вівторок, 18 жовтня 2016 р.

11 клас. УМ. Односкладні речення

11 клас. Односкладні речення
Речення – це слово або сполучення слів, що виражає закінчену думку і є засобом спілкування.
Класифікація речень
Ознака
Види речень
Приклади
за метою висловлювання
розповідні, питальні, спонукальні
Труд переростає у красу (П. Тичина). Ти знаєш, що ти – людина? (В. Симоненко). Радійте, співайте пісні голосні, квітками заквітчуйте чола ясні (Олександр Олесь).
за інтонацією
неокличні, окличні
Лягла на всьому вечірня втома (В. Симоненко). На небокраї яка краса огнів сія! (В. Сосюра).
за будовою
прості, складні
Шукайте цензора в собі (Л. Костенко). Мріють крилами з туману лебеді рожеві, сиплють ночі у лимани зорі сургучеві (В. Симоненко).
за складом грама­тичної основи
двоскладні, односкладні
Люблю я бистрину життя... (Д. Павличко). Люблю весну (В. Сосюра).
за наявністю пропу­щених членів
повні, неповні
Вона чула його, мабуть, ще здалеку, той лист... І ждала (Гр. Тютюнник).
за наявністю друго­рядних членів
непоширені, поширені
Ідуть літа.
Марить вечір солов'їним голосом (М. Горловий).
за наявністю усклад- нювальних структур
неускладнені, ускладнені (однорідними, відокремлени­ми членами, звертаннями, вставними словами)
І знов лелека молиться до зірки. Страждаю, мучусь, і живу, і гину, благословляю біль твоїх тенет (Л. Костенко).
Односкладне речення – речення з од­ним головним членом, що не потребує по­повнення другим головним членом.
Остапові пощастило, однак, зачепитись якось за прибережну вербу. Говори, говори. Розпечи гнівом небесну баню. Йду. Гладжу рукою соболину шерсть ячменів, шовк ко­лосистої хвилі. В голові у Соломії розвид­нілось. Тим часом мені рекомендують Паву... От коли б світало уже. Почали сіно вози­ти... Стою і слухаю. Йдемо повз чорний пар. Починало вже дніти (З творів М. Коцюбин­ського).
Склади таблицю (як пазл) /колективна робота/
Типи односкладних речень
Способи вираження головного члена
Приклади
З головним членом – присудком
Означено-особове
(дія виконується означеною особою (особами))
Дієслово 1-ї та 2-ї особи однини чи множини дійсного (теперішнього чи майбутнього часу) або наказового способу
Вечірнє сонце, дякую за день. Тож веселімось, людоньки, на людях (Л. Костенко).
Неозначено-особове (дія виконується неозначеною осо­бою (особами))
Дієслово у 3-й особі множини тепе­рішнього, майбутнього або минулого часу
Уже й осокір спиляли (Л. Костен­ко).
Узагальнено-осо­бове (дія стосу­ється узагальненої особи)
Зазвичай дієслово 2-ї особи однини або множини, дієслово у формі 3-ї особи множини (прислів'я, приказки, вислови афористичного характеру)
Здобудеш освіту – побачиш біль­ше світу. Решетом води не носять (Нар. творч.).
Безособове (дія ви­конується без ак­тивної участі особи)
Безособове дієслово, особове дієслово у безособовому значенні, інфінітив, дієслівні форми на -но, -то, прислів­ник, присудкове слово типу жаль, шкода, присудкове слово нема
А треба жити. Якось треба жити... І наперед не треба ворожи­ти, і за минулим плакати не варт. Багато слів написано пером (Л. Костенко).
З головним членом – підметом
Називне (називає предмети і явища без указівки на дію, яка може стосува­тися їх)
Іменник. Головний член може поши­рюватися означенням, рідше – додат­ком
І тільки степ, і тільки спека, спека, і озерявин проблиски скупі (Л. Кос­тенко).









