Пам’ятка
«Як готувати
завдання з позакласного читання»
•
Розглянь уважно обкладинку і титульний аркуш книги.
•
Прочитай прізвище автора, назву книги, видавництво.
•
Прочитай передмову або вступ.
•
Щодня по главах читай книгу, уважно розглядай ілюстрації, залишай
закладки серед сторінок, які б ти хотів прочитати своїм товаришам.
• Коротко перекажи зміст
прочитаної книги в домашньому крузі.
• Запиши про прочитану книгу в
читацький щоденник, вказавши автора, заголовок і короткий зміст книги.
• Яскраво оформи карточку-відгук,
вказавши на лицьовій її стороні прізвище й ініціали автора, серію книги, її
заголовок, прізвище художника-ілюстратора, назву видавництва, кількість
сторінок. На зворотному боці напиши, чому ти радиш прочитати її своїм товаришам.
Пам’ятка
«Як писати твір
компаративного характеру»
1.
Розпочинаючи роботу над твором, ґрунтовно продумайте його тему,
2. Визначте головну ідею твору.
3. Складіть план, доберіть епіграф, що відповідатиме темі твору та розкриватиме його головну думку.
4. Визначте, що об’єднує та вирізняє аналізовані твори.
5. Продумайте, який цитатний матеріал з обох творів доречно використати для аргументації своєї думки.
6. Порівнюючи твори, не забувайте про композиційні засоби викладу думок: 1) інтригуючий початок; 2) послідовне
розгортання тези; 3) хід роздумів у формі «запитання-відповідь»; 4) контрастне зіставлення аргументів; 5) експресивний висновок.
7. Викладаючи у творі свої думки, не забувайте, що вони мають бути пов’язані з темою та головною ідеєю твору.
8. Звертайте увагу на співрозмірність частин твору.
9. Стежте за тим, щоб думки розкривалися послідовно, щоб кожне попереднє речення було логічно пов’язане з наступним.
10. Формулюючи речення, намагайтеся, щоб ваша думка була висловлена точно, просто, ясно, образно та не допускала подвійного тлумачення.
Пам’ятка
«Як виконувати завдання на порівняння образів героїв в художньому творі»
1. Вдумайся у завдання.
2. Згадай, які художні засоби використовуються у художньому творі для характеристики образу героя.
3. Добери у вивченому творі потрібний для відповіді текст, визнач у ньому найважливіші епізоди і деталі.
4. Порівнюючи образи героїв, знайди у них спільне і відмінне (в поведінці, вчинках, ставленні до інших дійових осіб, портретних замальовках, мові).
5. Будуй свою відповідь за складеним планом і з опорою
на художній текст.
Пам’ятка
«Як підготуватись до твору-роздуму про героя»
1. Продумайте, що вас хвилює, цікавить, із чим ви не погоджуєтеся.
2. Простежте за текстом, як письменник розкриває характер героя, його вчинки. Зверніть увагу на художні деталі, які допомагають вам зробити висновок щодо ставлення автора до героя. Поміркуйте, чи погоджуєтеся ви з думкою автора.
3. Зробіть необхідні добірки з тексту, які допоможуть вам написати твір.
4. Відповідно до структури твору – вступу, основної частини, що складається з тез та доказів, висновку – доберіть додатковий матеріал (епіграф, цитати, факти), який стане в пригоді під час написання твору.
5. Спочатку напишіть твір на чернетці.
6. Працюючи над вступною частиною твору, пам’ятайте, що мета його – підвести до розуміння вашої головної думки.
7. В основній частині твору викладайте свої думки та обов’язково аргументуйте їх. Намагайтеся уникати простого переказу епізодів твору. Пам’ятайте, що докази можуть бути як прямі, так і від протилежного. Використовуйте тільки ті слова, значення яких ви знаєте. Уникайте повторення одних і тих самих слів.
8. У завершальній частині твору зробіть емоційний обґрунтований висновок щодо вашого ставлення до героя, про якого пишете.
