четвер, 11 грудня 2014 р.

Літературно-музична композиція "Обжинки"

Тема: обжинки.
Мета: ознайомити учнів із народними традиціями та обрядами літнього циклу – обжинками;
 розвивати акторські здібності, вміння вести себе на сцені, вміння та навички виразного читання;
виховувати шанобливе ставлення до традицій українського народу.
Форма проведення: літературно-музична композиція.
 Реквізити: сніп, копиця сіна, обжинкові вінки, квіти, колоски, зерно, гречка, серпи та коси, рушники, хліб і сіль, ікони, пиріжки, баян, українське національне вбрання, для дівчат – білі хустинки, для хлопців – брилі; у гостях бабусі женців.
Дійові особи:
1.     Диктор: Федоров С. І.
2.     1-ша дівчина: Козленко Дар’я.
3.     Женці: учні 6 класу.
4.     1-ий парубок : Куліш Олександр.
5.     2-а дівчина: Слив’янчук Карина.
6.     Іванко: Вейсалов Бадал.
7.     3-я дівчина: Ткаченко Валерія.
8.     Хлопець: Покрашенко Микита.
9.     2-ий парубок : Дудченко Михайло.
10.                        4-а дівчина: Костельнюк Катерина.
11.                        3-й парубок: Бондар Олександр.
12.                        Господар: Гаран Олег.
13.                        Господиня: Каменевська Діана.
Музичний керівник: Журинкіна Галина Леонідівна.
 (Звучить фонограма, на її фоні дикторські слова).
Диктор. Давно так склалося в Україні, що хліб у хаті це достаток, добробут, це і впевненість у завтрашньому дні. Хоч би де людина не трудилась – у місті чи селі, на суші чи в морі – всі ми голосом серця завжди поєднані з тим, хто годує країну, чия невмируща доля – літо й зиму в полях під відкритим небом. Їм, майстрам-хліборобам, вклоняємось і в будні, і в свята, їхню любов до землі несемо в серцях. Адже хвала хлібові – це щоразу хвала людині-творцеві, хвала життю й самій природі, такій безмірній у своїх щедротах. З роду в рід народ наш виховує своїх дітей у пошані до хліба, прищеплює дітям поняття, що хліб святий. Не годилося розкидатися хлібом, не годилося змітати зі столу крихти – це суперечило народній моралі, це було образливим для душі хлібороба.
Сьогодні ми спробуємо відтворити обряди та традиції, які пов'язані зі жнивами.
Ой, на горі зацвіли ожинки,
В нашого господаря дожинки.
Половина літечка пропала,
Після Великсвята Петра й Павла.
(Співаючи, на сцену виходить фольклорний гурт).
Гурт виконує пісню «Косарі».
1-ша дівчина.
Вже й Петрівочка минає,
Час дожинків наступає.
Живо, женчики, живо
Пшениченьку дожинайте,
У копоньки поскладайте,
Гарну пісню заспівайте!
(Під час пісні з двох сторін виходять женці в біло­му одязі. У руках у них серпи та колоски).
Женці.               
Ой, чиї ж то женці -
 Дівчата та хлопці,
Ой, люлі-люлі,
Дівчата та й хлопці.
Ой, не далеко край,
Нам, Боже, помагай,
Ой, люлі-люлі,
Нам, Боже, помагай.
Самі молоденькі,
Серпи золотенькі,
Ой, люлі-люлі,
Серпи золотенькі.
Ой, не далеко край,
Нам, Боже, помагай,
Ой, люлі-люлі,
Нам, Боже, помагай.
(Виходить посеред сцени парубок, знімає з голови бриля, вклоняється і промовляє слова).
1-ий парубок. Господи Боже, поможи в час добрий і в пору гожу цю ниву дожати в доброму здравії, ху­тенько та легенько.
(Парубок низенько вклоняється. За ним повторю­ють всі женці).
Женці.
  Ой, ходила та Маруся по полю,
Вибирала пшениченьку з куколю.
Ой, їхав пан Іван, шапку зняв,
Боже тобі, Маруся, помагай.
Боже тобі, Маруся, помагай,
Буде з цеї пшениченьки коровай,
Буде з цеї пшениченьки насіння,
Коли в тебе, Маруся, весілля.
У суботу, ой, ви, хлопці, в суботу,
Бо я маю за Івана охоту.
У неділю, ой дівчата, в неділю,
Бо я маю на Івана надію.
(Під час виконання пісні женці приступають до роботи. Одні жнуть, другі в'яжуть снопи).
2-а дівчина. Іванко, а чого це ти нічого не кажеш про своє весілля? Ще із зимових свят придивля­єшся до нашої Марійки. На Купала разом через во­гонь стрибали. То, може, хоч після жнив на весілля запросите?
Іванко. А чого б і ні! Але спочатку нам треба гарно попрацювати, снопи пов'язати, багатий врожай зібра­ти. А вам, дівчата, вже прийшов час обжинкового вінка сплітати. А потім можна вже й за весілля роз­мовляти.
3-я дівчина. Дівчата, дійсно вже пора сплітати вінок, бо скоро вечір!
(Під час виконання пісні «Коло млина калина» женці плетуть вінок).
Коло млина калина, коло млина калина,
Та й від тятька схилила, та й від тятька схилила.
Туди їхав Лексійко, туди їхав Лексійко,
Зірвав квітку зелену, зірвав квітку зелену.
Та й взяв дівку молоду, та й взяв дівку молоду,
В обжинковому вінку, в обжинковому вінку,
Та й повів її додому, та й повів її додому,
В обжинковому вінку, в обжинковому вінку.
Хлопець. Ох і попрацювали ми сьогодні, пора вже й до господаря йти.
(Женці йдуть до господаря. По дорозі до двору дівчата співають обрядову обжинкову пісню).
 Від села до села – стежка одна,
Поміж ними простелились золоті поля,
Золоті поля, зелені жита,
Ой весела пісня на жнивах луна.
Від села до села скінчились жнива,
Позбирали колосочки, склали у снопа.
Скільки порахуй на небі зірочок,
Стільки у полі зібрали копичок.
Від села до села - радість одна,
Покотивсь віночок з лану до господаря.
Звеселись село, віночок несемо,
Жатву господарю вже закінчено.
(Гурт заходить до двору, де їх чекає господар із господинею. З гурту виходить дівчина в обжинковому вінку, вклоняється господарю).
Наш господарю, щиро радуйся
Та женчиків своїх не стидайся.
Як ми тебе не встидали,
Нивоньку дожинали,
У копоньки поскладали,
«Спасову бороду» сплели,
Вже й додому прийшли.
Господар. Дякую тобі, Боже, моє житечко в стоже!

