понеділок, 15 грудня 2014 р.

ЛІНГВІСТИЧНИЙ НОНСТОП



Гра дає змогу закріпити теоретичні відомості з певного розділу шкіль­ного курсу мови, повторити у цікавій змагальній формі значний масив матеріалу, шліфує вміння точно формулювати свою думку, швидко орі­єнтуватися в навчальному матеріалі, проводити його аналіз. Гра також поглиблює ступінь освоєння учнями мовознавчої термінології, плекає зацікавленість мовою як навчальною дисципліною. У виховному аспек­ті гра також є великоцінною: вона привчає школярів працювати у групі, узгоджувати свої дії з діями інших, спільно шукати істину.
Учні всього класу поділяються на дві команди (або з класу виділя­ються дві команди по 5 – 7 чоловік), учитель пропонує кожній команді запитання, на які її учасники мають відповісти. Інші правила можуть варіюватися: час – обмежений (1 – 3 хв) чи не обмежений, кількість за­питань –  по 20 – 30 на кожну команду чи стільки, на скільки команда зможе відповісти протягом обумовленого часу, відповідь на запитання дає той з гравців команди, що її знає, або той, на якого вказує вчитель. Якщо команда відповідає неправильно або не має відповіді взагалі, від­повісти на запитання можуть суперники. Правильна відповідь на своє запитання приносить команді 1 бал, на запитання суперників – 0,5 бала. Перемагає, ясна річ, та команда, яка набрала своїми відповідями най­більше балів. Самі відповіді на запитання даються одразу ж, без довгих обдумувань. Це правило гри не варіюється.

До теми «Прислівник»
Завдання для першої команди
1)       Чим прислівники відрізняються від інших частин мови?
2)       Які значення виражають прислівники?
3)       Які морфологічні ознаки мають прислівники?
4)       З якими частинами мови співвідносяться прислівники?
5)       З якої частини мови прислівники почали утворюватися найперше?
6)       На які групи прислівники поділяються за значенням?
7)       Які прислівники мають ступені порівняння?
8)       За допомогою яких суфіксів утворюються прислівники?
9)       Якими членами речення виступають прислівники?
10)  Хто з українських філологів і коли першим ужив назву прислівник?
11)  Які службові слова найчастіше використовуються в процесі творення при­слівників?
12)  Як пишеться прислівник споконвіку?
13)  Де у наведеному нижче реченні прислівник і з якою частиною мови він спів­відноситься: Мамонти і динозаври покидали світ ревучи? (Йосип Струцюк).
14)  Які відмінкові форми іменників ставали твірною базою для прислівників?
15)  Як пишуться прислівники де-не-де і деінде?
16)  Як відрізнити прислівник згори від іменника з прийменником з гори?
17)  Скільки префіксів використано у прислівнику спідсподу?
18)  Яке значення має прислівник охляп?
19)  Як наголошується прислівник завжди?
20)  Як пишеться частка ані з прислівниками?
21)  Який різновид синтаксичного зв'язку використовується для поєднання при­слівників з іншими словами?
22)  Як пишуться прислівники, що утворюються шляхом повторення того само­го слова?
23)  Які фонетичні зміни відбулися у прислівнику заміж, утвореному від сполу­ки за мужа?
24)  Яка відмінкова форма іменника лежить в основі витворення прислівника вночі?