9. Прочитайте написане, перевірте зміст, послідовність
викладу, грамотність, використання розділових знаків.
10. Перепишіть роботу начисто.
11. Перевірте написане, пильнуючи описки і пропуски літер.
Пам’ятка
«Як писати відгук на самостійно
прочитаний художній твір»
·
З’ясуй, з якою метою пишеться відгук.
·
Поясни, чому твір сподобався.
· Пиши відгук одразу після прочитання.
· Коротко схарактеризуй головного героя твору.
· Спробуй оцінити ставлення автора до своїх персонажів.
· Не переказуй всього тексту твору.
· Порадь прочитати цей твір другу, однокласнику або сусіду.
Пам’ятка
«Як підготуватися до переказу твору або його уривка»
Насамперед чітко визначте своє ставлення до героя, про якого ви писатимете утворі. Уважно прочитайте твір.
1. Поділіть його на завершені за змістом частини.
2. Підготуйтеся до переказу окремих частин:
ü
зверніть увагу на незрозумілі слова, словосполучення;
з’ясуйте їхній зміст, намагайтеся використовувати під час переказу;
ü
запам’ятайте, про що йдеться на початку, всередині та наприкінці кожної частини.
3. Переказуючи зміст певної частини, користуйтеся запитаннями-порадами:
ü
про що пише автор (докладний зміст частини);
ü
як він це робить (художні засоби, які використовує письменник).
4. Якщо вам запропоновано вибірковий переказ, із усіх визначених частин слід дібрати лише ті, які відповідають меті поставлених перед вами завдань, і докладно їх переказати.
5. Працюючи над стислим переказом, визначте головну думку прочитаного і, уникаючи зайвої деталізації, перекажіть основні події твору.
Рекомендації учням
«Як написати твір-мініатюру»
1. Поміркуйте над темою. Про що ви хотіли б розповісти?
2. Пам’ятайте, що ваш текст
має бути невеликий за обсягом,
але логічно завершений.
3. Вибудуйте ланцюжок думок або подій, що відбиватимуться
у вашому творі (складіть
план); перегляньте написане на предмет послідовності й логічності у викладі; виправте помилки.
4. Постійно пам’ятайте про риси характеру героїв, щоб «не скалічити» персонажа, приписавши не властиві йому вчинки, поведінку, спосіб мислення; намагайтесь відтворити образ таким, яким його змалював автор.
5. Напишіть твір на чернетці.
6. Перевірте та відкоригуйте записане.
7. Перепишіть твір начисто.
8. Ще раз перевірте написане.
Пам’ятка
«Як написати твір»
1. Вибери тему.
2. Визнач його основну думку.
3. Добери і систематизуй
матеріал.
4. Склади план.
5. Запиши твір на чернетці.
6. Доопрацюй і відредагуй його.
7. Запиши в зошит.
Пам’ятка
«Як
працювати над відгуком про твір мистецтва»
1.
Вдуматися, яке завдання висловлювання.
2.
Визначити адресата і мету спілкування.
3.
Дібрати форму відгуку (лист,
повідомлення, записи вражень у щоденник, статтю до періодичного видання тощо).
4.
Визначити стиль і тип мовлення.
5.
Обґрунтувати свою думку про твір
мистецтва. Добирати переконливі аргументи.
6.
Дбати про мовленнєве оформлення відгуку.
Вживати лише ті мовні засоби, які характерні для обраних стилю і жанру мовлення.
7.
Дотримуватися вимог щодо мовлення та
культури спілкування.
Пам’ятка
«Як
працювати над тематичними виписками»
1.
Вибрати з тексту необхідний
матеріал і виписати його на картки у вигляді цитати; прізвище та ініціали
автора твору, назву твору, видавництво і місце видання, розділ книги чи
том, сторінку.
2.
Якщо з цієї сторінки беруться ще цитати,
то посилання на джерело робиться так: «Там само». Коли ж цитата береться з іншої
сторінки книжки, то пишеться: «Там само» й зазначається сторінка.
