неділя, 10 лютого 2019 р.

Контрольна робота № 4 (10 кл. ФІЛОЛОГІЧНИЙ ПРОФІЛЬ) Фразеологія. Українська лексикографія. Морфеміка й словотвір

Контрольна робота № 4 (10 кл. ФІЛОЛОГІЧНИЙ ПРОФІЛЬ)
Фразеологія. Українська лексикографія. Морфеміка й словотвір
Тестування
ВАРІАНТ 1
1.     Укажіть рядок із фразеологізмами
А набити ґулю, товкти просо в ступі, каша з молоком, відкрита каструля
Б гнути залізо, дати хліба, відкрита душа, водити за руку
В ні риба ні м’ясо, гнути кирпу, білий папір, кров із молоком
Г відкрита душа, набити руку, товкти воду в ступі, водити за носа
2.     Оберіть фразеологізми, синонімічні до виразу «бити байдики»
А купатися в золоті, справляти смішки, ловити удачу
Б ловити ґав, давати горобцям дулі, годувати баглаї
В держати хвіст бубликом, мозолити руки, гнути кирпу
Г зуби їсти, водити за носа, влипнути в халепу
3.     Укажіть рядок спільнокореневих слів
А блакитний, блакитнуватий, блакитнуватого
Б блакитний, блакитніє, блакитного
В блакитний, блакитнуватий, блакитноокий
Г блакитний, блакитні, блакитного
4.     Виберіть рядок слів, які не мають закінчення
А мадам, метро, спересердя
Б зараз, працюючи, учень
В шкандибати, пальто, швидко
Г календар, зазвичай, івасі
5.     Визначте синтаксичну роль фразеологізму у реченні Дівча як кров з молоком намагалися переспівати парубків.
А підмет
Б додаток
В означення
Г обставина
6.     Спільнокореневими до слова безліч є всі наведені слова, ОКРІМ
А перелік
Б лічити
В лікувати
Г лічба
Д полічений
7.     Суфіксальним способом утворено слово, витлумачене в рядку
А незалежність держави
Б віддалений куток
В водій таксі
Г частина розділу
Д один з авторів
8.   Літеру о замість пропуску треба писати в обох словах усіх рядків, ОКРІМ
А вод..свяття, чорн..бривці
Б щир..сердний, літ..писний
В брон..двері, гучн..мовець
Г бетон..змішувач, вір..вчення
Д свіж..вмитий, перш..рядний
9.        Установіть відповідність між фразеологізмами та антонімами
1 хоч головою об стінку товчи
2 хоч греблю гати
3 хоч у рамку вправ
4 хоч проти шерсті гладь
 А глянути гидко
Б пальця в рот не клади
В як кіт наплакав
Г хоч у вухо бгай
Д мухи не зачепить
10.     Установіть відповідність між словником та упорядником
1 «Словарь української мови» в 4 томах
2 Словник 1596 року
3 «Словник української мови» в 11 томах
4 «Лексикон» 1627
А Памва Беринда
Б Лаврентій Зизанія
В Іван Котляревський
Г Борис Грінченко
Д Інститут мовознавства Академії наук України
11.     Установіть відповідність між різновидами неморфологічного способу словотворення та прикладом
1 морфолого-синтаксичний
2 лексико-синтаксичний
3 лексико-семантичний
А перекотиполе полетіло
Б парк автобусів
В весною прилетіли
v Прочитайте текст, виконайте завдання 12-16
Вказівка на приємність чогось неприємного
1. Що таке пілюля, знає кожен: це маленький шар, скат/ан/ий із лікувальної речовини (латинське слово «pillila» означає «шарик»). 2. Однак навряд чи хтось із вас бачив колись «золочені» пілюлі.
3. Ліки, які вживають у пілюлях, далеко не за/в/жди є приємними на смак та вигляд. 4. Тому в давнину аптекарі часто покривали їх солодкою речовиною красивого золот/ист/ого відтінку, бажаючи тим самим полонити маленьких дітей. 5. Однак, бу/ду/чи красивими зовні, пілюлі не втрачали своєї гіркоти.
6. Звідси пішло значення одного із фразеологізмів: «...пілюлю», що вказує на приємність чогось приємного. 7. Подібними до нього є «пом'якшити образу», «скрасити неприємність».
(Із кники «У світі крилатих слів»)
12. Продовжте твердження: «Фразеологізми сьомого речення є ...»:
А антонімічними         Б синонімічними             В омонімічними                  Г паронімічними  
13. Укажіть слово, правильно поділене на морфеми:
А скат/ан/ий                Б за/в/жди                       В золот/ист/ого                       Г бу/ду/чи
14.     Оберіть слово, утворене суфіксальним способом:
А покривали
Б гіркоти
В неприємного
Г скрасити
15.     Слово, пропущене у шостому реченні, яке утворює фразеологізм
А підсолодити
Б позолотити
В прикрасити
Г підкинути
16.     Віднайдіть синонімічні фразеологічні звороти (дві відповіді)
А теревені правити, теліпати язиком
Б заливати за шкуру сала, допікати до живого
В ставати під вінець, два рази ступнути
Г одним ликом шиті, брати шлюб
Оцінювання: кожна правильна відповідь – 1 бал (9 і 10 по 4 бали, 11 – 3 бали); усього – 24 бали ділимо на 2 – буде оцінка.

