суботу, 13 грудня 2014 р.

Урок 1
Тема. Іменник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль
Мета: повторити й поглибити знання учнів про іменник як частину мови, сприяти зміцненню навичок визначення морфологічних ознак іменників; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити іменники в текстах, визначати їх роль у реченнях;
розвивати творчі вміння використовувати іменники у власних висловлюваннях, критичне мислення, увагу, спостережливість, пам'ять;
за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу звернути увагу учнів на звичаї та обряди українського народу, які відзначають у листопаді.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань з елементами повторення.
Форма проведення: урок-дослідження.
Обладнання: підручник «Українська мова. 6 кл» (за заг. ред. О. П. Глазової), асоціативні таблиці «Розділи мовознавства», «Іменник», дидактичний матеріал.
Хід уроку
                       I.     Організаційний момент.
                   II.     Установчо-мотиваційний етап.
Ø Які розділи мовознавства ви знаєте?
Ø Який розділ мовознавчої науки вивчає частини мови?
Ø Скільки частин мови існує в українській мові?
Ø За якими принципами поділяють слова за частинами мови? (Смисловий, морфологічний, синтаксичний, словотворчий).

Частини мови
А частини мови різнокольорові,
Як пташині звуки у густій діброві.
Всі вони цікаві, всі вони чудові
І потрібні людям всі під, час розмови.
Десять їх існує в українській мові:
Шість з них самостійні, ну, а три службові.
Вигук особлива, спонукає волю.
Всі частини мови різнокольорові.
Олена Вадава

                III.     Генералізація знань учнів (актуалізація мотиваційних резервів)
Колективна робота з текстами
Ø  Прочитати текст. Пояснити його заголовок.
·        Народні звичаї та обряди. – Які ви знаєте великі церковні свята?
Надходить місяць «падолист»...
Текст 1
У день Святого великомученика Димитрія люди поминають померлих родичів у церкві та обідом удома. Існує вірування, що вночі можна побачити на кладовищі тіні померлих, які від­відують своїх родичів із нагоди свята. Тому слід справити поминки померлих родичів і друзів. Щоб достойно пом'янути, зазвичай замовляють службу в церкві або просто свічки ставлять, а також улаштовують святковий обід удома. Обід цей не схожий на інші, він має подаватися вве­чері. Існує повір'я, що душі померлих прийдуть уночі, щоб і собі попоїсти, тому слід від кожної страви відкласти по ложці й поставити окремо, бажано під образами або на іншому «урочисто­му» місці. Поруч треба поставити воду й новий рушник –  раптом якась душа схоче напитися або омитися.
За народними уявленнями, святий Дмитро приносить зиму, а також завершує весільний сезон. Якщо якась дівчина на порі залишилася не засватана, то вона вже мала чекати аж на на­ступний весільний.
ü Виписати з першого речення іменники. Поставити до них запитання, визначити синтаксичну роль. Яке значення виражають іменники?
ü Знайти власні назви. Пояснити їх правопис.
Ø  Прочитати текст. Пояснити його заголовок.
·        Народні звичаї та обряди
Надходить місяць «падолист»...
10 листопада – день Святої П'ятниці
Здавна жінки в Україні особливо вшановува­ли дванадцять п'ятниць:
   п'ятниця перед Благовіщенням;
   десята п'ятниця після Великодня;
   п'ятниця перед Зеленими святами;
   п'ятниця перед Успінням;
   п'ятниця перед Головосіком;
   п'ятниця перед Воздвижениям;
   п'ятниця перед святою Покровою;
   п'ятниця перед Введенням;
   п'ятниця перед Різдвом Христовим;
   п'ятниця перед Водохрещем;
   дві п'ятниці Великого посту.
День Великомучениці Параскеви, або святниці П'ятниці, відзначався в церкві з велики­ми урочистостями ще на початку XVIII століт­тя. Цього дня забороняється прясти й шити. Є повір'я, що свята П'ятниця може з'явитися у вигляді побитої цвяхами й порізаної но­жами бідної жінки – це так знівечили святу П'ятницю люди, які працюють у цей вихідний день.
ü Виписати з першого речення іменники. Поставити до них запитання. визначити синтаксичну роль. Яке значення виражають іменники?
ü Знайти власні назви. Пояснити їх правопис.
                IV.     Сприймання й вивчення нового матеріалу.
Створення мовленнєвої ситуації на основі роботи зі схемою (вивчення лінгвістичного матеріалу)
Ø Прочитати вірш «Іменник».
Ø Розглянути схему.
Ø Дати відповіді на питання:
1.     Що називається іменником?
2.     У якому розділі науки вивчається іменник:
3.     На які питання відповідає?
4.     Які морфологічні ознаки властиві іменникові?
5.     Яку синтаксичну роль виконує іменник?

