Урок № 28
Тема. Контрольна робота (тестові завдання). Контрольне читання мовчки тексту
публіцистичного стилю.
Мета: оцінити рівень навчальних
досягнень восьмикласників з розділу «Другорядні члени речення»; перевірити
вміння читати мовчки й розуміти незнайомий за змістом текст публіцистичного
стилю.
Тип уроку: урок оцінювання навчальних
досягнень учнів.
Перебіг уроку
Організаційний момент.
Ознайомлення восьмикласників з темою, метою й завданнями уроку.
Проведення
інструктажу щодо виконання
тестових завдань із вибірковими відповідями й на увідповіднення.
Виконання тестових завдань.
Варіант
І
þ Прочитайте текст. Виконайте завдання після нього.
1. Столиця (1)Будапешт варта того,
щоб закохатися в неї з першого погляду (обставина).
2. Місто заворожує будь-якої пори року. 3. Будапешт – це (2)старовинна Буда й елегантний (означення) Пешт, злиті майже у двомільйонний
мегаполіс. 4. Їх розділяє величний Дунай, але з'єднують численні мости (додаток) і вільний угорський дух. 5. Сучасні
проспекти, (3)парки, крамнички, кав'ярні (4)завжди радують душу (додаток), залишають найкращі (5)враження й позитивні емоції (З
газ).
1.
НЕПРАВИЛЬНО визначено синтаксичну роль слова
в реченні
А першому
Б третьому
В четвертому
Г п'ятому
2.
Увідповідніть слова, позначені цифрами, із синтаксичною роллю, яку вони виконують у
реченні
А узгоджене означення
Б прикладка
В додаток
Г обставина
þ З-поміж поданих варіантів відповідей оберіть один
правильний.
3.
Узгодженим означенням поширене речення
А Я намагаюся відігнати від себе страшну думку (М.
Красуцький).
Б На вечорниці збиралися тільки дівчата і хлопці (Р. Кобальчинська).
В Ще вдосвіта господиня розпалювала піч полінами (Р. Кобальчинська).
Г Бавлячись, діти роблять собі шапки з листя,
пояси з кори (О. Воропай).
4.
Синтаксичну роль неузгодженого означення
виконує виділене слово в реченні
А Той, хто принижує і зневажає чужу душу,
так само кат (М. Приходько).
Б Поряд з обробкою хутра в Україні вже з давніх-давен люди вміли виробляти
тканини з льону (О. Воропай).
В Про українське сукно вже в середині XIX століття добре відзиваються
чужинці (О. Воропай).
Г Весняні води ще не зійшли (Гр. Тютюнник).
5.
Виділений додаток виражений іменником у формі
знахідного відмінка в реченні
А Дбай про підтримання свого життя і
здоров'я.
Б По засніжених шляхах Західної України від села до села ходили нещасні
(М. Красуцький).
В Давні казки відображають істинні стосунки людей і звірів (О.
Воропай).
Г Загальний образ села поки що невтішний,
гнітючий (І. Белехова).
6.Прикладку з означуваним словом потрібно писати
окремо в реченні
А Навесні має початись вознесіння сон/трави з-під
опалого листя й сухого галуззя в лісі (Є. Гуцало).
Б Трави виповідають нам таємниці матері/землі (Є. Гуцало).
В Ці невеличкі хижі птахи знищували тут багато гризунів, особливо мишей/полівок
(В. Скуратівський).
Г Хоч понеділок і вихідний день у музеї,
директор/академік Дмитро Іванович Яворницький завжди приходив, щоб оглянути,
чи все там гаразд (І. Шаповал).
7.Порівняльний зворот НЕ виділяємо комами в
реченні
А Удома сівачів зустрічали з хлібом-сіллю як
дорогих гостей (Р. Кобальчинська).
Б Людське життя може змінюватися як стихійний процес (Л. Сохань).
В Ніхто так гарно не вмів співати як чумаки (О. Воропай).
Г По полях як ті мурашки заходяться коло весняної
роботи хлібороби (Т. Бордуляк).
þ З-поміж поданих варіантів відповідей оберіть два
правильні.
8.Прикладку потрібно писати в лапках у реченнях
А В Україні з давніх-давен світла туманна смуга
відома під назвою Чумацький Шлях (М. Слабошпицький).
Б У Києві 1991 року вийшла збірка творів Вибране Юрія Клена.
В Відшукайте на карті остів Пасхи.
Г Олена Теліга очолювала мистецьке об'єднання
Зарево (Р. Мовчан).
Д Кам'яний стовп Локмаріакор у Франції важить
щонайменше 330 тонн, а у висоту сягає 23 метри (Г. Бурганський).
