Орієнтовний
план аналізу прозового фольклорного твору (казки)
1.
Назва твору.
2.
Жанр, жанровий різновид.
3.
Функція твору в давні часи і зараз (утилітарна, естетична,
інформаційна, дидактична).
4.
Герої (діючі особи) – головні, другорядні. Сюжетно-композиційна
лінія.
5.
Особливості мови. Художньо-образні засоби: (образи; метафори;
порівняння; епітети; паралелізми; пестливі слова; гіперболізація; тавтологія;
символіка реалій, кольорів, чисел; звертання; діалогічні вставки; гумор;
сарказм; іронія та ін.).
6.
Етнокультурний зміст (зв’язок з етнічною історією, народними
уявленнями, віруваннями, ментальністю).
Зразок
аналізу твору:
1.
«Яйце-райце».
2.
Казка, чарівна.
3.
Сакрально-дидактична.
4.
Головні герої: Стрілець і Парубок – його син, Орел, Змія, Зміючка.
Другорядні герої: Родичі Орла, змії, Золотий Заєць.
Композиційно
казка складається зі вступу і чотирьох сюжетних частин, кожна з яких містить
зав’язку, розвиток дій, кульмінаційний момент, розв’язку.Вступ являє собою елементи космогонічного міфу про боротьбу між птахами і тваринами, в якій перемагають останні, але лишається живим лише мудрий Орел.
І – «Орел і Стрілець» – обіцянка Орла віддячити Стрільцеві за збережене життя, вигодовування Орла Стрільцем, повчання Орлом Стрільця («не роби іншому того, чого самому собі не бажаєш»), здобуття Яйця-райця в обмін на Орла у його родичів.
ІІ – «Стрілець і Змія» – послуга (відновлення розбитого Яйця-райця) в обмін на народженого сина; відправленя сина в потойбічний світ зі Змієм.
ІІІ – «Парубок, Змія, донька Змії» – загадування нереальних завдань Змією Парубкові; допомога Зміючки у їх виконанні; втеча молодих людей від Змії.
ІV – «Парубок і дівчина-Зміючка» – порушення табу Парубком, забуття коханої; підготовка до весілля з іншою; оживлення Зміючкою голубів, зліплених на весільний коровай, які нагадують парубкові про кохану та її допомогу йому).
5.
Символіка: Яйце-райце – символ Вічності, Всесвіту, раю; два голуби
на весільному короваї – символ пари, кохання; син, відданий Змієві за яйце –
символ роду, кровної жертви; прийом потрійності (три завдання, три перевтілення
Золотого Зайця; три перевтілення під час втечі); колористика: золотий заєць;
гіперболізовані метафори («Змій летить, аж земля гуде»); приказка: «Це тільки
цвіт, а ягід – ніт»; традиційні казкові формули: «як мені не плакать…».
6.
Світоглядна основа казки – язичницька. У кожній частині діють
різні групи героїв, що виконують певні завдання. Кожна з частин навантажена
окремою зашифрованою в символьно-міфічній формі сакрально-світоглядною
інформацією.
У казці
яскраво простежується міфічна основа і язичницький локутивний поділ: Світ
Верхній (представник - мудрий Орел, родичі якого володіють чарівним
Яйцем-райцем), Середній (земний) – (представник – Стрілець); Нижній Світ
(потойбіччя) – представники Змія та її родина. В потойбічному світі панує
магія.Стрілець пожалів Орла; вигодував його, принісши в жертву ялівку, корову, бугая; витримав його науку, за що був нагороджений чарівним Яйцем-райцем – символом Всесвіту і Вічності.
Язичницькі уявлення про світ відбиті і в мотивах жертвоприношення, заложних мерців (замурована Зміючка), магічного перевтілення (Золотого Зайця в змію, стару бабусю; парубка та дівчини під час втечі від Змія та Змії). У сюжеті наявні також табу та перестороги (не розбити Яйце-райце, не огородивши; не цілувати дядькової дитини), порушення яких обертається для героя нещастями (втрата сина, забуття коханої). Відгомоном часу творення казки є її матріархальність (Змія краще розвінчує магічні хитрощі втікачів, ніж її чоловік Змій).
Мотиви загадування загадок, завдань, що є відгомоном давніх ініціацій, подані в сюжеті у вигляді Зміїних завдань Парубкові, які неможливо виконати, не володіючи магічними знаннями або без допомоги чарівників.
Взагалі, вся подорож Парубка до потойбіччя – набуття сакрального досвіду, магічних знань. Витримавши складні ініціації, що загрожували його життю, Парубок успішно повертається додому в новій якості.
Немає коментарів:
Дописати коментар