3.
Чужі слова треба
наводити з абсолютною точністю, не вириваючи їх із контексту.
4.
Якщо під час
цитування доводиться робити пропуски окремих слів, то в цитаті замість
пропущених слів ставляться три крапки (...).
5.
Цитати у вигляді
самостійного речення оформляються за правилами пунктуації при
прямій мові.
6.
Якщо цитата є
складовою частиною думки того, хто пише, то вона береться в лапки і
пишеться з малої букви.
7.
На полях перед
цитатою або у верхній частині доцільно давати її короткий заголовок,
тобто одним чи декількома словами передати основний зміст цитованого тексту.
Орієнтовна
схема відгуку на кінофільм
1. Тема та ідея кінофільму.
2.
Стислий переказ (з елементами оцінки).
3.
Значення проблеми, поставленої у фільмі.
4.
Враження від
роботи режисера, гри акторів, музичного супроводу, кольорового оформлення.
5.
Підсумкова оцінка кінокартини.
6.
Рекомендації тим, хто не дивився
кінофільм.
Орієнтовна
схема відгуку на спектакль
1.
Тема та ідея
спектаклю.
2.
Найвиразніші частини спектаклю
3.
Враження від гри
акторів, сцени, художнього оформлення спектаклю (декорацій, меблів,
костюмів, гриму, освітлення), мови акторів, музики, співів, танців.
Пам’ятка
«Як готуватися до публічного виступу»
1.
Добре продумати
тему виступу; підготувати заздалегідь матеріал, з яким збираєшся
виступати.
2.
З’ясувати мету і
адресата мовлення: бажання проінформувати слухачів чи переконати
їх у чомусь, спонукати до якоїсь дії чи розважити.
3.
Основа виступу –
план. Згрупувати інформаційні матеріали відповідно до плану
виступу.
4.
Опрацювати потрібну інформацію, дбати
про композицію виступу (загальноприйнята композиція – вступ, основна частина,
висновок).
5.
Розвивати думку в
своєму виступі можна по-різному, а саме: пояснювати, описувати, розповідати, доводити. Добирати відповідні мовні засоби,
характерні для обраних
стилю і типу мовлення.
6.
Написати повний текст виступу і кілька
разів прочитати його.
7.
Прочитайте свій
виступ вдома комусь із рідних або друзям. Це допомагає уточнити
зміст, знайти потрібні слова і необхідний тон, інтонацію.
Пам’ятка
«Як
володіти голосом під час виступу»
Пристосовуйте свій голос до
обстановки, де відбувається спілку вання
(не говоріть голосно в громадських місцях).
1.
Хто говорить занадто тихо, справляє
враження людини, яка не вірить у свої сили.
2.
Не говоріть занадто голосно – це
справляє враження агресивної людини.
3.
Постійно тренуйте свій голос;
найзручніший спосіб для цього —читання вголос, під час якого постійно
контролюється правильність вимови.
4.
Голос підвищують тоді, коли ставлять
запитання, висловлюють радість, здивування. Якщо вам потрібно когось
переконати, відповісти на запитання, то голос слід понизити.
5.
Будьте тактовні: спочатку зважте, чи
нікого не образить те, що ви хочете сказати, а тоді говоріть.
Пам’ятка
«Як
готувати доповідь»
1.
Визначити адресата мовлення і мету
спілкування.
2.
Вдуматися в тему, визначити основну
думку майбутньої доповіді.
3.
Опрацювати літературу з цієї теми,
осмислити її.
4.
Добираючи матеріал, звернути увагу на ті
факти, які будуть цікавими для аудиторії, перед якою буде виголошено доповідь.
Зробити певні виписки.
5.
Скласти робочий план і відповідно до
нього систематизувати дібраний матеріал.
6.
Узагальнити основні положення кількох
джерел, і тоді думки, викладені в кількох працях, звучатимуть повніше,
переконливіше.
7.
Записати текст доповіді повністю або
частково (початок, кінцівку)
8.
