Художні засоби
|
Приклади
|
Епітети
|
Пласке
каміння; чистий, незарослий берег; сизе осіннє небо; сірувата непривітна
вода; радісний ґвалт; загадкова місцинка; пахуча матіола; сите сопіння.
|
Порівняння
|
Серце й
затріпалось, як упійманий карасик; гарненький, мов лялечка; повеселішала,
ніби скинула сонний панцир; кімнатою хилитало, наче кораблем у шторм.
|
Фразеологізми
|
Бо Сніжана
перебирала женихами, як циган кіньми; бодай солі на хвіст насипати; не
беріть у голову; веселий настрій уже корова язиком злизала; у вас серед зими
й снігу не випросиш; вони в чотири руки не стільки мили посуд, як перемивали
чиїсь кісточки: холодні мурашки побігли спиною; тітоньку в Половинчик
магнітом тягне; ковтала тепер кожнісіньке слово; пропустила це повз вуха;
досить теревенів: із ними каші не звариш; хатнім затишком тут і не пахло;
глядить його і годить, як болячці; закашлявся ні сіло ні впало.
|
Сленг
|
Компаха,
добазарились, підрулив, врубайся, ситуейшен, бабки, сорі, фотка, хохмачка,
задовбало, нормальок, тусуюсь, окей.
|
♦ Прочитайте і прокоментуйте
подані пейзажі.
■ Врешті з неба хлюпнула остання порція зливи,
сяйнула прощальна блискавка і торохнув даленіючий грім. Гроза гіошаленіла кудись
далі, десь аж за Олексівським болотом полохаючи світ. Тільки свиснуло, як і
минулого разу, і скажений герць унизу припинився.
■ Зате ранок був гідний пробудження! Сріблява
зелень, яблуневий цвіт у густому сонячному соусі та нестримний пташиний
щебет!..
■ Бруківки позолотило опале листя. Осінь стояла
дзвінка, сонячна й тепла.
■ Призахідне сонце виблискувало на плесі усіма
барвами веселки. Ще й комарі не кусали - благодать!
■ Чи логічною є така розв'язка? Відповідь
аргументуйте.
■ Романтичним чи реалістичним є завершення оповіді?
Відповідь обґрунтуйте.
■ Яким ви бачите продовження історії?
■ Що об'єднує перше та останнє речення повісті? Яке
філософське поняття тут розкривається?
■ Хто з героїв може бути щасливим, а хто - ні?
Відповідь обґрунтуйте.
Цілісна
характеристика образу Софійки. У формі розлогої відповіді схарактеризуйте головну героїню повісті.
Орієнтовне виконання.
Софійка – звичайна дівчинка
(красуня, мрійниця, відмінниця), яка щойно закінчила 6-й клас і дочекалася
канікул. Дівчинка дуже любить Андерсенову Русалоньку, страждає через те, що
казка закінчилася погано, а принц не оцінив, що самовіддана дівчина врятувала
його. У Софійки є вірний друг Сашко, але її серце хвилює красень Вадим, хуліган
та нечема. Отаке воно примхливе перше кохання. Софійчина родина - це тато,
мама, тітка та кількамісячний братик, якого часто залишають глядіти старшій
сестричці. Звичайне собі життя. Звичайні собі пригоди: поїздка до бабусі в
село, сварка з мамою, перше побачення... Аж раптом виявляється, що стара шафа,
яка лишилася ще від прабабусі, чарівна: за її допомогою можна подорожувати в
часі.
Буденні речі враз стають повними
таємниць: і привиди із сусідньої квартири, і родинне прокляття, котре темною
хмарою висить над красенем Вадимом, і нещасливе кохання любої тітоньки – усе
переплітається в химерний вузол. Аби розчаклувати непутящого Вадима й позбавити
помешкання поверхом нижче від страхітливих примар, Софійці та її лицарю
Сашкові доводиться стати справжніми детективами.
За допомогою чарівної шафи,
коралів і старих світлин Софійка потрапляє в минуле і поступово розплутує
таємницю прокляття, знайомиться із членами родини не тільки роду Кулаківських,
а й власного, емоційно
переживає воєнні часи, голод і
сімейні негаразди своїх та чужих пращурів.
Проте дівчинка не мала жалю до
Кулаківських, їй було шкода тільки Катерини. Коли вона дізналася, що її з чоловіком
Семеном убив грім, а їхні душі й досі блукають на місці, де згоріла хата (а це
саме там, де тепер стоїть Софійчин будинок), була готова змінити минуле. Разом
із Сашком дівчинці вдалося подолати прокляття й у вирішальний момент відвернути
біду.
На жаль, пройшовши всі ці
випробування, Софійка так і не збагнула, хто зі знайомих хлопців вартий її
уваги.
Вправа «Асоціативний ряд». Назвіть
ключові слова чи опишіть ті дії героїв повісті «Русалонька із 7-В, або
Прокляття роду Кулаківських», які асоціюються у вас із поданими поняттями.
Доброта, егоїзм, мрія, хитрість,
турбота, радість, нещирість, безтурботність, кмітливість, скупість, чуйність,
безпорадність, зажерливість.
Проблематика твору:
®
відповідальність
за власні вчинки;
®
перші почуття;
®
підліток і
сім’я;
®
родова пам’ять;
♦ Схарактеризуйте сенс життя і моральний вибір
членів трьох родин, заповнивши таблицю.
Орієнтовне виконання.
Родини, змальовані у творі
|
Моральний вибір членів кожної родини
|
Кулаківські
|
Гордій Кулаківський
обманом заволодів чужими землями, обдуривши представника дворян Данила
Міщенка. Його прокляли одурені люди. З того часу всю родину переслідували
нещастя.
Стариший син
Гордія Фрол випадково загинув, коли витягував рушницю зі скрині, бо нічим у
житті, крім полювання, не цікавився; дочка Франя прожила життя з Корнієм,
причарованим зіллям знахарки, так і не народивши дітей; син Яків помер,
удавившись картоплею на чужому обіді, свою ж дружину Лизавету замордував
голодом; його син Васюня сам себе засудив до найтяжчої міри покарання: понад
30 років провів у погребі, уникаючи відповідальності за дезертирство; Іван,
син Васюні, загинув молодим, залишивши на виховання Олені сина Толика; його
дочка Катерина – єдина добра душа в родині – загинула від блискавки разом
зі своїм чоловіком Семеном та його родиною; Толик усе життя прожив перекотиполем,
проте наприкінці твору повернувся до родини; батько Вадима поїхав до Москви
шукати легкого карбованця, зовсім не опікувався сином, тому й не дивно, що
хлопець виріс зарозумілим, нахабним і... самотнім.
|
Міщенки
|
«...Двоїста
душа – питома риса Міщенків!». Безвідповідальний і самозакоханий Данило
втік, залишивши дружину і двох синів. Старший син Михайло жив, ховаючись од
людей. Свого сина виховав схожим на себе. Валентин виявився непорядним
чоловіком: покинув двох жінок із дітьми і не піклувався про них. Спадковість
і тут далася взнаки.
|
Вишні (Ягоди)
|
Авторці
вдається створити позитивний образ сучасної родини з теплими та дружніми
взаєминами.
Кожен із
членів родини, починаючи від прапрапрабабусі Клави, що пожертувала своїм
щастям і життям заради нащадків, дбав про взаєморозуміння, взаємодопомогу в
сім'ї, сповідував чесність, людяність, порядність.
|
Генеалогічні дерева трьох родин
Немає коментарів:
Дописати коментар