1-ша дівчина.
Бажаємо тобі, наш господарю:
Щасливо той рік дочекати,
вправно сіяти, орати.
А нам, женцям, багатий закром жита назбирати.
Господар. Дай, Боже, дочекати у доброму здравії!
А ти, молода, щоб здорова була,
До весільного вінця доросла
та нас усіх на весілля запросила.
Дякую вам щиро!
Та візьміть віночок з миром,
Віночок на кілочок,
Нам мед та хліб на столочок.
Віночок на стодолі,
А нам дайте грошей доволі!
(Дівчина вклоняється господарю і віддає ві­нок. Потім до господаря підходить хлопчик зі снопом).
3-й парубок. А ще тримайте оцей сніп, щоб горя ви не знали повік!
А в нашого пана жита коробейка,
Гей, гей, жита коробейка.
Буде кому їсти,
Бо дітей повненько.
Гей, гей, бо дітей повненько.
Скінчились ожинки,
А в пана – дожинки.
Гей, гей, а в пана – обжинки.
Господар. Дякую вам за працю сумлінну та добрі побажання.
Господиня. Дари ваші в нашій хаті залишать­ся до наступних жнив. Сніп поставимо на поку­ті під образами, обжинковий вінок повісимо на кілок - нехай радує зір.
Господар. А вас, дорогі мої робітники, я хочу зараз щиро обдарувати. Ось вам гроші на гуляння!
Господиня. Дорогі женці,сьогодні до мене завітали вельмишановні гості - ваші бабусі. Вони прийшли не з порожніми руками. Принесли вам гостинці.
(Бабусі виконують пісню «Зеленеє жито, зелене...»)
Господиня. Співайте, танцюйте, бо сьогодні в нас дійсно велике свято.
(Починається гуляння. Дівчата та хлопці весело танцюють і співають).
№1 завдання на вправність: розділити пшеницю від гречки;
№2 завдання на швидкість: хто швидше перенесе колоски «з поля» «в комору», той вправний господар (один колосок = один мішок зерна);
№3 спільне завдання: хто швидше з'їсть пиріжок.
Усі разом. Ох, і повеселилися!
Господар. Хлопці, а чи залишили ви на ниві «Спасову бороду»?
Хлопець. А як же, з краю лану добру «бо­роду» залишили. Ганна он навіть стрічку свою червону віддала, щоб колосся зв'язати. Тепер «спасова борода» залишиться там аж до початку осінньої сівби.
Господар. Щиро дякую вам, хлопці та дівчата!
Господиня. А тепер за старовинним хлібороб­ським звичаєм візьміть оцей окраєць хліба із сіллю та віднесіть його в поле, покладіть біля «спасової бороди», щоб земля-матінка на нас не гнівалася та дала на той рік ще більший врожай.
(Господар вклоняється женцям. Господиня подає на рушникові окраєць хліба із сіллю хлоп­цеві, той приймає)
Господар. Дякую вам за працю сумлінну та добрі побажання.
Господиня. Співайте, танцюйте, бо сьогодні в нас дійсно велике свято.

Гурт вирушає на поле під пісню «Від села до села»

Немає коментарів:

Дописати коментар