Виділити терміни, незнайомі слова,
уточнити вимову і наголошення слів.
9.
Говорити повільно, робити паузи,
дотримуватися правильної інтонації.
10. Виступаючи,
завжди стежити за слухачами: якщо вас перестали слухати, змінити тон мовлення,
навести цікавий факт, ніколи не намагатися перекричати аудиторію.
11. Якщо потрібно заглянути до
рукопису, опустіть очі, ненахиляючи
голови.
12. Стежити за своїм мовленням: уникати
слів-паразитів, не заповнювати паузи звуками («е-е-е», «ну-ну») тощо.
13. Переказати усно текст доповіді вдома
(відводиться 15 – 20 хв).
Переконливе, яскраве закінчення доповіді запам’ятовується
слухачам, залишає приємне враження про неї. Тому рекомендується наприкінці
доповіді повторити основну думку, підсумувати найважливіші положення. Якщо
перші слова оратора повинні завоювати увагу слухачів, то останні – покликані
посилити ефект виступу.
Слід пам’ятати, що слухачам не байдуже, куди
дивиться доповідач. Нерідко можна спостерігати таку картину: учень робить
доповідь, виступає на зборах і час від часу поглядає у вікно, кидає погляд на
стіни, опускає очі, піднімає до стелі, розглядає свої руки, тобто дивиться куди
завгодно, тільки не на слухачів. Буває гірше: виступаючий дивиться на аудиторію
«відсутнім» поглядом. Чи можна говорити про
взаєморозуміння між виступаючим і аудиторією? Звичайно, ні. Якщо ж під час
виступу переводити повільно погляд з однієї частини аудиторії на іншу, то можна
створити враження гарного зорового контакту зі слухачами. Саме за таких умов
можна розраховувати на успіх.
Виступ
під час дискусії
Усні виступи звичні в нашому житті. Кожному потрібно
вміти виступити і на зборах, і з лекцією чи доповіддю, взяти
участь у диспуті тощо.
Виступ під час дискусії – це роздум поглибленого
характеру. Автор такого роздуму намагається знайти розв’язання певної проблеми
чи складного питання. Оскільки багато проблем, які постають у
нашому житті, не мають однозначного вирішення, то роздуми часто мають дискусійний
характер.
Щоб виступ
під час дискусії був цікавим, виступаючий сам повинен бути зацікавленим своїм
виступом. Коли кажуть: людина спроможна добре виступити перед аудиторією,
вміє самостійно роздумувати, сперечатися, відстоювати свої думки, судження та
ін., це означає: вона не просто володіє потрібними знаннями, а й уміє їхвикористовувати
практично.
Отже,
виступ дискусійного характеру здебільшого будується таким чином: у виступі мають бути вступна частина (вказівка
на те, що говоритиме виступаючий і чому), основна частина (виклад власних
поглядів на певну проблему чи питання, докази), висновки (пропозиції). У такому виступі часто використовується ілюстративний матеріал
для доведення основної думки (тези), висловлювання. Ними можуть бути приклади з життя свого класу, школи тощо. Такий
матеріал, безумовно, оживляє виступи, привертає увагу слухачів, викликає до
себе інтерес. Крім того, під час такого виступу слід чітко уявляти, з
якою метою виступаючий буде говорити, якої реакції слухачів він домагається.
Виступ
дискусійного характеру намагайтеся будувати з доброзичливістю. Навіть виступ проти якоїсь ідеї, думки потрібно будувати
як підтримку позитивного, що є в запереченнях того, хто з вами сперечається.
Пам’ятка
«Правила проведення дискусії»
1. Ретельно продумайте свою точку зору і аргументи до неї.
2. Вступаючи у дискусію, не розпочинайте її з тих питань, з якими ви не згодні з вашим опонентом.
3. Використовуйте метод Сократа: свою думку розподіляйте маленькі частинки і кожну пропонуйте у формі запитання.
4. Уникайте категоричності, особливо коли заперечуєте.
5. Обминайте монологи, адже діалог продуктивніший.