25)  Як називається спосіб словотвору, за допомогою якого утворився прислів­ник ледве-ледве?
26)  Які синтаксичні функції виконують прислівники у наведеному нижче ре­ченні: Він повернув назад коня якось механічно, несамохіть і раптом кинувся навтікача? (Іван Нечуй-Левицький).
27)  Чим відрізняється прислівник набік від прийменниково-відмінкової форми іменника на бік?
28)  З яким прислівником співвідноситься за значенням фразеологізм ні світ ні зоря?
29)  З якої мови походить прислівник де-факто?
30)  Означеннями яких різновидів можуть виступати прислівники?
Завдання для другої команди
1)      З якими частинами мови прислівники найчастіше поєднуються в реченні?
2)      На які групи поділяються прислівники за структурою?
3)      Які є найпоширеніші способи утворення прислівників?
4)      На які групи поділяються означальні прислівники?
5)      На які групи поділяються обставинні прислівники?
6)      Як називається перехід інших частин мови до складу прислівників?
7)      Яке значення має прислівник знічев'я?
8)      Від якої частини мови утворився прислівник навідріз?
9)      Як назва прислівника звучить латинською мовою?
10)  Як пишеться прислівник попідтинню?
11)  Як треба наголошувати прислівник натщесерце?
12)  Якою морфемою у складі прислівника виступає частка хтозна?
13)  Від яких слів утворилися прислівники мимохідь і мимохіть?
14)  Як пишеться з прислівником частка аби?
15)  Які фонетичні зміни відбулися в прислівнику завтра, утвореному від спо­луки за утра?
16)  Яка відмінкова форма іменника лежить в основі витворення прислівника спочатку?
17)  Як називається спосіб словотвору, за допомогою якого утворився прислів­ник босоніж?
18)  Чим пояснюється різноманітність, строкатість будови прислівників?
19)  Як ставиться наголос у прислівниках на зразок завширшки, завтовшки, за­вглибшки, завдовжки, завбільшки, заввишки?
20)  Як пишуться прислівники нагору й на-гора?
21)  З якою частиною мови співвідноситься представлений у наведеному нижче реченні прислівник: Чайка скиглить літаючи, мов за дітьми плаче? (Тарас Шевченко)
22)  До якої групи означальних прислівників належить слово гуртом?
23)  Скільки префіксів використано у прислівнику навпростець?
24)  Які синтаксичні функції виконують прислівники в наведеному нижче ре­ченні: Щось я наче тут кидаю найлюбіше, і ніяк мені невтямки, що я кидаю? (Іван Нечуй-Левицький).
25) У якому з наведених речень виступає прислівник, а в якому — прийменниково-відмінкова форма іменника: Назустріч котились широкі, як море, степи (Олесь Гончар).— Чужинець, видно, теж ніяк не сподівався на зустріч і зупи­нився з розгону, важко дихаючи? (Олесь Гончар).
26)  Чим відрізняється прислівник насміх від прийменниково-відмінкової форми на сміх?
27)  У якому з наведених речень виступає прислівник, а в якому прийменниково-відмінкова форма числівника: Вони вдвох хутенько піднялися на гору (Олекса Десняк). Помістились ми в двох хатах дуже добре і просторо? (Леся Українка).
28)  З яким прислівником співвідноситься за значенням фразеологізм ні з того ні з сього?
29)  З якої мови походить прислівник де-юре?
30)  Чим прислівники відрізняються від слів категорії стану?