þ Завдання на увідповіднення.
9.
Увідповідніть
виділені в реченнях обставини з видами їх.
2
місця
3
часу
4
причини
А Сільські люди завжди заклопотані (І.
Белехова).
Б Зелена трава ворушилася у воді (Гр. Тютюнник).
В Незатишно, нудно мені на зеленому
подвір'ї (М. Красуцький).
Г Більшість українського населення все менше вживали для свого
одягу шовк, оксамит і парчу (О. Воропай).
Д Побачив сердешний, що йому прийдеться тут з
голоду вмерти (Т. Бордуляк).
Варіант
II
þ Прочитайте текст. Виконайте завдання після нього.
1. Міст (1)Сечені – символ і
візитна картка Будапешта (додаток). 2. Це
(2)найромантичніше місце, біля якого призначають побачення та ділові (означення) зустрічі. 3. Його (означення) зображено на всіх можливих листівках, магнітах, сувенірах. 4. Це
найперший міст, який з'єднав (3)воєдино (4)Буду і Пешт. 5. А (5)ініціатива належала
одному з видатних діячів епохи реформ в
Угорщині (обставина) – Іштвану Сечені (З газ.).
1.
НЕПРАВИЛЬНО
визначено синтаксичну роль слова в реченні
Б другому
В третьому
Г п'ятому
2.
Увідповідніть слова, позначені цифрами, із синтаксичною роллю, яку вони виконують у
реченні
А означення
Б прикладка
В додаток
Г обставина
þ З-поміж поданих варіантів відповідей оберіть один
правильний.
3.
Обставиною
поширено речення
А Свята вечеря – це спільна вечеря всього роду.
Б Благовіщення пов'язане з багатьма прикметами і різними заборонами.
В Розквітали проліски, первоцвіт, ряст, сон-трава.
Г Від Благовіщення все починало рости (Р. Кобальчинська).
4.Неузгоджене означення вжито в реченні
А По всій Україні перша оранка була великим
урочистим святом.
Б Обряд розговіння у кожній місцевості України інакший.
В Хлопці приходили на вечорниці завжди пізніше дівчат.
Г Легко впізнати гарну людину на вулиці (Р. Кобальчинська).
5.Виділений додаток виражений іменником у формі
знахідного відмінка в реченні
А Білими метелицями займаються сади.
Б Кілька днів стоять яблуні в цвіту (Б. Антоненко-Давидович).
В З давніх-давен в Україні величальним словом створювали образ багатства
(Р. Кобальчинська).
Г Життя письменника є взірцем віри в життя.
6.Прикладку з означуваним словом потрібно писати
окремо в реченні
А Поштовхом до нового захоплення стало знайомство
з майстринею/вишивальницею.
Б Ми майже нічого не знали б про давню давнину, аби історія не подарувала
нам посланців/літописців.
В Символ/тризуб повертається на наші землі після проголошення Центральною
Радою УНР (М. Федотів).
Г Цікаво спостерігати, чим харчуються діти/пастухи (О. Воропай).
7.
Порівняльний
зворот потрібно виділяти комами в реченні
А Для мене стара людина є ніби дзеркалом
мудрості.
Б Мистецтво жити як культурне явище має духовне наповнення (Л. Сохань).
В Широкі поля заколишуться зеленим збіжжям наче море (Т. Бордуляк).
Г Життєтворчість як спосіб самопрограмування є унікальним надбанням людини
як зрілої особистості.
þ З-поміж поданих варіантів відповідей оберіть два
правильні.
8.
Прикладку потрібно
писати в лапках у реченнях
А До легендарних постатей України належить і
народна поетеса Маруся Чурай.
Б Науковці Інституту літератури імені Тараса
Шевченка підготували до друку наукове видання спадщини Михайла Коцюбинського (Д.
Стус).
В У дев'ять років Леся Українка написала першого вірша Надія (Л.
Костенко).
Г Померла Леся Українка в Грузії, у містечку Сурамі (Л. Костенко).
Д У науці широко знаний манускрипт під назвою
Літопис Самовидця (М. Слабошпицький).
þ Завдання на увідповіднення.
9.
Увідповідніть
виділені в реченнях обставини з видами їх.
1
способу дії
2
місця
3
часу
4
причини
А Скрутно доводиться зимою Романові (С.
Васильченко).
Б Мені так легко на душі (М Хвильовий).
В Над хатою зійшла вечірня
зоря (С. Васильченко).
Г У голові від хвилювання пульсувала одна тільки думка (Ю.
Мушкетик).
Д Митько поволі пішов з подвір'я (М.
Красуцький).
