Урок № 40
Тема. Контрольна
робота. Синтаксис. Пунктуація. Односкладні й неповні речення (тестування).
Мета: оцінити рівень навчальних досягнень
восьмикласників з теми «Односкладні й неповні речення»; перевірити знання й
уміння, потрібні для доречного використання односкладних і неповних речень у
мовленні; удосконалювати навички розпізнавати вивчені мовні явища,
увідповіднювати, групувати їх тощо.
Тип уроку: урок оцінювання навчальних
досягнень учнів.
Перебіг
уроку
Ознайомлення школярів з темою, метою й завданнями уроку.
Проведення інструктажу щодо виконання тестових завдань із вибірковими
відповідями й на увідповіднення.
Виконання тестових завдань.
Варіант І
З-поміж поданих
варіантів відповідей оберіть один правильний.
1. Неозначеною
формою дієслова виражений головний член у безособовому реченні
А Пахло ще травою й мокрим листям (В. Шевчук).
Б Навколо не було ні душі (В. Шевчук).
В Їй стало весело й радісно (В. Шевчук).
Г Як чудово дивитися на сірі німі гори (В. Шевчук).
2. Головний
член указує на дію, яку виконує узагальнена особа, у реченні
А У кімнаті до болю темно й парко (В. Шевчук).
Б Мовчали (М. Коцюбинський).
В І сміх, і гріх (Нар. творч.).
Г Лежачого не б'ють (Нар. творч).
3. Неповним є речення
А Місяць ясно вливавсь у кімнату (В. Шевчук).
Б За вікном ще більше посіріло (В. Шевчук).
В Була осінь (В. Шевчук).
Г Пішов травою біля паркану (В. Шевчук).
Прочитайте
текст. Виконайте завдання після нього.
1. Знаю одного старшокласника,
котрий на людях – сама ввічливість. 2. А вдома... 3. Від його грубощів,
безцеремонності й егоїзму страждають найближчі люди. 4. То чого ж варта його
показна вихованість?
5. Починається наше спілкування з
сім'ї. 6. Звичні слова «дякую», «перепрошую», «добраніч» – незамінні для вжитку
з рідними. 7. Не зайвим буде нагадати про тон спілкування. 8. Грубий, зверхній
може звести й добре слово нанівець. 9. Щодо цього пригадаймо хоча б казку
«Чарівне слово» (М. Лемберська).
4. У тексті
наявні односкладні речення
А означено-особові
Б неозначено-особові
В узагальнено-особові
Г називні
5. Пунктуаційну
помилку допущено в реченні (потрібно вжити тире на місці пропущеного члена)
А третьому
Б п'ятому
В восьмому
Г дев'ятому
6.
Неповних речень
у тексті
А одне
Б двоє
В троє
Г четверо
З-поміж поданих
варіантів відповідей оберіть дві правильні.
7. Тире на місці пропущеного члена вжито в неповних
реченнях
А Вітер – батіг і тепла, і холоду (Нар. творч.).
Б За вікном – гай квітів, кущі квітів і трава з
квітами (В. Шевчук).
В Вівторок – щасливий день (Нар. творч.).
Г День мій – вік мій (Нар. творч).
Д Сон був наче хмари, хмари – наче сон (В.
Шевчук).
До кожного з
чотирьох рядків, позначених цифрами, виберіть один правильний
варіант-відповідник, позначений буквою.
8. Увідповідніть
види односкладних речень із прикладами.
1 означено-особове
2
неозначено-особове
3
узагальнено-особове
4
безособове
А Не по дружбі, а по службі пізнавай людину (Нар.
творч).
Б Що там думають на тій землі? (В. Шевчук)
В Озонове повітря пахло липовим цвітом (В. Думанський).
Г Сідаю до столу коло вікна і пишу пісню (В. Шевчук).
Д Було тепло й тихо (В.
Шевчук).
Варіант II
З-поміж поданих варіантів відповідей оберіть один правильний.
1. Дієсловом
наказового способу виражений головний член у реченні
А Від напасті не пропасти (Нар. творч.).
Б Долі скаргами не власкаєш (Нар. творч).
В Відшукайте на карті острів Пасхи (З часоп.).
Г Тут галасувати не можна (М. Стельмах).
2. Головний член указує на дію, яку виконує невизначена
особа, у реченні
А Звернімося до пізніших років (В. Дрозд).
Б Силою не хвались – краще трудись (Нар. творч).
В Тепер спомином повертаюся до тополі (Є. Гуцало).
Г Мені бажали здоров'я, успіхів, гарних учнів (Л. Ковальова).
3.
Неповним є
речення
А Почув нові сили й нову охоту в серці (Б.
Лепкий).
Б Підемо й поборемося, браття! (Б. Лепкий)
В Поспішаємо на побачення до Каменяра (О. Гученко).
Г Прийшли (С. Плачинда).
Прочитайте текст. Виконайте
завдання після нього.
1. Вивчай інші мови. 2. Це дасть
змогу оволодіти ключами до скарбниць духовності інших народів. 3. Також
об'єктивно оцінити свою мову. 4. Нашому поколінню випало складне й
відповідальне завдання – відродження української мови, державності, нації. 5.
За нас цього ніхто не зробить. 6. Це наш історичний обов'язок, виправдання
нашого перебування на цьому світі. 7. Діймо! (І. Огієнко)
4.
Односкладним є
речення
А перше
Б друге
В четверте
Г п'яте
5.
Сьоме речення є
А означено-особовим
Б неозначено-особовим
В узагальнено-особовим
Г безособовим
6. Пунктуаційну
помилку допущено в реченні (потрібно вжити тире на місці пропущеного члена)
А другому
Б третьому
В п'ятому
Г шостому
З-поміж поданих варіантів
відповідей оберіть дві правильні.
7.Тире на місці пропущеного члена вжито в неповних
реченнях рядків
А Жовтий колір означає розлуку, а в поєднанні з червоним – нагороду й повагу
(В. Куйбіда).
Б Ви, мабуть, здивуєтеся, дізнавшись, що картопля –
заморський продукт (І. Вихованець).
В Творчість Георгія Нарбута – яскрава сторінка в
українському мистецтві (З часоп).
Г Праця чоловіка годує, а лінь – марнує (Нар.
творч).
Д У християнстві дуб – символ гордості й пихатості (О. Потапенко).
До кожного з чотирьох рядків, позначених цифрами, виберіть один правильний
варіант-відповідник, позначений буквою.
8. Увідповідніть
види односкладних речень із прикладами.
1 означено-особове
2 неозначено-особове
3 узагальнено-особове
4 безособове
А Колись калину цінували в
Україні особливо (В. Сухомлинський).
Б За рідний край і життя віддай (Нар. творч).
В Погідний зимовий ранок.
Г У степу не було стежок (А. Малишко).
Д Пригадую свого високого, кремезного діда Мусія Юру (Ю. Ягнич).
Оцінювання
тестових завдань.
Номер завдання
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
Варіант І
|
Г
|
Г
|
Г
|
А
|
В
|
Б
|
Б,
Д
|
1-Г,
2-Б,
3-А,
4-Д
|
Варіант ІІ
|
В
|
Г
|
А
|
А
|
В
|
Б
|
А,
Г
|
1-Д,
2-А,
3-Б,
4-Г
|
К-ть балів
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
2
|
4
|
Організований
збір зошитів для контрольних робіт.
Відповіді
вчителя на запитання, що виникли в учнів під час виконання контрольної роботи.
Підсумок уроку.
۩ Повторити тему "Словосаолучення".
1 коментар:
Сильно помогло
Дописати коментар