1.
Помилково вжито слово в рядку
- А – винайняв квартиру в
центрі
- Б – запросив до вітальні
- В – розповів про відрядження
- Г – приїхав вісім років
назад
2.
Граматично правильним є словосполучення
- А – пробачте мене.
- Б – котра година.
- В – дякую вас.
- Г – хворіти грипом.
3.
Помилково вжито слово в рядку
- А – повиключайте всі
електроприлади у квартирі
- Б – намагайтеся швидко
відповісти на запитання
- В – перевірте банківський
рахунок наступного дня
- Г – запропонуйте гостям чай,
каву й тістечка
4.
Через дефіс пишеться слово
- А – золотисто/жовтий
- Б – першо/цвіт
- В – жовто/зілля
- Г – тонко/ніг
5.
Неправильно побудовано речення
- А –
Побачивши в магазині нову енциклопедію, я захотів її переглянути.
- Б – Ще не
ходячи до школи, мама читала мені вірші Марійки Підгірянки.
- В – Слухаючи
доповідь однокласниці, ми робили деякі нотатки.
- Г –
Створюючи виставу, режисер суттєво осучаснив текст класичної п’єси.
6.
На третій склад падає наголос у слові
- А – кропива
- Б – периметр
- В – підошва
- Г – однаковий
7.
Вставне слово є в реченні
Текст до завдання
(1)
Ще над/вечір землю
оповив холодний туман. (2) Чекай на ніч морозну. (3) І ранній завчасний
морозенко таки добре [...] протягом ночі: настелив трави, побілив намороззю
засохлі дерева. (4) У/ранці листя
без/упину опадало на землю, лягало покорченими
долоньками до/гори наче
все ще просило хоч краплиночку тепла. (5) Не було ні вітру, ні жодного поруху.
(6) А листя падало й падало, зривалося з верховіття. (7) Здавалося, що
проливається чорно-зелений сумний водограй.
- А – другому
- Б – четвертому
- В – п’ятому
- Г – сьомому
8.
Пунктуаційну помилку допущено в реченні
Текст до завдання
(1)
Ще над/вечір землю
оповив холодний туман. (2) Чекай на ніч морозну. (3) І ранній завчасний
морозенко таки добре [...] протягом ночі: настелив трави, побілив намороззю
засохлі дерева. (4) У/ранці листя
без/упину опадало на землю, лягало
покорченими долоньками до/гори наче
все ще просило хоч краплиночку тепла. (5) Не було ні вітру, ні жодного поруху.
(6) А листя падало й падало, зривалося з верховіття. (7) Здавалося, що
проливається чорно-зелений сумний водограй.
- А –
четвертому
- Б –
п’ятому
- В –
шостому
- Г –
сьомому
9. Окремо
в тексті треба писати сполуку слів
Текст до завдання
(1)
Ще над/вечір землю
оповив холодний туман. (2) Чекай на ніч морозну. (3) І ранній завчасний
морозенко таки добре [...] протягом ночі: настелив трави, побілив намороззю
засохлі дерева. (4) У/ранці листя
без/упину опадало на землю, лягало
покорченими долоньками до/гори наче
все ще просило хоч краплиночку тепла. (5) Не було ні вітру, ні жодного поруху.
(6) А листя падало й падало, зривалося з верховіття. (7) Здавалося, що
проливається чорно-зелений сумний водограй.
- А – над/вечір
- Б – у/ранці
- В – без/упину
- Г – до/гори
10. Замість
пропуску в третьому реченні може бути кожне з наведених слів, ОКРІМ
Текст до завдання
(1)
Ще над/вечір землю
оповив холодний туман. (2) Чекай на ніч морозну. (3) І ранній завчасний
морозенко таки добре [...] протягом ночі: настелив трави, побілив намороззю
засохлі дерева. (4) У/ранці листя
без/упину опадало на землю, лягало
покорченими долоньками до/гори наче
все ще просило хоч краплиночку тепла. (5) Не було ні вітру, ні жодного поруху.
(6) А листя падало й падало, зривалося з верховіття. (7) Здавалося, що
проливається чорно-зелений сумний водограй.
- А – похазяйнував
- Б – потрудився
- В – попорався
- Г – полаявся
11. НЕПРАВИЛЬНО
оформлено пряму мову у рядку
- А – Український письменник
В. Винниченко якось сказав: «Як нудно, сіро проходить життя людей
неталановитих, так нудно й нецікаво живуть без любові навіть талановиті».
