середу, 25 лютого 2015 р.

9 клас. Безсполучникове складне речення (узагальнення вивченого).
Тести
І варіант
1.    Безсполучниковим складним, в якому зміст обох простих речень протиставляється або зіставляється, є речення:
А Минув рік, минув другий – козака немає. (Т.Шев­ченко)
Б Ізот Лобода було сокиру зробить – нічим її не пощер­биш. (О. Гончар)
В Погуляли – купою на купі од Києва до Умані лягли ляхи. (Т. Шевченко)
Г Висипали запорожці – лиман човни вкрили. (Т. Шев­ченко)
2.    Безсполучниковим складним, в якому перше речення пові­домляє про умову дії в другому, є речення:
А Пішла б же я утопилась – жаль душу згубити. (Т. Шев­ченко)
Б Зілля дива наробило – тополею стала. (Т. Шевченко)
В Захочеш свіжини – приходь на вечерю до нас. (М. Стельмах)
Г Зійшло сонце – ляшки-панки покотом лежали. (Т. Шевченко)
3.    Тире ставиться у безсполучниковому складному реченні:
А Гаряча хвиля раптово вдарила в серце у руках він три­мав гарно вишиту шовковою заполоччю лляну сорочку. (Б. Малик)
Б Климко підвівся ноги одразу загули і налилися гаря­чим. (Гр. Тютюнник)
В На луках туманець при самій воді стелеться лелеки вздовж болота походжають.
Г Дивлюсь позаду мене вода озеро. (М. Вінграновський)
4.    Крапка з комою ставиться у безсполучниковому складно­му реченні:
А В житах заблудилась дорога нагорбатились верби над нею за ними прокльовуються зорі. (М. Стельмах)
Б Повалило снігом потонули в ньому хати і дерева неви­дима собачня потягнула свої зморені голоси по своїх домівках. (М. Вінграновський)
В Небо над Києвом висіло похмуре беззоряне принишкле воно теж ждало чогось лихого тяжко дихалося під та­ким небом город був наче накритий ним здавалося все має тут задихнутися ще до ранку. (П. Загребельний)
Г Тут уже зблискували вогні чулися людські перегуки й перемови гоготіло полум'я в печах роздмухувалися горни в кузнях. (Павло Загребельний)
5.    Двокрапка ставиться у безсполучниковому складному ре­ченні:
А Раптом моє серце тенькнуло опустилося трохи вниз і радісно завмерло невдалік від отруйного стебла во­ронячого ока стоять два близнюки-червоноголовці. (М. Стельмах)
Б Море чисте спокійне небо голубе сонячне проміння ско­пом сиплеться в воду.
В Не було ні хомута ні оглобель ніхто не сіпав за віжки вказуючи шлях. 
Г Розпочалися жнива закочуй рукава. (Нар. творч.)
• Прочитайте текст. Виконайте завдання 6-8 до нього.
(1) Агал витягнув із шкіряних піхов гострого довгого ножа, прицілився й метнув у кибитку, що стояла кроків за тридцять. (2) Ніж застряг у дошці на палець, вона тріснула й розкололась. (3) Так, у нього рука тверда і око зірке – нехай вороги стережуться. (4) Минув тиждень. (5) Тепер Борисфен був на відстані триденного походу. (6) Далі табуни й отари не йшли: тут починалися володіння скіфів-хліборобів. (7) Після обіду на вигоні біля Агалової кибитки всі зібрались на захоплююче видовисько: молоді пастухи об’їжджали коней. (За Р. Самбуком)
6.    Частини синтаксично рівноправні в безсполучниковому складному реченні:
А першому;        Б другому;     В шостому;       Г сьомому.
7.    Друга частина розкриває зміст першої в безсполучниково­му складному реченні:
А другому;     Б третьому;      В шостому;       Г сьомому.
8.    Друга частина називає причину дії, про яку повідомляє перша частина, в безсполучниковому складному реченні:
А другому;    Б третьому;      В шостому;      Г сьомому.
9.    Безсполучниковим складним є речення:
А Чорнокрилі розбишаки відлітають геть, сердито та хрипко  перемовляються між собою. (Гр. Тютюнник)
Б Літа мої молодії марно пропадають, очі плачуть, чорні брови од вітру линяють.
В Із-за лісу, з-за туману місяць випливає, червоніє, круг­лолиций, горить, а не сяє.
Г На подвір’ї Сашко пригнувся під вікнами знову, про­крався до груші, почепив на сучок ножа, тихо обмів віником валянки.
Д Біга Катря боса лісом, біга та голосить. (Т. Шевченко)
10. Безсполучниковим складним, частини якого є синтаксич­но рівноправними, є речення:
А Сашко не повірив своїм очам: на стежці перед ним сто­яв Сіроманець!
Б Ось упала галузка, ось розігнулася гілка, ось з-під лист­ка грабового вивільнилась мережана лопать папороті. (Є. Гуцало)
В І мати одразу зрозуміла його: Андрій задумав вбити брата Остапа. (М. Хвильовий)
Г Перші краплі крихітними копитцями пробігли по зато­ці – починався дощ.
Д Після пам’ятної втечі у грозову ніч кінь дуже змінився: він став передбачливіший та обережніший. (В. Дрозд)
11. Безсполучниковим складним, частини якого вказують на одночасність дій або явищ, є речення:
А Діти намостили птахові м'яку постіль з вати у старій картонній коробці з-під взуття; її поставили біля Чубарикового ліжка.
Б Лось опустив голову, принюхуючись до ополонки, далі, з витягнутою шиєю, ступив ще трохи, ось-ось маю­чи торкнутися губами до осклілого блакитного шумо­виння, ніздрі затремтіли в передчутті холодної води. (Є. Гуцало)
В Ось тільки в лісі туман тримається якнайдовше, він тут хапається за кожен виярок, сіріє в горіховій гущавині, коливається над дзеркалом озера. (Є. Гуцало)  
Г Командир глянув на годинник, інші глянули теж. (О. Гончар)
Д Скрипне хвіртка, висунеться з неї дитяча голівка, стригне очима по вулиці.
12. Безсполучниковим складним, в якому друга частина роз­криває або доповнює зміст першої, є речення:
А Мрячився дощ, при горі-долині миготіло село, гуркотів у небі високий літак.
Б Але він не міг того зробити: кричати на вулиці не личить благородним дітям.
В Зовні софора трохи схожа на акацію, тільки молодою її гілки навмисне покрутять та пов’яжуть. (О. Гончар)
Г Тут срібно жебонить синя-синя долинкова вода, я на­хиляюсь до неї, п'ю її спів і прислухаюсь до шелесту отави. (М. Стельмах)

