Мало можна вказати таких народних постатей,
якою був Сковорода і який би так пам'ятав
і поважав народ. На всьому обширі
від Острозька до Києва, у багатьох будинках
висять його портрети. Його мандрівне життя
є предметом оповідань та легенд...
М. Костомаров
Сковорода Г. співає (уривок)
Світ і досі його не спіймав...
Літературний КВК до 295-річчя з дня народження Григорія Сковороди, 9-10
класи
Мета: популяризувати творчість видатного педагога,
філософа, поета, митця; розвивати мислення, мовлення, виразність читання;
допомогти учням глибше пізнати Слобожанщину через літературні персоналії.
Обладнання: портрет Г. Сковороди; виставка книжок письменника;
різноманітні предмети для конкурсу «Карусель асоціативних предметів»: книга
«Закон Божий», Біблія, сопілка, іграшкове серце, підручник «Етика», іграшка-бджола,
годинник, склянка з водою; афоризми Г. Сковороди: «Не за обличчя судіть, а
за серце», «Щастя твоє — у тобі самому: пізнавши себе, пізнаєш усе», «Голова
усього в людині є серце людське...», «З усіх утрат втрата часу найтяжча»,
презентації «Сковорода-лірик», «Сковорода-байкар»; слайд-шоу «Стежинами
Сковороди», відео «Обличчя української історії».
План проведення КВК
1. «Брейн-ринг» (по 10 запитань для кожної команди).
2. «Упізнай твір» (по 3 картки для команди).
3. «Театр і ми» (інсценізація байки від кожної
команди).
4. «Ім'я на карті України».
5. «Захист власної думки» (філософія Г. Сковороди в
розумінні команди).
6. «Карусель асоціативних предметів».
7. Підсумок гри.
Лучче в пользе
десять лет,
Неж весь век
без плода.
Г. Сковорода
И словом, и умом,
и жизнию мудрец,
Любитель
простоты и от сует
Свободы.
Без лести друг
прямой,
Доволен всем
всегда,
Достиг на верх
наук, познавши
Дух природи.
Достойний для
сердец пример — Сковорода.
М. Ковалинський
ХІД ЗАХОДУ
Ø Перегляд відео «Обличчя української історії.
Григорій Сковорода».
Ø Слайди з музею Г. Сковороди, що на Харківщині, у
с. Сковородинівка.
Ø Фрагмент фільму І. Кавалерідзе «Григорій Сковорода»,
де Григорій Савич співає.
Учитель. Григорій Сковорода... Безсумнівно, найславетніша
постать доби українського бароко. Існує-близько двох тисяч різноманітних
наукових досліджень про нього, однак і в житті, й у творчості видатного
філософа залишилося чимало таємничого, нез'ясованого, легендарного. Перед нами
людина-загадка, людина-легенда.
Автор багатьох афоризмів, які
сьогодні проаналізуємо, жив понад три століття тому, проте здається, що він —
наш сучасник. Ще й досі до кінця не пізнаний. Григорій Савич Сковорода — поет,
філософ, байкар, просвітник, педагог, людина, яка обрала свій шлях у житті й
ніколи з нього не сходила.
Козацький син Григорій, за
переказами, перед тим, як покинути батьківський дім, зробив першу борозну на
весняному полі. Вона вийшла рівною й глибокою, і батько побажав, щоб таким, як
борозна, було й синове життя. Не осоромив він козацького роду, змусив звучати
своє, на перший погляд, звичайнісіньке прізвище на весь світ. Ким же був Г.
Сковорода?
(Демонстрація
презентацій і слайд-шоу. Учні пригадують відомості про письменника.)
Сьогодні ми станемо свідками
змагання між командами за звання найкращих знавців біографії й творчості Г.
Сковороди.
(Представлення
команд)
Конкурс 1. «Брейн-ринг».
(За правильну
відповідь команда отримує 1 бал.)
1. Народився Г. Сковорода в ... р. (1722.)
2. Його улюблений музичний інструмент. (Сопілка.)
3. Рідне село він покинув, коли йому минуло...
(16років).
4. Мрія дитинства — навчатися в...
(Києво-Могилянській академії).