До теми «Фразеологія»
Завдання для першої команди
1) З якої мови походить термін фразеологія?
2)      У яких двох значеннях вживається слово фразеологія?
3)      Чим фразеологізми відрізняються від вільних словосполучень?
4)      Що являє собою така ознака фразеологізмів, як відтворюваність?
5)      Що являють собою номінативні фразеологізми?
6)      До яких — номінативних чи комунікативних — належить фразеологізм Не­уцтво не аргумент (Б. Спіноза)?
7)      Чим фразеологізми відрізняються від словосполучень і речень?
8)      З якою професією пов'язаний фразеологізм знімати стружку?
9)      Що являють собою фразеологічні єдності?
10)  Який синонім використовується для називання фразеологічних зрощень?
11)  Хто є автором семантико-структурної класифікації фразеологізмів?
12)  Що являють собою фразеологічні сполучення?
13)  Чи є фразеологізмом складний термін адамове яблуко?
14)  До якої з трьох груп фразеологізмів за злитістю компонентів належить ви­слів збити з пантелику?
15)  Хто є автором етимологічної класифікації фразеологізмів?
16)  До якої з груп фразеологізмів за походженням належить вислів Кастильське джерело?
17)  Кому належить вислів Іскра вогню великого?
18)  Які фразеологізми називають варваризмами?
19)  До якої групи за походженням — античних чи біблійних фразеологізмів — належить вислів авгієві стайні?
20)  3 якої мови скальковано вислів синя панчоха?
21)  Як українською мовою перекладається вислів Сопtra spem spero?
22)  З якого джерела походить фразеологізм, що виступає в наведеному нижче ре­ченні: Чи переживемо це, чи ні? Чогось і руки опускаються! (Докія Гуменна)?
23)  Яким членом речення виступає використаний у наведеному реченні фразеоло­гізм: Кажуть, цар гетьмана конче в свої руки дістати хоче (Богдан Лепкий)?
24)  Яке значення має фразеологізм, що використовується в наведеному речен­ні: — Про видужання й бесіди бути не може. Мій дядько вже на Божій дорозі (Богдан Лепкий)?
25)  На які групи поділяються фразеологізми зі стилістичного погляду?
26) У яких стилях використовуються книжні фразеологізми?
27)  Хто є автором стилістичної класифікації фразеологізмів?
28)  До якої стилістичної групи фразеологізмів належить вислів питома вага?
29)  Я кі є антонімічні фразеологізми до вислову працювати не покладаючи рук?
30)  Які фразеологічні синоніми має вислів, використаний у наведеному реченні: Серце моє між гетьманом і тобою, як між молотом і ковадлом лежало (Богдан Лепкий)?
1)      Що означає кожне слово, що входить до складу терміна фразеологія?
2)      З яким розділом мовознавства найтісніше пов'язана фразеологія?
3)      Що являє собою така ознака фразеологізмів, як стійкість складу?
4)      Чим фразеологізми відрізняються від слів?
5)      Що являють собою комунікативні фразеологізми?
6)      До яких — номінативних чи комунікативних — належить фразеологізм пе­редати куті меду?
7)      Як узвичаєно називати складники фразеологізмів?
8)      З якою професією пов'язаний фразеологізм зняти полуду з очей?
9)      На які групи поділяються фразеологізми за семантичною злитістю компо­нентів?
10)  Що являють собою фразеологічні зрощення?
11)  Який синонім використовується для називання фразеологічних єдностей?
12)  Чи є фразеологізмом складний термін благородні метали?
13) До якої з трьох груп фразеологізмів за злитістю компонентів належить ви­слів точити баляндраси?
14) Який тип долучає до фразеологічних зрощень, єдностей і сполучень
М. Шанський?
15)  На які групи поділяються фразеологізми з погляду походження?
16) До якої з груп фразеологізмів за походженням належить вислів сіль землі?
17)  Кому належить вислів безсмертна іскра Прометея?
18)  Які вислови називаються крилатими?
19) До якої групи за походженням — античних чи біблійних фразеологізмів — належить вислів гордіїв вузол?
20)  З якої мови скальковано вислів батько сімейства?
21)  Як українською мовою перекладається вислів Dит sріrо sреrо?
22)  З якого джерела походить фразеологізм, що виступає в наведеному ниж­че реченні: Він формально лише вступив до колгоспу, а й досі носа не показує на роботі (Докія Гуменна)?
23)  Яким членом речення виступає використаний у наведеному реченні фразео­логізм: Надбання цілого життя змарновані, здоров'я знищене, це вже не люди, а живі трупи (Богдан Лепкий)?
24) Яке значення має фразеологізм, що використовується в наведеному реченні: Ще, не дай Бог, почує солдат, і пропадеш ні за цапову душу (Богдан Лепкий)?
25)  У яких стилях використовуються розмовно-побутові фразеологізми?
26)  До якої стилістичної групи належить фразеологізм іти світ за очі?
27)  Чим народнопоетичні фразеологізми відрізняються від розмовно-побутових?
28) Які є фразеологічні антоніми до вислову хоч греблю гати?
29)  Чим відрізняються між собою фразеологічні варіанти й фразеологічні сино­німи?
30)  Які фразеологічні синоніми має вислів, використаний у наведеному речен­ні: — Таке життя і печеної цибулі не варте. Нині проти шведа шлють, завтра в Польщу або на турка (Богдан Лепкий)?

