субота, 13 грудня 2014 р.

Урок 5
Тема Узагальнення вивченого матеріалу з розділу «Іменник як частина мови».
Мета: узагальнити й систематизувати знання шестикласників з розділу «Іменник як частина мови»; повторити і закріпити пройдений матеріал;
розвивати логічне мислення, увагу, спостережливість, пам'ять;
виховувати в учнів почуття колективізму.
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань.
Форма проведення: урок-гра.                        
Обладнання: роздрукований матеріал.
Хід уроку
    I.     Організаційний момент.
Поділяю учнів на три команди. Зрозуміло, що в кожній команді в середньому буде однакова кількість сильних, середніх і відстаючих у навчанні учнів. Тож шанси приблизно рівні у кожної команди. Оцінювання: І місце – 10 – 12 балів, ІІ місце – 7 – 9 балів, ІІІ місце – 6 балів (за бажанням). Учитель – арбітр. 
II.     Ознайомлення учнів із метою й завданнями уроку.
III.     Емоційне налаштування.
Колектив – це група взаємодіючих індивідів,
сукупно реагуючих на те чи інше подразнення.
А. С. Макаренко

Один – за всіх, всі – за одного.
IV.     Основний зміст уроку.
Ø Тур І. Іменник як частина мови.
Кожній команді надається чистий альбомний аркуш, на якому написане одне слово-іменник. Завдання: утворити ланцюжок, в якому кінцева буква (крім и, ь – тоді береться попередня буква) є початком наступного слова-іменника. Останній гравець повинен створити таке слово, щоб останнє слово-іменник ще й закінчувалося на початкову букву першого наданого команді слова-іменника (закрити ланцюжок). Слова-іменники мають бути загальними, в однині, в називному відмінку. На альбомному аркуші кожен член команди повинен внести по порядку тільки одне слово, тож їх кількість має відповідати кількості членів команди. Виграє та команда, що впорається швидше із завданням. Місця відповідно співвідносяться із такими ігровими балами:
1 місце – 5 балів.                                                                          
2 місце – 3 бали.
3 місце – 1 бал.
Якщо в ланцюжку допущені помилки, або не дотримана послідовність, команда не одержує жодного бала.
Наприклад, хліб – білка – актор – дама – ананас – салат – трактор – рівчак – кінь – нога – артикул – лікоть – токар – ріг – горох.
Ø Тур II. Поділ іменників на відміни.
Класна дошка розділена на три частини, на кожній написана рівна кількість слів-іменників. Завдання: написати над кожним словом-іменником відміну. Кожен член команди повинен встати і вписати відміну над відповідним до черги словом-іменником. Виграє та команда, що впорається швидше із завданням. Місця відповідно співвідносяться із такими ігровими балами:
1 місце – 5 балів.
2 місце – 3 бали.
3 місце – 1 бал.
Якщо в завданні допущені помилки, або не дотримана послідовність, команда не отримує жодного бала.
Наприклад, лист (II відміна), вим'я (ІV відміна), подорож (III відміна), хмара (І відміна), Микола (І відміна), сирота (І відміна), вовченя (ІV відміна), зілля (II відміна), мати (III відміна), добро (II відміна), круча (І відміна), березень (II відміна), піч (III відміна), море (II відміна), лоша (ІV відміна), лошатко (ІІ відміна), мазь (III відміна), свято(II відміна), традиція(I відміна), хліб (II відміна).
Ø Тур III. Група іменників II відміни з основою на .
Кожній команді надається альбомний аркуш, на якому зображена таблиця, що складається із трьох колонок, які учасники повинні заповнити словами, що знаходяться під нею. Завдання: вписати в колонки слова-іменники II відміни з основою на відповідно груп.
Кожен член команди повинен по порядку вписати у відповідну колонку слово-іменник. Виграє та команда, що впорається швидше із завданням. Місця відповідно співвідносяться із такими ігровими балами:
1 місце – 5 балів.
2 місце – 3 бали.
3 місце – 1 бал.
Якщо в завданні допущені помилки, або не дотримана послідовність, команда не одержує жодного бала.
Жир, пекар, Ігор, школяр, комар, писар, слюсар, каменяр, газетяр, командир, бібліотекар, боксер, гектар, вугляр, газетяр.
Тверда | М'яка | Мішана
жир | пекар | школяр
комар | Ігор | каменяр
командир | писар | газетяр
боксер | слюсар | вугляр
гектар | бібліотекар | газетяр
Ø Тур IV. Визначення роду іменників в російській і українській мовах.
Дошка поділена на три частини. В рядочок написані російською мовою словосполучення. Завдання: через дефіс написати переклад їх українською мовою. У дужках вказати рід (російською і в українською мовами) поданих слів.
