Контрольне читання мовчки
тексту публіцистичного стилю (8 клас).
Секрет Айвазовського
Багато художників намагалося
наслідувати Івана Костянтиновича Айвазовського, але нікому не вдалося створити
таке живе море, як у нього. Одна з останніх картин великого майстра має назву
«Хвиля». Це полотно Айвазовський заповідав місту, де народився, де пройшла
значна частина його життя, – Феодосії. За заповітом, полотно ніколи не має
залишати міста. Пощастило лише тим, хто побував у Феодосії і відвідав музей
Айвазовського.
Коли я там був, картина «Хвиля»
висіла на першому поверсі праворуч і завершувала експозицію музею. Враження
від полотна дуже дивне. Так, начебто хтось узяв рамку розміром три на чотири
метри, приклав до моря, вирізав цей шмат водної гладі і приліпив на стіну.
Коли дивишся в центр полотна, немов поринаєш у морську стихію, хвилі обіймають
тебе і несуть у безмежний морський простір.
Картина дивувала тим більше, що
була намальована наосліп. Кабінет Айвазовського знаходився на другому поверсі.
Вікна виходили у двір. Мольберт стояв біля стіни напроти вікна. Там, за
стіною, хвилювалося море, але художник його не бачив. Якимось внутрішнім зором
він доторкався хвиль і малював їх так, що вони ставали частиною навколишнього
світу – зримого і незримого.
Мене так захопило це відчуття, що
я будь-що вирішив дізнатися, як же Айвазовський таким звичайним реалістичним
полотном може зачіпати якісь незглибимі закутки людської душі.
Я прослухав чотири екскурсії і в
кожного екскурсовода питав, у чому секрет Айвазовського? Троє перших розповіли
біографію вірменина по батькові Айвазяна (родина якого, до речі, переїхала у
Крим з Галичини), який став великим мариністом, одержав від царя звання
морського офіцера і безліч нагород. Його картини цінувалися духовно і матеріально.
Він зазнав слави за життя. Але в чому ж секрет? Адже море малювали до нього і
після. Можливо, якісь особливі фарби, пензель, мазок? Я розпитував у кожного
про техніку живопису Айвазовського. Так. Вражали і сюжети картин. Грандіозне,
сказати б, філософське полотно, яке епічно розповідає про драматизм людського
життя, має назву «Від штилю до бурі». Довжина шістнадцять метрів. Починається з
гладкого, як дзеркало, моря, потім набігає вітерець – на морі з'являються
зморшки, пропливла хмаринка і поверхня переходить у невеличку хвилю. Море стає
все бурхливішим і його панорама завершується темрявою хмар і розбурханою стихією
водяного простору. Сюжети різні, але море одне – неповторне море Айвазовського.
В останній кімнаті музею на мольберті стоїть полотно, покрите лише однією
фарбою. Я запитав у четвертого екскурсовода, що це означає? І ось почала
розкриватися таємниця великого майстра.
Це не картина, – відповіла
екскурсовод.
А що ж? – перепитав я.
Це лише
ґрунтівка. Художник не встиг на цьому полотні нічого намалювати, лише
заґрунтував його. Так полотно і залишилося незавершеним.
А чи не здається
вам, що ця ґрунтівка дає нам ключ до розгадки секрету майстра? – запитав я,
інтуїтивно відчуваючи якийсь здогад.
Ви праві, але
частково. Справді, особливий фосфоричний колір ґрунтівки створював особливе
море Айвазовського. Воно наче світилося, як світлячки вночі. Але ще більший
секрет майстра – це дуже тонкий мазок фарби. Наслідувачі, які копіювали море
Айвазовського, не могли досягти такого тонкого шару фарби: їхнє море не
світилося, не було прозорим, було «важким».
Я вп'яте став обходити музей і
придивлятися. Ось «Наваринський бій». Диво! Це була правда. Мазок такий
тонкий, що полотно не скрізь промальоване. Місцями через ґрунтівку і сам
живописний малюнок фарби навіть пробивалися волосинки полотна, які мали свій
первісний вигляд мішковини. Здавалось, художник використовує не тільки фарбу, а
й колір самого полотна, щоб створити своє вічне море. Цей тоненький шар умбри,
охри, ультрамарину майже не відділяє нашу душу від душі художника, яка торкалася
моря. Може, й справді секрет його у витонченому мазку. А може, у тонкій
душевній натурі майстра, пальці якого, ледь торкаючи полотно, зачіпають струни
наших відчуттів? Не знаю. Це кожен має вирішити сам. Для цього треба стати
перед полотном «Хвиля» і ви відразу збагнете секрет Айвазовського.
(За Ю.
Кузнецовим, 592 сл.)
Виконання тестових завдань до
тексту.
1. Айвазовського звали
А Іван Дмитрович
Б Іван Костянтинович
В Костянтин Іванович
Г Дмитро Іванович
2. Родина Айвазовського переїхала до Криму з
А Галичини
Б Гуцульщини
В Слобожанщини
Г Буковини
3. Айвазовський одержав від царя звання
А унтер-офіцера
Б корнета
В ротмістра
Г морського офіцера
4. Картину «Хвиля» Айвазовський заповідав місту
А Києву
Б Мюнхену
В Ялті
Г Феодосії
5. Правильну кількість екскурсій, які прослухав автор
тексту в музеї Айвазовського, зазначено в рядку
А чотири
Б три
В дві
Г одну
6. Довжина картини Айвазовського «Від штилю до бурі»
становить
А 12 метрів
Б 14 метрів
В 16 метрів
Г 18 метрів
7. Художника, що зображує море, називають
А пейзажист
Б портретист
В мариніст
Г декоратор
8. Продовженням речення Картина «Хвиля» дивувала тим
більше, що була намальована... є слово
А Айвазовським
Б у Феодосії
В наосліп
Г олією
9. До слова майстер (маючи на увазі Айвазовського)
автор використав епітет
А народний
Б великий
В талановитий
Г заслужений
10.
Продовжте твердження Секрет
Айвазовського, на думку автора тексту, полягає в...
Немає коментарів:
Дописати коментар