Контрольна робота № 4 (10 кл. ФІЛОЛОГІЧНИЙ ПРОФІЛЬ)
Фразеологія. Українська
лексикографія. Морфеміка й словотвір
Тестування
ВАРІАНТ 1
1. Укажіть рядок із
фразеологізмами
А набити ґулю, товкти просо в
ступі, каша з молоком, відкрита каструля
Б гнути залізо, дати хліба,
відкрита душа, водити за руку
В ні риба ні м’ясо, гнути
кирпу, білий папір, кров із молоком
Г відкрита душа, набити руку,
товкти воду в ступі, водити за носа
2. Оберіть фразеологізми,
синонімічні до виразу «бити байдики»
А купатися в золоті, справляти
смішки, ловити удачу
Б ловити ґав, давати горобцям
дулі, годувати баглаї
В держати хвіст бубликом,
мозолити руки, гнути кирпу
Г зуби їсти, водити за носа,
влипнути в халепу
3. Укажіть рядок
спільнокореневих слів
А блакитний, блакитнуватий,
блакитнуватого
Б блакитний, блакитніє,
блакитного
В блакитний, блакитнуватий,
блакитноокий
Г блакитний, блакитні,
блакитного
4. Виберіть рядок слів, які не
мають закінчення
А мадам, метро, спересердя
Б зараз, працюючи, учень
В шкандибати, пальто, швидко
Г календар, зазвичай, івасі
5. Визначте синтаксичну роль
фразеологізму у реченні Дівча як кров з
молоком намагалися переспівати парубків.
А підмет
Б додаток
В означення
Г обставина
6.
Спільнокореневими до слова безліч є всі наведені слова, ОКРІМ
А перелік
Б лічити
В лікувати
Г лічба
Д полічений
7. Суфіксальним способом
утворено слово, витлумачене в рядку
А незалежність
держави
Б віддалений
куток
В водій
таксі
Г частина
розділу
Д один
з авторів
8. Літеру о замість пропуску треба
писати в обох словах усіх рядків, ОКРІМ
А вод..свяття, чорн..бривці
Б щир..сердний, літ..писний
В брон..двері, гучн..мовець
Г бетон..змішувач, вір..вчення
Д свіж..вмитий, перш..рядний
1 хоч головою об стінку товчи
2 хоч греблю гати
3 хоч у рамку вправ
4 хоч проти шерсті гладь
А глянути гидко
Б пальця в рот не клади
В як кіт наплакав
Г хоч у вухо бгай
Д мухи не зачепить
1 «Словарь української мови» в
4 томах
2 Словник 1596 року
3 «Словник української мови» в
11 томах
4 «Лексикон» 1627
А Памва Беринда
Б Лаврентій Зизанія
В Іван Котляревський
Г Борис Грінченко
Д Інститут мовознавства Академії
наук України
1 морфолого-синтаксичний
2 лексико-синтаксичний
3 лексико-семантичний
А перекотиполе полетіло
Б парк автобусів
В весною прилетіли
v Прочитайте текст, виконайте завдання
12-16
Вказівка на приємність чогось
неприємного
1. Що таке
пілюля, знає кожен: це маленький шар, скат/ан/ий
із лікувальної речовини (латинське слово «pillila» означає «шарик»). 2. Однак
навряд чи хтось із вас бачив колись «золочені» пілюлі.
3. Ліки, які
вживають у пілюлях, далеко не за/в/жди
є приємними на смак та вигляд. 4.
Тому в давнину аптекарі часто покривали їх солодкою речовиною красивого золот/ист/ого відтінку, бажаючи тим
самим полонити маленьких дітей. 5.
Однак, бу/ду/чи красивими зовні,
пілюлі не втрачали своєї гіркоти.
6. Звідси пішло
значення одного із фразеологізмів: «...пілюлю», що вказує на приємність чогось
приємного. 7. Подібними до нього є
«пом'якшити образу», «скрасити неприємність».
(Із кники «У світі крилатих слів»)
12. Продовжте твердження: «Фразеологізми сьомого речення є ...»:
А антонімічними
Б синонімічними В омонімічними
Г паронімічними
13. Укажіть слово, правильно поділене на морфеми:
А скат/ан/ий
Б за/в/жди В золот/ист/ого Г бу/ду/чи
14.
Оберіть
слово, утворене суфіксальним способом:
А покривали
Б гіркоти
В
неприємного
Г скрасити
А підсолодити
Б позолотити
В прикрасити
Г підкинути
А теревені правити, теліпати язиком
Б заливати за шкуру сала, допікати до живого
В ставати під вінець, два рази ступнути
Г одним ликом шиті, брати шлюб
Оцінювання: кожна
правильна відповідь – 1 бал (9 і 10 по 4 бали, 11 – 3 бали); усього – 24 бали
ділимо на 2 – буде оцінка.