- Б – «Суспільність, —
говорив М. Грушевський, — що має віру в себе, мусить мати й відвагу
глянути на правду свого минулого, щоб зачерпнути в ній не зневіру, а
силу».
- В – Мати Тереза знала силу
посмішки, тож усім, хто зневірився, радила: «Отримавши від життя чергового
удару, скажіть собі: “Усе могло бути набагато гірше”, — і
посміхніться».
- Г – «Слово — найтонше
доторкання до серця, — був переконаний В. Сухомлинський, — воно
може стати і запашною квіткою, і живою водою і розжареним залізом».
- Д – «Митець не може
відвернутися від своєї сучасності, — говорив Альбер Камю і далі
пояснював: “Якби він відвернувся від неї, то промовляв би в порожнечу».
12. Прочитайте
уривок.
Людина велична (1) своїх крайнощах: (2) мистецтві, коханні, самопожертві, (3) відданості і (4) егоїзмі. (5) се ж світу найчастіше не вистачає саме золотої середини.
Літеру у слід писати на місці всіх цифр, окрім
Людина велична (1) своїх крайнощах: (2) мистецтві, коханні, самопожертві, (3) відданості і (4) егоїзмі. (5) се ж світу найчастіше не вистачає саме золотої середини.
Літеру у слід писати на місці всіх цифр, окрім
- А – 1
- Б – 2
- В – 3
- Г – 4
- Д – 5
13. Наголошений
останній склад у всіх словах рядка
- А – джерело, сімдесят,
навчання, каталог
- Б – кропива, хто-небудь,
старий, завдання
- В – хутро, смужки, діалог,
колесо
- Г – житло, новий, на
грядках, черговий
- Д – квартал, кілометр,
помилки, пізнання
14. Правильну
відмінкову форму числівника сто вісімдесят сім наведено в рядку
- А – Р. в. ста вісімдесяти семи
- Б – Д. в. сто вісімдесяти
семи
- В – 3. в. ста вісімдесят сім
- Г – О. в. ста вісімдесятьма
сіма
- Д – М. в. (у) сто
вісімдесяти семи
15. У
дієслівних формах на місці пропуску пишеться одна й та ж сама буква в рядку
- А – нагородити — нагоро..у,
мазати — ма..у
- Б – лазити — ла..у, радити —
ра..у
- В – сидіти — си..у, возити —
во..у
- Г – судити — су..у,
відгородити — відгоро..у
- Д – водити — во..у, в'язати
— в'я..у
15. Однакова
кількість звуків і букв у кожному слові рядка
- А – любисток, футляр,
життєдайний
- Б – м’якість, щиросердий,
співають
- В – вуджений, людина,
роз’єднання
- Г – щебетання, мільярд,
хвилястий
- Д – заощаджений,
з’ясовування, явір
17. Складнопідрядне
речення, в якому засобом зв'язку є сполучник
- А – А я дивлюсь на
розпатлані дерева в саду, на віхті туману, що плутаються між їхніми
кронами. (М. Стельмах)
- Б – Я дивився й слухав цю
осінню картину, що мала заворожуючий зоровий та звуковий ряд і поволі
ступав схилом яру. (Є. Гуцало)
- В – Звідси добре було видно
поле, смужку зрізаних соняшників під горою і ліс, що вже починав жевріти. (Гр. Тютюнник)
- Г – Твоя душа готова
вмістити в собі все, що вміщає в собі душа Княжої гори. (Є. Гуцало)
- Д – Йому думалося, що
сьогодні у їхній хаті не світитиметься. (Гр.
Тютюнник)
18. Всі
іменники в орудному відмінку однини пишуться з подвоєними приголосними в рядку
- А – емаль, далеч, жовч
- Б – акварель, тінь, мудрість
- В – мазь, вісь, суміш
- Г – мить, суть, скатерть
- Д – розповідь, папороть,
область
19. М’який
знак на місці крапок НЕ
ПОТРІБНО писати в усіх словах рядка
- А – багрянец.., чіткіс..ть,
п’ят..десят
- Б – вагаєш..ся, скрин..ці,
ослін..чик
- В – хустин..ці, тіт..чин,
хар..ків’янин
- Г – русал..чин, спитаєш..,
нен..чин
- Д – радіст..ю, лан..цюг,
різ..бяр
20. Звук
[ґ] треба вимовляти в обох словах рядка
- А – об..рунтувати, во..зальний
- Б – за..ратований,
нама..атися
- В – ..удзичок, перемо..ти
- Г – а..русовий, домо..тися
- Д – по..ратися, ..атунок
21. Неправильно
побудовано речення
- А – Згідно з рішенням
директора, наш відділ працює над інноваційним проектом.
