один із ключів до його творчості, до пізнання його соціальних, політичних, життєвих ідеалів. Хоч і Шевченко Тарас не мав своїх дітей, проте для кожного свідомого українця він є Батьком.
Цілий вік, сотню літ
Проти хвилі несем його ім’я,
Проти вітру кидаєм його насіння,
під косу кидаємо цвіт…
І співаєм його заповіт
В поколіннях.

Я знаю, що слова Шевченка-поета випалені в моєму серці уже назавжди. Надіюсь, що і через сто, і триста років Великого Кобзаря пам’ятатиме його народ. Пишаймося, що ми – українці, що ми – нація, яка довела (у першу чергу собі), що має вольовий дух, аби піднятися з колін. Вірю в те, що слава України посилиться у стократ!.. А в цьому допоможе Слово Тараса Шевченка.

Немає коментарів:

Дописати коментар