Тести «Просте речення. Головні і другорядні члени речення» /повторення вивченого/
1.  Спонукальним є речення
А Усе на світі треба пережити.
Б Співають птицями діброви.
В Червону руту не шукай вечорами.
Г Квіти всміхаються сонцю.
2.    Окличним є речення (розділові знаки вилучено)
А Кущ осінньої калини паленіє у вікні
Б Що росте без кореня
В Надворі весна вповні
Г Гей ти, поле колоскове, молодість моя
3.    Знайдіть речення зі складеним діє­слівним присудком.
А Там будуть горіти до ранку в туманних дзеркалах троянди.
Б Мені осіння ніч короткою здається.
В Зоря на небі рожева вже почала займа­тись.
Г Книжка – це змога погомоніти з люди­ною через тисячоліття.
4.    Позначте речення зі складеним імен­ним присудком.
А Я боротись за правду готов.
Б Тиха вода завжди глибока.
В Нехай мої струни лунають.
Г Ключ угорі журавлиний рідною мовою кличе у невідомі краї.
5.   Простим є речення
А Далеко чути звуки, гучно линуть голо­си.
Б Ясної тихої днини кружляє над зем­лею, сідає на обличчя павутиння.
В Пташині зграї злітають високо в небо, і від того здіймається вітер.
Г Осінь не забарилася, бо закони приро­ди невблаганні.
6.    Укажіть односкладне неозначено-особове речення.
А Завіяло сипчастим снігом роки і при­страсті мої.
Б Три дні дали на розмисли мені.
В Людей такого рідкісного дару хоч тро­хи, люди, треба берегти!
Г Десь грають сурми.
7.    З'ясуйте, котре з поданих речень не­повне.
А Не беріть із зеленого лугу верби ні на жовті піски, ні на скелі.
Б Весна у рідній стороні.
В З далекого степу горнуло густим духом скошеного жита.
Г Пахне в'ялою травою, квітами.
8.   Неузгоджене означення є в реченні
А Засніжена річка горить самоцвітом у рожевому листі.
Б Попрощалось ясне сонце з чорною зем­лею...
В Крик журавля розлігся віддаля.
Г Ще треті півні не співали, ніхто ніде не гомонів.
9.    Конструкція з порівняльним сполуч­ником не відокремлюється комами в ре­ченні (розділові знаки вилучено)
А Садок поволі розрісся мов ліс.
Б Голова без розуму як ліхтар без свічки.
В По зблідлому небу текли прозорі як павутиння хмарки.
Г А наді мною буде наче вишивка високе небо зорями цвісти.
10.  Установіть відповідність між речен­нями та характеристиками їх.


А односкладне називне
Б односкладне без­особове
В односкладне не­означено-особове
Г односкладне узагальнено-особове
Ґ односкладне означено-особове
1 Нас зустрічають хлібом-сіллю.
2 Без мови рідної, юна­че, й народу нашого нема.
3 Багатій, розбрунько­вуйся, мово.
4 Люди, овіяні грозами, обпалені громами.
5 Друга шукай, а зна­йдеш – тримай.




Тести «Просте речення. Головні і другорядні члени речення» /повторення вивченого/
1.  Спонукальним є речення
А Усе на світі треба пережити.
Б Співають птицями діброви.
В Червону руту не шукай вечорами.
Г Квіти всміхаються сонцю.
2.    Окличним є речення (розділові знаки вилучено)
А Кущ осінньої калини паленіє у вікні
Б Що росте без кореня
В Надворі весна вповні
Г Гей ти, поле колоскове, молодість моя
3.    Знайдіть речення зі складеним діє­слівним присудком.
А Там будуть горіти до ранку в туманних дзеркалах троянди.
Б Мені осіння ніч короткою здається.
В Зоря на небі рожева вже почала займа­тись.
Г Книжка – це змога погомоніти з люди­ною через тисячоліття.
4.    Позначте речення зі складеним імен­ним присудком.
А Я боротись за правду готов.
Б Тиха вода завжди глибока.
В Нехай мої струни лунають.
Г Ключ угорі журавлиний рідною мовою кличе у невідомі краї.
5.   Простим є речення
А Далеко чути звуки, гучно линуть голо­си.
Б Ясної тихої днини кружляє над зем­лею, сідає на обличчя павутиння.
В Пташині зграї злітають високо в небо, і від того здіймається вітер.
Г Осінь не забарилася, бо закони приро­ди невблаганні.
6.    Укажіть односкладне неозначено-особове речення.
А Завіяло сипчастим снігом роки і при­страсті мої.
Б Три дні дали на розмисли мені.
В Людей такого рідкісного дару хоч тро­хи, люди, треба берегти!
Г Десь грають сурми.
7.    З'ясуйте, котре з поданих речень не­повне.
А Не беріть із зеленого лугу верби ні на жовті піски, ні на скелі.
Б Весна у рідній стороні.
В З далекого степу горнуло густим духом скошеного жита.
Г Пахне в'ялою травою, квітами.
8.   Неузгоджене означення є в реченні
А Засніжена річка горить самоцвітом у рожевому листі.
Б Попрощалось ясне сонце з чорною зем­лею...
В Крик журавля розлігся віддаля.
Г Ще треті півні не співали, ніхто ніде не гомонів.
9.    Конструкція з порівняльним сполуч­ником не відокремлюється комами в ре­ченні (розділові знаки вилучено)
А Садок поволі розрісся мов ліс.
Б Голова без розуму як ліхтар без свічки.
В По зблідлому небу текли прозорі як павутиння хмарки.
Г А наді мною буде наче вишивка високе небо зорями цвісти.
10.  Установіть відповідність між речен­нями та характеристиками їх.