До теми «Односкладні речення»
1)      Які речення називаються односкладними?
2)      На які групи поділяються односкладні речення за способом морфологічного вираження головного члена?
3)      За допомогою чого оформлюється предикативність в односкладному реченні?
4)      Чим односкладні речення відрізняються від неповних?
5)      Якими дієслівними формами виражається головний член означено-особо­вого речення?
6)      Чому головний член односкладного речення не може бути виражений фор­мою минулого часу?
7)      З якою стилістичною метою використовуються означено-особові речення?
8)      Яке з двох наведених речень є означено-особовим: Линь же, друже, на про­стір в полі праці і науки. — Скрізь по краю вздовж і вшир вільна думка й вільні руки (Грицько Чупринка)?
9)      Які односкладні речення є поширеними?
10) Які речення називаються неозначено-особовими?
11) Чи підказується суб'єкт дії в неозначено-особових реченнях формою дієслова-присудка?
12) Якими формами виражається головний член в узагальнено-особових речен­нях?
13) Де найчастіше використовуються узагальнено-особові речення?
14) У чому виявляється специфіка вираження дії або стану узагальнено-особо­вими реченнями?
15) Чи може головний член в узагальнено-особових реченнях виступати у формі 1-ї особи множини?
16) Які речення називаються безособовими?
17) Чим безособові речення відрізняються від інших дієслівних типів односклад­них речень?
18) Чи всі безособові речення потребують другорядних членів при головному?
19) Як може бути виражений головний член у безособовому реченні?
20) Чим виражено головний член у наведеному безособовому реченні: Треба зна­ти біль і сум, сум страждання, і нестись на крилах дум в мир сіяння (Грицько Чупринка)?
21) Яка з частин наведеного складного речення є безособовою: Ніжно вітер роз­німає тонко сплетені гірлянди, вже немає, вже немає наймилішої троянди!.. (Грицько Чупринка)?
22) Які речення називаються номінативними?
23) Якими засобами, окрім іменника, може бути виражений головний член у но­мінативному реченні?
24) Яку форму має головний член у номінативному реченні?
25) Чому номінативні речення не можуть бути заперечними?
26) З якою інтонацією вимовляються односкладні речення?
27) У яких ситуаціях використовуються буттєві номінативні речення?
28) До якої групи номінативних речень належать наведені речення Морок... Ро­си... (Грицько Чупринка)?
29) Яке з двох наведених речень є номінативним: Рай мій — тиша, і самотність, і заснулий сад (Грицько Чупринка); Стукіт. Грюкіт. Галас дикий? (Грицько Чу­принка).
30) Якими елементами поширюється наведене односкладне речення: Ніч перед святом (Грицько Чупринка)?
1)      Що називає і виражає головний член в односкладному реченні?
2)      Які односкладні речення належать до групи дієслівних?
3)      Чому в односкладних реченнях відсутній другий головний член?
4)      Наявність якого другорядного члена в реченні важлива для розмежування односкладних і неповних речень?
5)      Яке речення називається означено-особовим?
6)      Який елемент означено-особових речень вказує на особу суб'єкта дії?
7)      З якими двоскладними реченнями синонімічні означено-особові речення?
8)      Яке з двох наведених речень є означено-особовим: Розправляю вільні крила над принадами буття. Тут і розум, тут і сила, і над ними бог чуття (Грицько Чупринка)?
9)      Які односкладні речення є непоширеними?
10) Які форми вираження має головний член у неозначено-особовому реченні?
11) Чому в неозначено-особових реченнях відсутнє вираження суб'єкта дії?
12) У яких стилях використовуються неозначено-особові речення?
13) Які речення називаються узагальнено-особовими?
14) Яким є головне призначення узагальнено-особових речень?
15) Чи може головний член в узагальнено-особових реченнях виступати у формі 3-ї особи множини?
16) Чому не можна відновити відсутній у безособових реченнях підмет?
17) На які групи поділяються безособові речення за значенням?
18) На які групи поділяються безособові речення, що вимагають при головному члені додатків?
19) Чим виражено головний член у наведеному безособовому реченні: Ой, як млосно! Ой, як чадно!? (Грицько Чупринка)
20) Яка з частин наведеного складного речення є безособовою: Тихо, тихо, не ше­лесне сонний темний гай? (Грицько Чупринка).
21) У якому з односкладних дієслівних речень головний член може бути вира­жений усіма формами часу і способу?
22) Якими засобами виражається головний член у номінативних реченнях?
23) Зі значенням якого часу вживаються номінативні речення?
24) Чи можуть номінативні речення бути заперечними?
25) Яке значення виражають номінативні речення?
26) На які групи поділяються номінативні речення за змістом?
27) Які елементи можуть поширювати номінативне речення?
28) До якої групи номінативних речень належать наведені речення: Квітки, квіт­ки і степ хвилястий. Сади, і трави, і луги? (Грицько Чупринка).
29) Яке з двох наведених речень є номінативним: Плюскіт річки, шепіт верб. Нерви мої — струни, серце моє — ліра? (Грицько Чупринка).

30) Якими елементами поширюється структура наведеного номінативного ре­чення: Морок сонний, морок чорний? (Грицько Чупринка).

Немає коментарів:

Дописати коментар