- Б – Міжнародна громадськість
розуміє та занепокоєна проблемою атомної енергетики.
- В – Туристи милувалися
дивовижними оздобами храму й зачудовано розглядали їх.
- Г – Завдяки закону
Менделєєва можна об\'єднати в систему безліч хімічних фактів.
- Д – Хмара, яка, поволі
рухаючись, накривала небо, змусила нас відмовитися від прогулянки.
22. Відокремленою
обставиною можна замінити підрядне речення в рядку
- А – Де б хор не виступав,
скрізь його радо вітали.
- Б – Коли приїхали з лісу
додому, було вже зовсім темно.
- В – Як купуєте товар,
вимагайте від продавця чек.
- Г – Відколи знаю Оксану,
вона дивує мене своєю термлячістю.
- Д – Якщо виходите з кімнати,
світло автоматично вимикається.
23. Закінчення -і має іменник у рядку
- А – обидві дівчин..
- Б – півтора тижн..
- В – три лікар..
- Г – два муляр..
- Д – чотири секунд..
24. Визначте,
якою частиною мови є виділені у реченні слова (цифра позначає наступне слово).
На (1) тому боці, (2) ген під обрієм, примостилося
село, а (3) над ним посотались (4) угору дими з коминів. (Є. Гуцало)
- А – заименник
- Б – прислівник
- В – прийменник
- Г – сполучник
- Д – частка
Виберіть правильний варіант
1— A Б В Г Д
2— A Б В Г Д
3— A Б В Г Д
4— A Б В Г Д
2— A Б В Г Д
3— A Б В Г Д
4— A Б В Г Д
25. Визначте
синтаксичну роль виділеного дієслова в реченнях.
- 1 – підмет
- 2 – компонент складеного
дієслівного присудка
- 3 – обставина
- 4 – додаток
- А – Звичай робити писанки виник в Україні ще у
дохристиянські часи.
- Б – Поет не міг написати рядка без вогненного
перевтілення в образи.
- В – Він мені казав вивчити напам’ять про Каїна та
Авеля.
- Г – На колишній Гетьманщині
на Водохреще парубоцтво сходилося на лідпомірятися силами.
- Д – Співати — це обов’язково, як
дихати.
Виберіть правильний варіант
1— A Б В Г Д
2— A Б В Г Д
3— A Б В Г Д
4— A Б В Г Д
2— A Б В Г Д
3— A Б В Г Д
4— A Б В Г Д
26. З’ясуйте,
який відокремлений член речення є у кожному прикладі.
- 1 – означення
- 2 – обставина
- 3 – прикладка
- 4 – додаток
- А – Бо коли, закохані в
минуле, прокуняєм свій великий час, наша лінь нікого не розчулить.
- Б – Буду, мамо горда і
вродлива, з тебе дивуватися повік.
- В – Там, у степу, схрестилися
дороги, немов у герці дикому мечі.
- Г – Не шкодуй добра мені,
людині, щастя не жалій моїм літам.
- Д – Чи винні ми щось комусь
у житті, окрім наших батьків?
Виберіть правильний варіант
1— A Б В Г Д
2— A Б В Г Д
3— A Б В Г Д
4— A Б В Г Д
2— A Б В Г Д
3— A Б В Г Д
4— A Б В Г Д
27. З’ясуйте,
який вид підрядного речення відповідає кожному фрагментові складного речення.
- 1 – …минуло п’ять хвилин,
як…
- 2 – …тішать око півонії, що
їх…
- 3 – …цікаво слухати про те,
як…
- 4 – …її пісня лилася, як …
- А – означальне
- Б – з’ясувальне
- В – часу
- Г – порівняльне
- Д – умови
Виберіть правильний варіант
1— A Б В Г Д
2— A Б В Г Д
3— A Б В Г Д
4— A Б В Г Д
2— A Б В Г Д
3— A Б В Г Д
4— A Б В Г Д
28. Замініть
фразеологізм одним словом.
- 1 – гнути кирпу
- 2 – мотати на вус
- 3 – водити за носа
- 4 – ловити ґав
- А – обдурювати
- Б – сварити
- В – зазнаватися
- Г – байдикувати
- Д – помічати
Виберіть правильний варіант
1— A Б В Г Д
2— A Б В Г Д
3— A Б В Г Д
4— A Б В Г Д
2— A Б В Г Д
3— A Б В Г Д
4— A Б В Г Д
29. Груба
лайка властива людині
Текст до завдання
В одвічній боротьбі
(1-3)У тисячоліття
Хрещення Русі земля святого Володимира стоїть просто неба у великім сум'ятті.