Цей тур оцінюється так:
На завдання виділяється 15 хвилин (по 1 хвилині на кожного гравця). По закінченні часу гра завершується.
Кожен член команди одержує 1 бал, якщо правильно перекладе словосполучення, вкаже правильно рід.
Якщо ж учень припускається помилок, або не встигає виконати завдання, він не отримує бала.
Наприклад,
Далёкая Сибирь (жіночий рід) – далекий Сибір (чоловічий рід).
Десятичная дробь (жіночий рід) – десятковий дріб (чоловічий рід).
Острая боль (жіночий рід) – гострий біль (чоловічий рід).
Далёкий путь (чоловічий рід) – далека путь (жіночий рід) – далекий шлях (чоловічий рід). (Можливий будь-який варіант)
Интересный доклад (чоловічий рід) – цікава доповідь (жіночий рід).
Правый глаз (чоловічий рід) – праве око (середній рід).
Родной посёлок (чоловічий рід) – рідне селище (середній рід).
Широкая степь (жіночий рід) – широкий степ (чоловічий рід).
Болезненная корь (жіночий рід) – хворобливий кір (чоловічий рід).
Песчаная насыпь (жіночий рід) – піщаний насип (чоловічий рід).
Большая кружка (жіночий рід) – великий кухоль (чоловічий рід).
Тяжёлый труд (чоловічий рід) – важка праця (жіночий рід) – важкий труд (чоловічий рід).
(Можливий будь-який варіант)
Новый филиал (чоловічий рід) – новий філіал (чоловічий рід) – нова філія (жіночий рід). (Можливий будь-який варіант)
Экономический кризис (чоловічий рід) – економічна криза (жіночий рід).
Ø Тур V. Відмінювання іменників.
Це конкурс капітанів команд. На дошці, що поділена на три частини, написане слово іменник. Завдання: капітани повинні правильно провідміняти це слово як в однині, так і в множині. Виграє той, хто це зробить швидше.
Місця відповідно співвідносяться із такими ігровими балами:
1 місце – 5 балів.
2 місце – 3 бали.
3 місце – 1 бал.
Якщо в завданні допущені помилки, або члени команди кричали і заважали іншим, команда не отримує жодного бала.
Наприклад, провідміняти слово-іменник "обряд".
однина | множина
Н. обряд | обряди
Р. обряду | обрядів
Д. обряду (ові) | обрядам
Зн. обряд | обряди
Ор. обрядом | обрядами
М. (на) обряді | (на) обрядах
Кл. обряде | обряди
Ø Тур VI. Закінчення іменників II відміни чоловічого роду в родовому відмінку однини.
На альбомних аркушах командам подаються написані в рядок іменники II відміни чоловічого роду в називному відмінку. Завдання: ці іменники потрібно написати через дефіс у родовому відмінку. Виконувати по порядку – кожному гравцю надається одне слово-іменник.
Гра на швидкість. Місця відповідно співвідносяться із такими ігровими балами:
1 місце – 5 балів.
2 місце – 3 бали.
3 місце – 1 бал.
Якщо в завданні допущені помилки, або не дотримана послідовність, команда не отримує жодного бала. Наприклад,
Учень – учня.
Прогрес – прогресу.
Четвер – четверга.
Київ – Києва.
Катет – катета.
Красний Лиман – Красного Лиману.
Дніпро – Дніпра.
Горобець – горобця.
Пісок – піску.
Байкал – Байкалу.
Метр – метра.
Конотоп – Конотопа.
Кит – кита.
Грім – грому.
Відмінок – відмінка.
Ø Тур VII. Творення і правопис імен по батькові.
Кожна команда отримує альбомний аркуш із чоловічими іменами й іменами по батькові для чоловіків і для жінок, написаними в рядок. Завдання: виправити допущені помилки, якщо такі є.
Кожному гравцю надається один стовпчик. Якщо він правильно виконає завдання, то отримає 1 бал. Якщо в завданні допущені помилки, або не дотримана послідовність виконання гравцями, команда не отримує жодного бала.
Михайло – Михайльович – Михайльовна (Михайлович, Михайлівна).
Василь – Васильйович – Василівна (Васильович).
Ігор – Ігоройович – Ігорійовна (Ігорович, Ігорівна).
Лука – Лукич (або Лукович) – Луківна.
Сава – Савич (або Савович) – Савовна (Савівна).
Кузьма – Кузьмич (або Кузьмович) – Кузьмовна (Кузьмівна).
Хома – Хомич (або Хомойович) – Хомівна (або Хомович).
Георгій – Георгіїч – Георгійовна (Георгійович, Георгіївна).
Григорій – Григорійович – Григорійовна (Григович, Григорівна).
Микола – Миколайович – Миколаївна.
Іван – Іванович – Івановна (Іванівна).