А односкладне називне
Б односкладне без­особове
В односкладне не­означено-особове
Г односкладне узагальнено-особове
Ґ односкладне означено-особове
1 Нас зустрічають хлібом-сіллю.
2 Без мови рідної, юна­че, й народу нашого нема.
3 Багатій, розбрунько­вуйся, мово.
4 Люди, овіяні грозами, обпалені громами.
5 Друга шукай, а зна­йдеш – тримай.




Індивідуальна робота № 1
þ  Установіть відповідність.
Односкладне                                        Приклад
речення


1  означено-особове         
2   узагальнено-особове
3   неозначено-особове
4   безособове


А З полови хліба не спечеш.
Б Спинися, мить, зіграй сонату вічну.
В Немає пісні без любові.
Г Сьогодні теплий день.
Ґ На другий день тільки про повінь і говорили.


Індивідуальна робота № 2
þ  Установіть відповідність.


Вид односкладного речення
1   означено-особове         
2   узагальнено-особове
3   неозначено-особове
4   безособове

Приклад
А Запахло чебрецем і м’ятою.
Б Хліб-сіль їж, а правду ріж.
В Квітчастий луг і дощик золотий.
Г За правду, браття, єднаймося щиро.
Ґ Уже й осокір спиляли.


Індивідуальна робота № 3
þ  Установіть відповідність.


Вид односкладного речення
1   означено-особове         
2   неозначено-особове
3   безособове
4   називне

Приклад
А Світлішає в житті і на душі.
Б Ніжні сутінки. Вечір.
В Припливайте до колиски, лебеді, як мрії.
Г на пагорбі зеленім біла хата.
Ґ Весно в селі встають рано.


Індивідуальна робота № 4
þ  Установіть відповідність.


Вид односкладного речення
1   означено-особове         
2   узагальнено-особове
3   неозначено-особове
4   безособове

Приклад
А Уже скрізь тільки тиша й сухе павутиння.
Б Завіяло, заговорило снігом у полі, попід садом і в саду.
В Благословляю і люблю твоє чоло двадцятивесне.
Г Стоїш високо – не будь гордим, стоїш низько – не гнися..
Ґ Над лиманом білять синім, білять білим над лиманом.


Індивідуальна робота № 5
þ  Установіть відповідність.


Вид односкладного речення
1   означено-особове         
2   узагальнено-особове
3   неозначено-особове
4   безособове

Приклад
А У народі здавна шанували вербу.
Б Заморосило осінь у сльозу.
В Смолою пахне дощок білий ряд.
Г Згаяного часу конем не доженеш.
Ґ Вчися чекати, мій друже.


Індивідуальна робота № 6
þ  Установіть відповідність.


Вид односкладного речення
1   означено-особове         
2   узагальнено-особове
3   неозначено-особове
4   двоскладне неповне

Приклад
А Струшую роси – свідків сходу сонця.
Б Запахло весною.
В Навколо буйний цвіт чорнобривців.
Г Ночвами моря не перепливеш.
Ґ Покремсали життя моє на частки.


Індивідуальна робота № 7
þ  Установіть відповідність.