Київські гори, благословлені на славу і життя рукою апостола Андрія
Первозванного, задивились у темну течію Дніпра, що втратив незворушену певність
у своїм плині до моря.
(4-6) Втрати в певність
своєї ходи і сам народ, духовно заглушений релігійно і національно здичавілий,
а в результаті — збайдужілий до себе самого... Йому перегороджено дорогу до
великого моря вселюдської духовності.
(7-11) XX століття
уражене недугою моральної і духовної слабкості, що дрібнить його розумові сили
і спотворює наукові ідеї. Кажуть, що морально-етичний розвиток людства відстає
від бурхливого науково-технічного прогресу... Якби то так, що морально-етичний
розвиток тільки відстає... Він заморожений. Мораль деградує без високих цілей.
Страшна епідемія XX століття — насильство, породжене втратою віри і миру в
душі, виплід занепаду і відчаю.
(12) Що таке груба лайка
революційної доби?..
(13-18) Здається, лайка
виникає тоді, коли людині несила витримати, коли здають нерви і втрачається
рівновага. Тоді відкривається клапан — і розлягається дикий свист. У всі часи
бува-ють такі екстремальні ситуації, але найбільша стримуюча сила, нормалізуюча
сила людини слабне в епоху ґвалту, коли насильство стає надовго стихією життя.
Тоді воно виробляє свою мову — жор-стку, злу, передусім переступ табу, зневага
святині, наруга над найсвятішим, до чого традиція забороняла наближуватись...
(19-20) Чим більше
людина звикає до того, що вона ніщо і її не слухають, тим голосніше й грубіше
звикає вона говорити і тим більше черствої байдужості в її мові.
(21-22) Величезна країна
впадає в замкнене коло духовного і словесного блуду. Наче при будові
Вавилонської вежі — слова втратили вагу і загубили значення.
(23-33) «Він не знає
Страху Божого»,— говорили в народі про людину беззаконну і зовсім не розвинену
морально. Людину, в якій нема чистого дна, і чим далі кінець, тим більше мулу.
Це не значить, що та людина не знала страху й послуху — часто вона дуже боялась
сильніших і слухалась начальників та владу... А от Страху Божого — не було, і
тоді казали: то страшна людина — безбожна. І, навпаки, були люди всевладні й
незалежні навіть від короля... Вони мали власні замки й війська. Пристрасті їх
заносили далеко... Перемоги п'янили... Підлеглі лестили і розпалювали
спокусу... Але кожного дня вони ставали на коліна перед вівтарем і
усвідомлювали, що день за-втрашній — у руці Господній. Страх Божий потроху
ставив їх у русло, і нерідко вони віддавали всі завоювання та замки в офіру
або, як Шевченків Чернець, нараз зрікалися всього. Страх Божий задавав міру,
нагадував межі, диктував дії і застерігав перед певними діями людей навіть безстрашних.
(34-38) Щораз частіше
нині повертаємось до джерел, щоб збагнути: де ми і куди нас несе? З чого
починалась і з чого нині починається людина нашої християнської цивілізації?
Людина починалась з того, що утверджувала вищі цінності над своїми поточними
інтересами і нахилами своєї хисткої природи, утверджувала сувору дорогу нагору
до Вищих Цінностей, переступаючи минущі, сьогоденні.
(39-41) Здається, ніколи
ще історія так не демонструвала правдивості християнської етики і
неспроможності її антиподів, породжених впевненістю, що нема Бога і нема моральних
Законів, а тому можна хитрістю і насильством замінити світовий порядок,
тисячоліттями утверджений.
(42) Ні, таки зовсім не
химера — правда, совість і ті чесноти, на яких досі тримався світ...
(43-45) А тим часом цілі
покоління у величезній масі вже встигли наполовину повірити, що це химера.
Відступившись від Бога і від Істини, кожен морально уражений чоловік, проте,
хоче, щоб їх зберегли особисто для нього, щоб з ним були по-божому, по совісті,
чесно...
(46-47) Весь світ нині
зацікавлено стежить за експериментом століття і заглядає: що живого залишилося
під тотальним пресом?
За Є. Сверстюком
549
слів
- А – яка потрапляє в
екстремальну ситуацію
- Б – морально пригніченій
- В – збайдужілій до свого
оточення
- Г – тій, яка не пристосувалась
до умов життя
Немає коментарів:
Дописати коментар