Оцінювання
тестових завдань.
Номер завдання
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
А-2,
|
1-В,
|
||||||||
Варіант І
|
В
|
Б-1,
В-5,
Г-4
|
А
|
Б
|
В
|
Г
|
Б
|
Б, Г
|
2-Б,
3-А,
4-Д
|
А-2,
|
1-Д,
|
||||||||
Варіант II
|
В
|
Б-1,
В-4,
Г-3
|
Г
|
Б
|
В
|
В
|
В
|
В, Д
|
2-В,
3-А,
4-Г
|
К-ть балів
|
1
|
2
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
2
|
2
|
Варіант
IIІ
1. Двоскладним є речення
А У наших степах завжди було привільно вітрам і
подорожнім. (В. Супруненко.)
Б Шануй учителя, як свого родителя. (Народна
творчість.)
В Не соромся запитувати про те, чого не знаєш. (Народна
творчість.)
Г Тече вода в синє море, та не витікає. (Т.
Шевченко.)
2. Підмет виражено неозначеною формою дієслова в реченні
А Серед неба горить білолиций. (Т. Шевченко.)
Б Зраджувати друга — це жахливо. (В. Нестайко.)
В Третій приклав до рота глечика з водою й напився. (В.
Шевчук.)
Г Будуть тебе кликать у сади зелені хлопців чорночубих
диво-наречені. (В. Симоненко.)
3. Складений дієслівний присудок ужито в реченні
А На дніпровській долині ромашка побита зів'яла.
Б І ось будемо вечеряти всі разом.
В Заміж вийти — не дощову погоду пересидіти. (Народна
творчість.)
Г Любити людей мене навчила мати.
4. Складений іменний присудок ужито в реченні
А Птахи по надбережжю готуються відлітати у вирій. (Олесь
Гончар.)
Б Мені осіння ніч короткою здається. (Леся
Українка.)
В Стоять віддалік одна від одної над річкою три верби.
(Є. Гуцало.)
Г Щось незбагненне і потаємне є в чарах природи. (І.
Цюпа.)
5. Тире між підметом і присудком слід
поставити в реченні (розділові
знаки пропущено)
А Поезія це завжди неповторність, якийсь безсмертний
дотик до душі. (Л. Костенко.)
Б Життя стає радістю і святом для кожного в рідному
краю. (В. Сосюра.)
В У Києві є чарівні своєю красою й привабливістю місця.
Г Будівля була відкрита всім чотирьом вітрам. (Олесь
Гончар.)
6. Непоширеним є речення
А Надворі був ранній теплий ранок. (І. Нечуй-Левицький.)
Б У вас затишно.
В Були падіння, злети, поразки та
перемоги. (В. Шевчук.)
Г Ліс іще дрімає. (М.
Коцюбинський.)
7. Правильно поставлено розділові
знаки в реченні
А Дощ ллє, як із відра.
Б Весняне сонце вже припікало, як
улітку.
В І всі ми, як один, підняли вгору
руки. (І. Франко.)
Г Припадаю вустами до слова мов до
стиглого грона калини. (Н. Кащук.)
8. Установіть відповідність між
членом речення та виділеним словом:
Член речення
|
Приклад
(виділене слово)
|
1 присудок
2 додаток
3 означення
4 обставина
|
А Прости мене, я згарячу забувся.
Б Живу бажанням творити добрії діла.
В Любові й щастя хочеться людині.
Г Поезія — це праця зрима, думка смілої
весни.
|
9. Запишіть правильно.
Озеро/Світязь, льотчиком/випробувачем, річка/Хорол, художник/дизайнер,
кінь/красень, пісня/дума, сон/трава, трава/деревій, твір/опис, дівчина/красуня.
Варіант
IV
1. Двоскладним є речення
А Не брудни криниці, бо схочеш
водиці. (Народна творчість.)
Б А в материнському погляді не було ні фальші, ні
лукавості, ні хитрування. (Є. Гуцаю.)
В Являйся, зіронько, мені хоч в сні. (І. Франко.)
Г Тече вода в синє море, та не витікає. (Т.
Шевченко.)
2. Підмет виражено неозначеною формою дієслова в реченні
А Співала колосом нива. Лунали
співи на покосах. (М. Коцюбинський.)
Б Лиш боротись — значить жить.
(І. Франко.)
В Ложка дьогтю зіпсує бочку меду.
(Народна творчість.)
Г Вустами припаду до джерела з жагою невтолимої любові.
(Г. Величко.)
3. Складений дієслівний присудок ужито в реченні
А Починав жевріти схід сонця. (Панас Мирний.)
Б Еней був парубок моторний. (І.