5. У 20 років добре грав на багатьох музичних
інструментах, а саме: ... (на скрипці, флейті, бандурі).
6. Мандрував за кордоном, а саме: ... (Угорщиною,
Словаччиною).
7. Предмет, який викладав у колегіумі. (Піїтика.)
8. За часів Г. Сковороди цей предмет мав назву
«Основи доброчинності», а зараз називається... (етикою).
9. Найбільша людська вада, за Г. Сковородою.
(Ледарство.)
10. З якого року починає вести мандрівне життя?
(1769.)
11. Г. Сковорода походив із родини...
(малоземельних селян).
12. Початкову освіту здобув у... (дяка).
13. На 16-му році життя Григорій із рідного села
потрапляє в... (Київ).
14. Г. Сковорода закінчив Києво-Могилянську академію в
... р. (1753.)
15. Згодом Г. Сковорода створював музику на слова...
(власних віршів).
16. Повернувшись із-за кордону, починає працювати в...
(Переяславському колегіумі).
17. Ким працював Г. Сковорода в поміщика Томари?
(Домашнім учителем.)
18. Найкраща риса Сковороди-педагога. (Жив, як
учив, а учив, як жив.)
19. Його перший філософський твір називався...
(«Етика»),
20. «Мені моя сопілка і вівця дорожча царського
вінця», — це відповідь ... (Катерині II).
Конкурс 2. «Упізнай твір».
(Для кожної
команди пропонується по 3 картки, на яких записані слова, що позначають поняття
із творів Г. Сковороди. Потрібно назвати твір, з якого взяті ці слова. За
кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал.)
1. Лужок,
пташка, гніздо. («Ой пташино жовтобока».)
2. Соловейко, жайворонок, сонце, вівчар. («Гей,
поля, поля зелені».)
3. Коса, смерть, мужик, цар, солома. («Всякому
городу нрав і права».)
4. Весна, зима, душа, садки розквітлі, соловей.
(«Весна люба, ах, пришла».)
5. Мед, бджола, користь, праця. («Бджола і
Шершень».)
6. Ліс, кабан, титул, справи, пліт. («Олениця і
Кабан».)
Конкурс 3. «Театр і ми».
(Учасникам
команд пропонується театральний реквізит. Капітани обирають байку для
інсценізації, обговорюють ролі, підбирають костюми. Ролі для озвучування
роздруковані на аркушах. Максимальна оцінка за конкурс — 5 балів.)
1. «Бджола і Шершень» (тема «сродної праці»),
2. «Олениця і Кабан» (тема «славолюбія», тобто
марнославства, прагнення до матеріальних вигод).
3. «Собаки».
4. «Орел та Черепаха».
Конкурс 4. «Ім 'я на карті України».
(Командам
пропонуються теми та кількість балів, які можна набрати, розкривши кожну з
них.)
1. Село Іванівка Золочівського району (Паніванівка) —
10 балів.
2. Харківський педагогічний університет — 10 балів.
3. Вулиці, заклади культури — 5 балів.
4. Вивчення творчості Г. Сковороди в школі — 5 балів.
5. Оригінальні пам'ятники — 15 балів.
6. Образ Г. Сковороди у творах літератури, живопису —
15 балів.
Довідка.
1. Село Іванівка — останнє пристанище мандрівного
філософа Г. Сковороди, де, за легендою, він сам передбачив свою смерть. Зараз
це літературно-меморіальний музей.
2. ХДПУ ім. Г. Сковороди.
3. Вулиці, заклади культури — Харківський
педагогічний університет ім. Г. Сковороди, с. Сковородинівка (перейменовано:
Іванівка Золочівського району), вулиці, школи багатьох населених пунктів
України.
4. Вивчення в школі — Сковородинівські читання (листопад—грудень),
Дні пам'яті, екскурсії в музей, знайомство з життям, вивчення творчості.
5. Оригінальні пам'ятники — у Києві, Лохвиці,
Сковородинівці, гранітний монумент у Бабаївському лісі й у Сковородинівському
парку.
6. Образ Г. Сковороди в літературі, живописі
зустрічається дуже часто. Про нього написано чимало книжок, статей. П. Куліш
створив поему «Грицько Сковорода», Т. Шевченко — повість «Близнецы», згадує також у вірші «А. О.