Д Вони були зодягнені чистенько і просто: дівчатка хо­дили в спідничках з блузочками, хлопці – в широчен­них, відпрасованих штанах. (Гр. Тютюнник)

9 клас. Безсполучникове складне речення (узагальнення вивченого)
ІІ варіант
ЧАСТИНА І
Виберіть одну правильну відповідь.
1.   Укажіть безсполучникове складне речення:
А Котились низом ниви, стелились горбами, повні, свіжі, багаті, та все чужі. (М. Коцюбинський.)
Б Мої дні течуть тепер серед степу, серед доли­ни, налитої зеленим хлібом. (М. Коцюбинський.)
В Заходило сонце, у вузеньких хутірських вулич­ках стояла червона курява, в садках варилася на триніжках вечеря, гупали об землю спілі яблука. (Гр. Тютюнник.)
Г Війнув холодний вітерець, але Юрій не відчув його дотику. (М. Івасюк.)
Д Минулася буря — і сонце засяяло. (М. Рильський.)
2.   Укажіть безсполучникове складне речення з од­норідними (рівноправними) частинами:
А Бери до серця і затям: душа творця не переквітне. (М. Сингаївський.)
Б Одного зимового погожого дня забарабанили, за­співали дзвіночки — на нашу вулицю ввірвалася трійка в яблуках. (Ю. Збанацький.)
В Мудрі люди порадили — не все читай упідряд... (Ю. Збанацький.)
Г Поети йдуть за горизонт — поезія зостається віч-на-віч з вічністю. (Ю. Збанацький.)
Д Відра подзвонюють над степовою криницею, сон­це спиняється в прошумілих кленах. (М. Синга­ївський.)
3.   Укажіть БСР, в якому друга частина вказує на причину того, про що говориться в першому реченні:
А В душі Оксен непокоївся: весна видалася засушли­вою. (Гр. Тютюнник.)
Б Бачу здалека: хвиля іскриста грає вільно по синьо­му морю. (Леся Українка.)
В Не русалонька блукає — то дівчина ходить. (Т. Шевченко.)
Г Се вже не раз бувало: я на чужину йшла шукать надій... (Леся Українка.)
Д Спочатку довгу річ Бартоломій почав — у Кеніг­сбергу він із барками бував... (А. Міцкевич.)
4.   Укажіть безсполучникове складне речення, в яко­му зміст частин протиставляється або зіставляється:
А Зникає мова — зникає нація. (О. Гончар.)
Б Забудеш рідний край — тобі твій корінь всохне. (П. Тичина.)
В Ще сонячні промені сплять — досвітні огні вже горять. (Леся Українка.)
Г Слухай тихий голос вишиття — в ньому ти почуєш Україну. (Н. Поклад.)
Д Роздивися тверезо по світу — нас нова обнімає доба. (В. Симоненко.)
5.   Укажіть безсполучникове складне речення, в якому перша частина вказує на умову дії:
А Зозуля закувала серед ночі, вві сні здригнулась липа мовчазна. (П. Перебийніс.)
Б Рипнули двері: в хату ввійшла молода дівчина. (І. Нечуй-Левицький.)
В Тільки-но навчишся говорити — треба вчитися мовчати. (О. Перлюк.)
Г Хочеш жити в Україні — вивчи її мову. (О. Лупій.)
Д Веселі діти йдуть до школи — їх голосів дзвенить прибій. (В. Сосюра.)
ЧАСТИНА II
Виберіть три правильні відповіді.
6.   Укажіть БСР, в яких ставиться крапка з комою (окремі розділові зна­ки пропущено):
А Без мети, без прагнень, без тривог і жертв люд­ське існування неможливе життя — це не роз­кішний сад, у якому ростуть тільки квіти та ще райські яблука. (І. Цюпа.)
Б Я обходив щодня сонцем спалені балки я безсмертни­ки в травах стрілчастих шукав. (В. Грабовський.)
В Навкруги невеликого острівця поріс напівкола гус­тий очерет широке пишне верховіття вершків його з'єднувалося в суцільний розкішний килим... (М. Старицький.)