Вид односкладного речення
1   означено-особове         
2   неозначено-особове
3   узагальнено-особове
4   безособове

Приклад
А Багато слів написано пером.
Б Учися чистоти і простоти.
В Поживемо – побачимо.
Г В траві зеленій яблука червоні.
Ґ У нашій хаті проханих не люблять.


Індивідуальна робота № 8
þ  Установіть відповідність.


Вид односкладного речення
1   означено-особове         
2   неозначено-особове
3   узагальнено-особове
4   безособове

Приклад
А Танцюють, співають, веселяться на вулиці.
Б Лінивим не находишся – ледачим не наробишся.
В Мило мені та спокійно серед тої лісової тиші.
Г Усоте прославляю буйноту життя.
Ґ З неба, як розтоплене золото, ллється світ сонця.


Індивідуальна робота № 9
þ  Установіть відповідність.


Вид односкладного речення
1   означено-особове         
2   неозначено-особове
3   безособове
4   узагальнено-особове

Приклад
А Градом цього літа повибивало посіви.
Б Людей слухай, а свій розум май.
В Осіння золота пора.
Г На переправі коней не міняють.
Ґ Поховайте та вставайте, кайдани порвіте.


Індивідуальна робота № 10
þ  Установіть відповідність.


Вид односкладного речення
1   неозначено-особове
2   називне
3   безособове
4   двоскладне неповне

Приклад
А Невеличка річка Уборть, заквітчана зеленими берегами, так і вабить до себе.
Б Без неї нам не жити.
В Ось перекинули над водою дерев’яний місточок.
Г На мосту – високий стрункий чоловік.
Ґ Теплий серпень.


Індивідуальна робота № 11
þ  Установіть відповідність.


Вид односкладного речення
1   двоскладне повне        
2   означено-особове
3   безособове
4   називне

Приклад
А Український степ по-своєму чарівний і величний.
Б З моря повіяло легеньким вітерцем.
В Найбільше люблю землю, поезію, людей.
Г Прекрасне село.
Ґ Їдять плоди із дерева незнання.


Індивідуальна робота № 12
þ  Установіть відповідність.


Вид односкладного речення
1   двоскладне неповне
2   неозначено-особове
3   узагальнено-особове
4   безособове


Приклад
А Добре ім’я – найкраще багатство.
Б Словом і піснею хочу славити нашу родину.
В У сіні вогню не сховаєш.
Г Навряд чи десь по інших країнах співають так голосно і весело як у нас в Україні.
Ґ Тéпло мені і спокійно.



Індивідуальна робота № 13
þ  Установіть відповідність між типом односкладного речення та прикладом
Тип односкладного речення
Приклад
1
означено-особове
А
Сльозами горю не поможеш.
2
неозначено-особове
Б
Де на землі земля обітована?
3
безособове
В
Орфею, грай на сопілці!
4
узагальнено-особове
Г
У сірі будні били, наче в бубни.


Ґ
У залі було людно, шумно.

Індивідуальна робота № 14
þ  Установіть відповідність між видом речення та прикладом
Вид речення
Приклад
1
односкладне неозначено-особове
А
За селом – верби.
2
односкладне називне
Б
Цілую всі ліси.
3
односкладне безособове
В
Ой, поділять тебе, земле, поділять.
4
двоскладне неповне
Г
Так гордо й радісно мені.


Ґ
Пізнє літо.

Індивідуальна робота № 15
þ  Установіть відповідність між видом речення та прикладом
Вид речення
Приклад
1
двоскладне повне
А
Кришѝ, ламай, трощи стереотипи!
2
односкладне означено-особове
Б
Відібрали в мене шаблю і пістолі.
3
односкладне безособове
В
Зупинки. Перон. Гучномовці.
4
односкладне називне
Г
І все на світі треба пережити.


Ґ
На острові безлюдно, тихо.

Індивідуальна робота № 16
þ  Установіть відповідність між видом речення та прикладом
Вид речення
Речення
1
двоскладне неповне
А
Коні заспокоїлись, розбрелись по загороді.
2
односкладне неозначено-особове
Б
З-за копиць од річки віяло холодом.
3
односкладне узагальнено-особове
В
Тоді його уперше осідлали і ганяли по царині до сьомого поту.
4
односкладне безособове
Г
Добре діло твори сміло.


Ґ
Вийшов на вулицю, і в обличчя – вітерець.


Немає коментарів:

Дописати коментар