Максим – Максимович – Максимовна (Максимівна).
Сергій – Сергійович – Сергійовна (Сергіївна).
В'ячеслав – Вячеславович – В'ячеславівна.
Дмитро – Дмитройович – Дмитройовна (Дмитрович, Дмитрівна).
Ø Тур VIII. Перехресний вогонь.
На цьому конкурсі команди можуть заробити по 5 ігрових балів (за кожну правильну відповідь 1 бал). Питання охоплюватимуть весь вивчений матеріал про іменник. Кожна команда по черзі задає запитання одна одній (перша – другій, друга – третій, третя – першій). Кожна команда задає і відповідає на 5 запитань. Які повинні бути лаконічними. За неправильно сформульоване запитання знімається 1 бал.
Наприклад,
-     Яка частина мови називається іменником? (Іменником називається частина мови, що означає назву предмета, відповідає на питання хто? що?)
-      За чим змінюються іменники? (За числами, родами, відмінками.)
-     Які іменники називають збірними? (Іменники, що означають сукупність істот або неістот, які сприймаються як одне ціле (дітвора, гілля).
-     Які іменники мають лише однину? (Назви речовин, матеріалу, назви почуттів, назви дій і ознак, власні географічні назви (сіль, юність).
-     Назвіть іменники, які мають лише множину. (Ворота, гроші, солодощі.)
Ø Тур IX. Розбір іменника як частини мови.
На альбомних аркушах кожній команді надається речення, в якому виділено слово-іменник. Завдання: зробити повний морфологічний розбір виділеного слова-іменника за схемою. Команда обирає найкращого гравця для виконання завдання. За правильне виконання команда отримує 5 балів. На цей тур надається 5 хвилин.
Наприклад, Вилітають із вуликів бджоли мед пахучий збирати із лип.
Бджоли – іменник, початкова форма – бджола, загальна назва, істота, жіночого роду, І відміна, тверда група, множина, називний відмінок, у реченні виконує функцію підмета.
Ø Тур X. Кросворд «Іменник».
Ø 1 місце – 15 балів.
Ø 2 місце – 10 бали.
Ø 3 місце – 5 бал.
У кросворді не тільки букви, але і м'який знак з апострофом займають окрему клітинку.
По горизонталі.
1. Іменник середнього роду ІІ відміни, що означає частину туші тварини, вживаної для їжі.м'ясо
2. Іменник середнього роду ІІ відміни, що означає безлісий простір, де росте трава.поле
4. Іменник чоловічого роду ІІ відміни, утворений від іменника різьба.різьбяр
5. Іменник чоловічого роду ІІ відміни, синонім словосполучення дика тварина.хижак
6. Іменник жіночого роду ІІІ відміни, який позначає червону рідину в організмі.кров
7. Іменник жіночого роду ІІІ відміни, що є назвою металу.мідь
8. Іменник жіночого роду І відміни, що означає драматичний твір для театральної вистави.п'єса
9. Іменник чоловічого роду ІІ відміни із здрібніло-пестливим значенням, утворений від іменника кінець (за допомогою суфікса).кінчик
10. Іменник середнього роду ІІ відміни, синонім іменника полум'я.вогнище
По вертикалі.
2. Іменник жіночого роду ІІІ відміни, що означає споруду для опалення приміщень.піч
3. Іменник чоловічого роду ІІ відміни, що означає особу, яка пише протокол зборів.секретар
4. Іменник жіночого роду ІІІ відміни, антонім іменника горе.радість
6. Іменник жіночого роду І відміни, що означає майстерню з горном для ручного кування металу.кузня
11. Іменник чоловічого роду ІІ відміни, що є назвою птаха – символу миру.голуб
12. Іменник жіночого роду І відміни, який означає віршований твір для співу.пісня
У кінці всіх турів відбувається контрольне підрахування балів, які набрала кожна команда. Максимальна кількість балів протягом даної колективної гри – 80 балів (5+5+5+15+5+5+15+5+5+15).
Оцінювання за положенням команд у грі.
Ігрові бали / Шкільні бали
І місце – 76-80 / «відмінно» - 12 балів
71-75 / 11 балів
60-70 / 10 балів
якщо у команди, що зайняла І місце, нижчий результат, то вона одержує / 9 балів тільки за перемогу.
ІІ місце – 46 – до максимально можливого результату / «добре» - 9 балів
41-45 / 8 балів
30-40 / 7 балів
якщо у команди, що зайняла ІІ місце,  нижчий результат, то вона одержує / 6 балів.
ІІІ місце – 20 – до максимально можливого результату / 6 балів.
V.     Підсумок уроку вчителем та оцінювання.
Визначення переможців.
VI.     Домашнє завдання.
Підготуватися до контрольної роботи.




Немає коментарів:

Дописати коментар