Котляревський.)
В Косили високу запашну траву.
(Н. Рибак.)
Г Слова урочистої обіцянки
повторювали богунці. (С. Скляр.)
4. Складений іменний присудок ужито в реченні
А Він пробув удома десять днів. (В. Шевчук.)
Б Ти другом, братом і сестрою
сіромі стала. (Т. Шевченко.)
В Лиш нам шуміти будуть віти.
(В. Сосюра.)
Г Майнула чорна тінь птаха. (В.
Козаченко.)
5. Тире між підметом і присудком слід
поставити в реченні (розділові знаки
пропущено)
А Тільки Слово пам'яті спасенність. (Л. Костенко.)
Б Тут землі щедрі. (Л.
Костенко.)
В Літній луг як різнобарвний килим.
Г Слово не горобець. (Народна
творчість.)
6. Непоширеним є речення
А Ще сонячні промені сплять. (Леся Українка.)
Б Сусіди почали бити тривогу.
В Сміливі завжди мають щастя.
Г Мені сумно.
7.
Правильно поставлено розділові знаки в реченні
А Це місто прекрасне як усмішка
долі. (Л. Костенко.)
Б Талант Шевченка, як художника,
прокинувся ще в дитинстві.
В Зникло лихоліття наче уві сні.
(Р. Братунь.)
Г Та птах, як і раніше, прилітав до
свого гнізда.
8. Установіть відповідність між
членом речення та виділеним словом:
Член речення
|
Приклад
(виділене слово)
|
1 присудок
2 додаток
3 означення
4 обставина
|
А Не зоравши, не посієш.
Б Козак
мовчить, а все знає.
В Не братайся з козаками
мед пити.
Г Людина не
може йти двома шляхами: треба вибирати.
|
9. Запишіть правильно.
Гора/Говерла, донька/студентка,
газета/Освіта, собака/вівчарка, жук/короїд, місто/Харків, мати/героїня,
поет/романтик, дуб/велетень, твір/опис.
Відповіді
Завдання
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
Варіант ІІІ
|
Г
|
Б
|
Б
|
Б
|
А
|
В
|
В
|
1–Г
2 – В
3 – Б
4 – А
|
|
Варіант IV
|
Г
|
Б
|
А
|
Б
|
А
|
Б
|
Г
|
1–В
2 – Б
3 – Г
4 – А
|
|
Бал
|
1 бал
|
1 бал
|
1 бал
|
1 бал
|
1 бал
|
1 бал
|
1 бал
|
4 бали
|
1 бал
|
Контрольне читання мовчки тексту
публіцистичного стилю.
♦ Прочитайте
мовчки незнайомий текст від початку до кінця.
Секрет Айвазовського
Багато художників намагалося наслідувати Івана Костянтиновича
Айвазовського, але нікому не вдалося створити таке живе море, як у нього. Одна
з останніх картин великого майстра має назву «Хвиля». Це полотно Айвазовський
заповідав місту, де народився, де пройшла значна частина його життя, – Феодосії.
За заповітом, полотно ніколи не має залишати міста. Пощастило лише тим, хто
побував у Феодосії і відвідав музей Айвазовського.
Коли я там був, картина «Хвиля» висіла на першому поверсі праворуч і
завершувала експозицію музею. Враження від полотна дуже дивне. Так, начебто
хтось узяв рамку розміром три на чотири метри, приклав до моря, вирізав цей
шмат водної гладі і приліпив на стіну. Коли дивишся в центр полотна, немов
поринаєш у морську стихію, хвилі обіймають тебе і несуть у безмежний морський простір.
Картина дивувала тим більше, що була намальована наосліп. Кабінет
Айвазовського знаходився на другому поверсі. Вікна виходили у двір. Мольберт
стояв біля стіни напроти вікна. Там, за стіною, хвилювалося море, але художник
його не бачив. Якимось внутрішнім зором він доторкався хвиль і малював їх так,
що вони ставали частиною навколишнього світу – зримого і незримого.
Мене так захопило це відчуття, що я будь-що вирішив дізнатися, як же
Айвазовський таким звичайним реалістичним полотном може зачіпати якісь
незглибимі закутки людської душі.