Контрольна робота № 4 (10 кл. ФІЛОЛОГІЧНИЙ ПРОФІЛЬ)
Фразеологія. Українська
лексикографія. Морфеміка й словотвір
Тестування
ВАРІАНТ 2
1. Укажіть рядок із
фразеологізмами
А насупити брови, покласти
край, жаль бере, бити в барабан
Б іти світ за очі, наріжний
камінь, чути запах носом, позичити в Сірка очей, вивести на чисту воду
В купити кота в мішку, серед
зими льоду не випросиш, виляти хвостом, почистити зуби
Г пасти задніх, яблуку ніде
впасти, передати куті меду, море по коліна
2. Оберіть фразеологізм,
антонімічний виразу «опускати руки»
А держати хвіст бубликом
Б влипнути в халепу
В змішатися з болотом
Г грати першу скрипку
3. Укажіть рядок
спільнокореневих слів
А уночі, ночувати, ночви
Б косити, закосичити, косовиця
В водянистий, привід, водичка
Г книжник, книгозбірня, книжка
4. Визначте рядок із нульовим закінченням
А шимпанзе, відповідь, зараз
Б нині, кратер, мандрівник
В совість, ніяк, провесінь
Г монітор, відгомін, фосфор
5. Визначте синтаксичну роль фразеологізму у
реченні Язикатій Хвесьці не можна казати
нічого.
А підмет
Б присудок
В додаток
Г означення
6. Спільнокореневими до слова роса
є всі наведені слова, ОКРІМ
А зрошений
Б росяний
В зароситися
Г росинка
Д рослинка
7. Шляхом переходу однієї
частини мови в іншу утворено слово, витлумачене в рядку
А мешканець Харкова
Б приміщення під землею
В другий місяць року
Г огорожа з живих квітів
Д атака у відповідь на атаку
8. Літеру о замість пропуску треба
писати в обох словах усіх рядків, ОКРІМ
А грушоподібний, чортополох
Б жовчокам’яний, вітровій
В коренеплід, рівноправність
Г вантажопідйомник, чорногуз
Д кавомолка, сивоголовий
9. Установіть відповідність між фразеологізмами
та синонімами
1 мати голову на плечах
2 прикусити язика
3 мати зуб
4 не спускати очей
А затаїти зло
Б не в тім’я битий
В їсти очима
Г держати розум у голові
Д ні пари з вуст
10. Установіть відповідність між
словником та упорядником
1 Словник 1596 року
2 «Лексикон» 1627
3 «Словарь української мови» в
4 томах
4 «Словник української мови» в
11 томах
А Іван Котляревський
Б Інститут мовознавства
Академії наук України
В Борис Грінченко
Г Памва Беринда
Д Лаврентій Зизанія
11. Установіть відповідність між різновидами
неморфологічного способу словотворення та прикладом
1 морфолого-синтаксичний
2 лексико-синтаксичний
3 лексико-семантичний
А місто Дніпро
Б щасливі наречені
В вищезгаданий прийом
Прочитайте текст, виконайте завдання 12-16
Катюзі по заслузі
1. За часів
глибокої давнини ці суворі слова були формулою прав/о/судд/я, означали вони: «Злочинець має постраждати так само,
як постраждала його жертва». 2.
«Той, хто відсік руку, най втратить руку, хто вибив око, розпро/ща/ти/ся зі своїм оком». 3. Як закон ці слова були зап/ис/ан/і
в давньоєврейській книзі – Бібліїї. 4.
Багато народів, у тому числі й наші пре/дки,
додержувалися схожих законів.
5. Зараз
фразеологізм «…» набув більш мирного значення. 6. У нас воно означає те саме, що й «катюзі по заслузі», «як гукнеш,
так і відгукнеться».
(Із кники «У світі крилатих слів»)
12. Продовжте
твердження: «Фразеологізми сьомого
речення є ...»:
А
синонімічними Б антонімічними В
омонімічними Г паронімічними
13. Укажіть
слово, правильно поділене на морфеми:
А прав/о/судд/я Б розпро/ща/ти/ся
В зап/ис/ані Г пре/дки
14. Оберіть слово, утворене суфіксальним способом:
А злочинець
Б відсік
В давньоєврейський
Г законів
15. Слово, пропущене у п'ятому реченні, яке утворює
фразеологізм
А прокрустове ложе
Б око за око, зуб за зуб
В сім разів відміряй, один раз відріж
Г не вартий і мідного гроша
16. Віднайдіть антононімічні фразеологічні звороти (дві
відповіді)
А тримати в кулаці, попускати віжки
Б тримати в тіні, піджимати хвоста
В тримати хвіст трубою, тримати в пазурах
Г триматися гоголем, опускати руки
Оцінювання: кожна
правильна відповідь – 1 бал (9 і 10 по 4 бали, 11 – 3 бали); усього – 24 бали
ділимо на 2 – буде оцінка.
1 коментар:
жххж
Дописати коментар