Козачковському». До його образу звертаються у своїх поезіях А. Малишко, М.
Рильський, П. Тичина, І. Драч, художники І. Їжакевич, В. Касіян, Т. Яблонська.
На кіностудії ім. О. Довженка створено художній фільм «Григорій Сковорода».
Конкурс 5. «Захист власної думки».
(Команди
озвучують своє розуміння філософії Г. Сковороди. Максимальна оцінка — 5 балів.
Пропонується дати відповіді на запитання. Враховується активність команд в
обговоренні та повноту відповідей.)
— Як ви розумієте щастя людини?
— Чи може бути щастя без страждань?
— Чи багато у світі, на вашу думку, щасливих людей?
— Чи кожна людина прагне до щастя?
Учитель. Кажуть, що в будинку людського щастя дружба
зводить стіни, а любов утворює купол. Для теплих дружніх стосунків, для підтримки
й порозуміння спробуємо всі разом побудувати символічний храм щастя.
(Із-поміж
набору записаних на дошці слів учні вибирають ті, з яких складається, на їхню
думку, щастя людини, роблять записи у формі будинку. Слова на дошці: «довіра»,
«гнів», «ласка», «здоров'я», «печаль», «смуток», «любов», «повага», «ненависть»,
«дружба», «ворожнеча», «заздрість», «байдужість», «милосердя», «доброта»,
«жертовність», «презирство», «підтримка».)
— Що ж говорить Г. Сковорода щодо цього? (УГ. Сковороди важливе місце посідає
філософія щастя через самопізнання та філософія серця — любов. Ці дві теми
пропонуються командам для обговорення. На аркушах даються опорні слова.)
Філософія
щастя: людина, народження, щастя,
творіння Бога, «...людина є всієї Біблії і кінець, і центр, і гавань»,
прагнення, тілесний і духовний розвиток, свобода, пізнати себе, «...пізнавши
себе, пізнаєш усе, а не пізнавши — ходитимеш у темряві...».
Філософія
серця: «голова усього в людині є серце
людське...», пізнавати
себе та Бога, корінь життя, обитель любові, природа, рідний край, «...любов
викликається любов'ю».
Конкурс 6. «Карусель асоціативних предметів».
(На столі лежать предмети: книга
«Закон Божий», Біблія, сопілка, іграшкове серце, підручник «Етика»,
іграшка-бджола, годинник, вода в склянці, які по черзі обирають команди й
пояснюють, що вони означали в житті Г. Сковороди. За кожну правильну відповідь
— 1 бал.)
Довідка.
Книга «Закон
Божий» — Г. Сковорода називав себе,
підписуючи листи, «учитель Закона Божія», тобто християнський богослов.
Сопілка — улюблений музичний інструмент, подарований Григорієві
ще в дитинстві старим кобзарем, згодом з’явилася флейта зі слонової кістки.
Серце — філософія серця, любов. Серце — корінь життя,
обитель любові. Кожен має пізнати себе, любити людину.
Підручник
«Етика» — «Вступні двері до
християнської добронравності» (курс лекцій з етики, який Г. Сковорода прочитав
у Харківському колегіумі в 1768 р.).
Бджола — символ мудрості, утілення ідеї «сродної праці».
Годинник — «З усіх утрат втрата часу найтяжча»
(афоризм Г. Сковороди).
Вода — дід і прадід Григорія Савича мали прізвище
Скора Вода. Так охрестили їх за відчайдушну вдачу та сміливість, а згодом у реєстрі
зафіксували «Сковорода», однак видатний філософ говорив, що ця річ у
господарстві не остання; вода – життя.
Підсумок змагання.
Учитель. Тож читайте філософа Г. Сковороду, пізнавайте,
мудрішайте, любіть людину й працю. Пророче передбачаючи майбуття, а в ньому
долю свого народу, великий філософ і письменник писав: «Ми створимо світ
кращий. ...Бачу все нове: нових людей, нове творіння і нову славу».
Можливо, ми і є тими новими людьми, у серцях яких завжди житиме мудре слово Г.
Сковороди.
Ø Пісня «Десь по світу».
Немає коментарів:
Дописати коментар