Я прослухав чотири екскурсії і в кожного екскурсовода питав, у чому секрет
Айвазовського? Троє перших розповіли біографію вірменина по батькові Айвазяна
(родина якого, до речі, переїхала у Крим з Галичини), який став великим
мариністом, одержав від царя звання морського офіцера і безліч нагород. Його
картини цінувалися духовно і матеріально. Він зазнав слави за життя. Але в
чому ж секрет? Адже море малювали до нього і після. Можливо, якісь особливі
фарби, пензель, мазок? Я розпитував у кожного про техніку живопису
Айвазовського. Так. Вражали і сюжети картин. Грандіозне, сказати б,
філософське полотно, яке епічно розповідає про драматизм людського життя, має
назву «Від штилю до бурі». Довжина шістнадцять метрів. Починається з гладкого,
як дзеркало, моря, потім набігає вітерець – на морі з'являються зморшки,
пропливла хмаринка і поверхня переходить у невеличку хвилю. Море стає все
бурхливішим і його панорама завершується темрявою хмар і розбурханою стихією
водяного простору. Сюжети різні, але море одне – неповторне море Айвазовського.
В останній кімнаті музею на мольберті стоїть полотно, покрите лише однією
фарбою. Я запитав у четвертого екскурсовода, що це означає? І ось почала
розкриватися таємниця великого майстра.
Це не картина, – відповіла екскурсовод.
А що ж? – перепитав я.
Це лише ґрунтівка. Художник не встиг на цьому полотні нічого намалювати,
лише заґрунтував його. Так полотно і залишилося незавершеним.
А чи не здається вам, що ця ґрунтівка дає нам ключ до розгадки секрету
майстра? – запитав я, інтуїтивно відчуваючи якийсь здогад.
Ви праві, але частково. Справді, особливий фосфоричний колір ґрунтівки створював
особливе море Айвазовського. Воно наче світилося, як світлячки вночі. Але ще
більший секрет майстра – це дуже тонкий мазок фарби. Наслідувачі, які копіювали
море Айвазовського, не могли досягти такого тонкого шару фарби: їхнє море не
світилося, не було прозорим, було «важким».
Я вп'яте став обходити музей і придивлятися. Ось «Наваринський бій». Диво!
Це була правда. Мазок такий тонкий, що полотно не скрізь промальоване. Місцями
через ґрунтівку і сам живописний малюнок фарби навіть пробивалися волосинки
полотна, які мали свій первісний вигляд мішковини. Здавалось, художник
використовує не тільки фарбу, а й колір самого полотна, щоб створити своє вічне
море. Цей тоненький шар умбри, охри, ультрамарину майже не відділяє нашу душу
від душі художника, яка торкалася моря. Може, й справді секрет його у витонченому
мазку. А може, у тонкій душевній натурі майстра, пальці якого, ледь торкаючи
полотно, зачіпають струни наших відчуттів? Не знаю. Це кожен має вирішити сам.
Для цього треба стати перед полотном «Хвиля» і ви відразу збагнете секрет
Айвазовського (За Ю. Кузнецовим, 592 сл.).
Виконання
тестових завдань до тексту.
1.
Айвазовського
звали
А Іван Дмитрович
Б Іван Костянтинович
В Костянтин Іванович
Г Дмитро Іванович
2.Родина Айвазовського переїхала до Криму з
А Галичини
Б Гуцульщини
В Слобожанщини
Г Буковини
3. Айвазовський одержав від царя звання
А унтер-офіцера
Б корнета
В ротмістра
Г морського офіцера
4. Картину «Хвиля» Айвазовський заповідав місту
А Києву
Б Мюнхену
В Ялті
Г Феодосії
5. Правильну кількість екскурсій, які прослухав
автор тексту в музеї Айвазовського, зазначено в рядку
А чотири
Б три
В дві
Г одну
6.
Довжина картини
Айвазовського «Від штилю до бурі» становить
А 12 метрів
Б 14 метрів
В 16 метрів
Г 18 метрів
7.
Художника, що
зображує море, називають
А пейзажист
Б портретист
В мариніст
Г декоратор
8.
Продовженням
речення Картина «Хвиля» дивувала тим більше, що була намальована... є
слово
А Айвазовським
Б у Феодосії
В наосліп
Г олією
9.
До слова
майстер (маючи на увазі Айвазовського) автор використав епітет
А народний
Б великий
В талановитий
Г заслужений
10.
Продовжте
твердження Секрет Айвазовського, на думку автора тексту, полягає в...
Оцінювання
тестових завдань.
Номер завдання
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
Правильні відповіді
|
Б
|
А
|
Г
|
Г
|
А
|
В
|
В
|
В
|
Б
|
|
К-ть балів
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
3
|
Організований
збір зошитів для контрольних робіт.
Відповіді
вчителя на запитання, що виникли в учнів під час виконання контрольної роботи.
Підсумок уроку.
۩ Скласти узагальнювальну схему (таблицю) з теми
«Головні і другорядні члени речення». На її основі підготувати повідомлення в
науковому стилі.
Немає коментарів:
Дописати коментар