                                                                                             
Контрольна робота № 4 (10 кл. ФІЛОЛОГІЧНИЙ ПРОФІЛЬ)
Фразеологія. Українська лексикографія. Морфеміка й словотвір
Тестування
ВАРІАНТ 2
1.     Укажіть рядок із фразеологізмами
А насупити брови, покласти край, жаль бере, бити в барабан
Б іти світ за очі, наріжний камінь, чути запах носом, позичити в Сірка очей, вивести на чисту воду
В купити кота в мішку, серед зими льоду не випросиш, виляти хвостом, почистити зуби
Г пасти задніх, яблуку ніде впасти, передати куті меду, море по коліна
2.     Оберіть фразеологізм, антонімічний виразу «опускати руки»
А держати хвіст бубликом
Б влипнути в халепу
В змішатися з болотом
Г грати першу скрипку
3.     Укажіть рядок спільнокореневих слів
А уночі, ночувати, ночви
Б косити, закосичити, косовиця
В водянистий, привід, водичка
Г книжник, книгозбірня, книжка
4.  Визначте рядок із нульовим закінченням
А шимпанзе, відповідь, зараз
Б нині, кратер, мандрівник
В совість, ніяк, провесінь
Г монітор, відгомін, фосфор
5.  Визначте синтаксичну роль фразеологізму у реченні Язикатій Хвесьці не можна казати нічого.
А підмет
Б присудок
В додаток
Г означення
6.  Спільнокореневими до слова роса є всі наведені слова, ОКРІМ
А зрошений
Б росяний
В зароситися
Г росинка
Д рослинка
7. Шляхом переходу однієї частини мови в іншу утворено слово, витлумачене в рядку
А мешканець Харкова
Б приміщення під землею
В другий місяць року
Г огорожа з живих квітів
Д атака у відповідь на атаку
8.     Літеру о замість пропуску треба писати в обох словах усіх рядків, ОКРІМ
А грушоподібний, чортополох
Б жовчокам’яний, вітровій
В коренеплід, рівноправність
Г вантажопідйомник, чорногуз
Д кавомолка, сивоголовий
9.     Установіть відповідність між фразеологізмами та синонімами
1 мати голову на плечах
2 прикусити язика
3 мати зуб
4 не спускати очей
 А затаїти зло
Б не в тім’я битий
В їсти очима
Г держати розум у голові
Д ні пари з вуст
10.  Установіть відповідність між словником та упорядником
1 Словник 1596 року
2 «Лексикон» 1627
3 «Словарь української мови» в 4 томах
4 «Словник української мови» в 11 томах
 А Іван Котляревський
Б Інститут мовознавства Академії наук України
В Борис Грінченко
Г Памва Беринда
Д Лаврентій Зизанія
11.  Установіть відповідність між різновидами неморфологічного способу словотворення та прикладом
1 морфолого-синтаксичний
2 лексико-синтаксичний
3 лексико-семантичний
А місто Дніпро
Б щасливі наречені
В вищезгаданий прийом


Прочитайте текст, виконайте завдання 12-16
Катюзі по заслузі
1. За часів глибокої давнини ці суворі слова були формулою прав/о/судд/я, означали вони: «Злочинець має постраждати так само, як постраждала його жертва». 2. «Той, хто відсік руку, най втратить руку, хто вибив око, розпро/ща/ти/ся зі своїм оком». 3. Як закон ці слова були зап/ис/ан/і в давньоєврейській книзі – Бібліїї. 4. Багато народів, у тому числі й наші пре/дки, додержувалися схожих законів.
5. Зараз фразеологізм «…» набув більш мирного значення. 6. У нас воно означає те саме, що й «катюзі по заслузі», «як гукнеш, так і відгукнеться».
(Із кники «У світі крилатих слів»)
12. Продовжте твердження: «Фразеологізми сьомого речення є ...»:
А синонімічними             Б антонімічними         В омонімічними                  Г паронімічними 
13. Укажіть слово, правильно поділене на морфеми:
А прав/о/судд/я                Б розпро/ща/ти/ся                  В зап/ис/ані                 Г пре/дки
14.  Оберіть слово, утворене суфіксальним способом:
А злочинець
Б відсік
В давньоєврейський
Г законів
15.  Слово, пропущене у п'ятому реченні, яке утворює фразеологізм
А прокрустове ложе
Б око за око, зуб за зуб
В сім разів відміряй, один раз відріж
Г не вартий і мідного гроша
16.  Віднайдіть антононімічні фразеологічні звороти (дві відповіді)
А тримати в кулаці, попускати віжки
Б тримати в тіні, піджимати хвоста
В тримати хвіст трубою, тримати в пазурах
Г триматися гоголем, опускати руки
Оцінювання: кожна правильна відповідь – 1 бал (9 і 10 по 4 бали, 11 – 3 бали); усього – 24 бали ділимо на 2 – буде оцінка.


1 коментар:

Дописати коментар