Г Губить кров свою на діл калина білим снігом доцвіта катран. (В. Грабовський.)
Д Тут ростуть і дерева й камені в диких каменях цвіт яриться. (В. Грабовський.)
Е Понад плесом ще плавало прозоре павутиння ран­кового туману крізь нього неясно вирізувалися са­диби Левихівки. (М. Старицький.)
7.   Укажіть БСР, в яких ставиться тире (окремі розділові знаки пропущено):
А Я підійшов до сака, одволожений росою він вибивав з себе пахощі риби й водяного зілля. (М. Стельмах.)
Б Обернувся я на хати нема в мене хати. (Т. Шев­ченко.)
В Коси знов сичали в траві косарі бовтались у боло­ті слали покоси. (К. Гордієнко.)
Г Дрібним листом зашелестіла груша дмухнув сві­жий вітрець із саду. (К. Гордієнко.)
Д Добра не жди, не жди сподіваної волі вона засну­ла... (Т. Шевченко.)
Е Гнат помітив у веселих жінчиних очах бриніла сльоза. (К. Гордієнко.)
8.   Укажіть БСР, в яких ставиться двокрапка (окремі розділові знаки пропущено):
А Бачив я у Миколи в зіницях синім полум'ям ра­дість цвіла. (В. Симоненко.)
Б Твій гордий подвиг не принизять жорна вони лиш возвеличують тебе. (В. Симоненко.)
В Та ви не бійтесь я вернувся другим. (В. Симоненко.)
Г Життя твій слід і пам'ять загубило нема хреста, ні імені, ні дат... (В. Симоненко.)
Д Довго спали вітри у ярах на припоні довго тиша гнітюча полями повзла... (В. Симоненко.)
Е Недаремно говориться не було б щастя коли б не нещастя. (Ю. Збанацький.)
ЧАСТИНА III
9.     Установіть відповідність між складними безспо­лучниковими реченнями та відношеннями між час­тинами:
1)  відношення одночасності;
2)  відношення послідовності;
3)  відношення причини;
4)  відношення пояснення;
5)  відношення протиставлення.
А Дуже тішиться бджола: дика грушка зацвіла. (В. Паронова.)
Б Повторюю з гордістю сина: для мене лишається дивом із див моя Україна. (М. Луків.)
В Смеркає; двері всі вже замикає вечір. (Ї. Ортен.)
Г Не я пишу — це мною пише Бог. (Д. Кремінь.)
Д Вечорами пахнуть матіоли, тихо листям липа шелестить. (В. Грінчак.)
Е Заспіваєш — аж світяться ранки. (А. Малишко.)
ЧАСТИНА IV
10. Прочитайте текст. Виконайте завдання до нього (окремі розділові знаки пропущено).
(1) Стояла в селі дзвіниця. (2) Радість чи горе, свя­то чи урочистість лунав той стодзвін сумно й весело, задумливо чи бурхливо, траурно або вогнисто на всень­кий світ. (3) І от прийшли татари-ординці. (4) Спа­лили село старих та дітей знищили молодих забрали в неволю... (5) Тільки дзвіниці не вдалося їм зруйнува­ти крізь землю провалилася. (6) 1 як прислухатись або прикласти вухо край берега, біля водиці, то чути зву­ки лунає десь із глибини стодзвонна мелодія. (7) У по­жарищах війн руйнувалися мури й фортеці горіли хра­ми й палаци нищилися фрески і мозаїки попелілися кар­тини, літописи, книги... мільйонами гинули самі люди. (8) Дивишся в її незмірну глибінь дна не видно. (Є. Колодійчук.)
А Укажіть речення, яке відповідає схемі (  ), [  ]: [  ]:
1
2
3
4
5
6
7
8








Б Укажіть три речення, в яких уживається тире.
1
2
3
4
5
6
7
8








В Укажіть речення, в якому друга частина містить додаткове повідомлення.
1
2
3
4
5
6
7
8









Немає коментарів:

Дописати коментар