Іменник
Іменник назви надає
Всьому, що бачить око.
Буває власний і загальний,
Істота – неістота.
Він має чітко рід, відміну,
Причому рід постійний,
І цим від іменних частин
Іменник і відмінний.
А змінні ознаки його
Відмінок і число.
Олена Вадава
Коментар учителя. Іменники бувають з конкретним і абстрактним значенням.
Конкретні
Абстрактні
Виражають поняття, в яких передається все те, що сприймається безпосередньо органами чуття: дівчина, школа, рушник, ікона
Назви узагальнених понять якостей, властивостей, дій, процесів: ніжність, свято, уявлення, традиції
                   V.     Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи
·        Робота з підручником
§ 19, /с. 96/
Починаю із запитання: від якого слова утворено назву частини мови - іменник? Від слова ім'я, яке означає «найменування, назва».
Спостереження 1. Пропоную учням на прикладах з'ясувати, які граматичні ознаки властиві іменникам. Розглядаючи іменники день, п'ятниця,ікона,свято, вікно, двері, діти доходять виснов­ку, що іменники мають рід (чоловічий, жіно­чий, середній) і число (однину й множину).
Спостереження 2. Для уточнення щойно виведеного правила пропоную спробувати поставити в множині іменники мідь, горох, молодь, дружба і в однині ножиці, ворота, канікули. Цього зробити не можна. Отже, роб­лять висновок діти, є такі іменники, які вжи­ваються лише в однині або лише в множині.
Спостереження 3. Пропоную дітям ви­значити рід іменників у словосполученнях: цей сирота і ця сирота, такий базікало і таке базікало. Учні виявляють для себе, що деякі іменники можуть водночас належати до двох родів. Пояснюю, що такі іменники називає­мо іменниками подвійного роду (не «спіль­ного»).
Спостереження 4. Чи можна визначити рід іменників ножиці, ворота, канікули? Імен­ники, які вживаються лише в множині, роду не мають.
·        Лінгвістична гра ♪♫ «Нотослів’я»
Правила гри. Зашифровуються склади слів із використанням назв нот. Пояснити значення слова, вказати рід.
Завдання
1.     (...)повідь, (...)ф, (...)сурс, (...)монт, ке(...)ль, (...)но, (...)зан, (...)яч, (...)лоня, ка(...)та.
Відповіді:доповідь, міф, ресурс, ремонт, кефаль, сіно, фазан, сіяч, долоня, карета.
2.     П(...)шка, т(...), (...)зерв, (...)(...), с(...)х, (...)ст, (...)затор, (...)кел, бо(...)ць, со(...).
Відповіді: пляшка, тля, резерв, доля, сміх, міст, дозатор, факел, борець, софа.
3.     Во(...), га(...)вина, (...)вн, ва(...)ник, (...)віра, (...)нтазія, во(...)гін, (...)ворит, (...)ванш, (...)сто.
Відповіді: воля, галявина, фавн, вареник, довіра, фантазія, водогін, фаворит, реванш, місто.
·        «Мовне протиборство»
Правила гри. Учні поділяються на дві команди, які отримують певну тему для змагання. Завдання гравців обох команд полягає в почерговому називанні визначених учителем мовних явищ за ланцюговим принципом. Якщо гравець однієї з команд не може назвати потрібного слова, він вибуває з гри, наступне ж слово має назвати гравець із команди-суперниці. Команда, у якій не залишається гравців, отже, програє змагання; команда ж, у складі якої лишається бодай один гравець, визначається переможницею.
Завдання:
1)    Іменники подвійного роду.
2)    Іменники жіночого роду на букву В.
                VI.     Підсумок уроку.
Ø Уявити ситуацію, що вам доручили розказати учням 6 класу про іменник як частину мови. Скласти зв'язне висловлювання і розказати своїм одноліткам.
            VII.     Рефлексія
За поданими опорними запитаннями складіть «телеграму-блискавку».
(Учні в групах обговорюють результати роботи на уроці, складають «телеграму»).
-       Що нового ви дізналися на уроці?
-       Чого навчилися?
-       Що вдалося? Які ваші успіхи, невдачі?
-       Що найбільше запам'яталося, вразило на уроці?
-       Над чим іще слід попрацювати?
         VIII.     Оцінювання з коментарем.
                IX.     Домашнє завдання з інструктажем.
Опрацювати §19, виконати вправу 202.
Скласти кросворд «Іменник».












Немає коментарів:

Дописати коментар