6. Умійте почути та зрозуміти позицію опонента.
7. Не переривайте свого співрозмовника.
8. Не висміюйте його і не доводьте його точку зору до абсурду.
9. Не акцентуйте на невдалій формі висловлювання опонента.
10. Не переходьте на особистість співрозмовника.
11. Не розбивайте його позицію, а доводьте свою.
12. Волійте не перемогти, а знайти істину.
13. Погоджуйтесь з тим, у чому має слушність ваш співрозмовник,
знайдіть раціональне у його словах.
14. Майте мужність визнати свою неправоту і просити критичного обговорення запитання.
15. Поясніть, чому ви не можете погодитися зі своїм опонентом, висловіть свої аргументи.
Пам’ятка
«Як писати реферат І»
1.
Визначити адресата і мету спілкування.
2.
Дібрати відповідну
літературу.
3.
Опрацювати дібрані джерела з робочими
стислими помітками, закладками в книжці.
4.
Скласти план відповідно до обсягу
реферату (його пункти розкриваються приблизно на однаковій кількості
сторінок).
5.
Оформити яскравий, привабливий вступ.
6.
Дати перелік основних висновків,
узагальнень та рекомендацій.
7.
Оптимальний обсяг реферату: 10-12
друкованих сторінок. Такий реферат потребує
для усного викладу перед аудиторією 10-15 хвилин.
8.
Під час усного виступу краще
розповідати, а не читати реферат. Для цього скласти розгорнутий план-конспект
на 2-4 сторінки.
9.
Під час добору
мовних засобів для написання реферату необхідно враховувати особливості
наукового стилю мовлення.
Пам’ятка
«Як
написати реферат ІІ»
Декілька НЕ:
* Реферат НЕ копіює
дослівно книги і статті, НЕ є конспектом.
* Реферат НЕ пишеться по
одному джерелу і НЕ є доповіддю.
* Реферат НЕ може бути
оглядом літератури, тобто не розповідає про книги.
* У рефераті зібраний по темі
матеріал систематизується і узагальнюється.
Реферат складається з декількох частин:
• титульний аркуш (оформляється
за вимогами учбового закладу);
• зміст (вміст) вимагає наявність
номерів сторінок на кожен розділ реферату;
• введення (вступ);
• основна частина, що складається
з глав;
• висновок;
• список використаної літератури.
У введенні (вступі) пояснюється:
• чому вибрана така тема, чим
вона важлива (особисте відношення до теми (проблеми), чим вона актуальна
(відношення сучасного суспільства до цієї теми (проблеми), яку культурну або
наукову цінність представляє (з точки зору дослідників, учених);
• яка література використана:
дослідження, науково-популярна література, учбова, хто автори... (Кліше:
“Матеріалом для написання реферату послужили ...”)
• з чого складається реферат
(введення, к-ть розділів, висновок, додатки. Кліше: “У введенні показана ідея
(мета) реферату. Розділ 1 присвячений.., у 2 розділі ... У висновках
сформульовані основні виводи...”)
Основна частина
реферату складається з декількох розділів, що поступово розкривають тему. Кожен
з розділів розглядає яку-небудь зі сторін основної теми. Ствердження позицій
підкріплюються доказами, узятими з літератури (цитування, вказівка цифр,
фактів, визначення).
Якщо докази
запозичені в автора використовуваної літератури, – це оформляється як
посилання на джерело і має порядковий номер.
Посилання
оформлюються внизу тексту під межею, де вказуються порядковий номер посилання і
дані книги або статті. У кінці кожного розділу основної частини обов’язково
формулюється висновок. (Кліше: “Таким чином… Можна зробити висновок, що... У результаті можна прийти до висновку...
”).
У кінці (дуже
коротко) формулюються спільні висновки по основній темі, перспективи розвитку
дослідження, власний погляд на вирішення проблеми і на позиції авторів використовуваної
літератури, про свою згоду або незгоду з ними.
Список
літератури складається в алфавітному порядку в кінці реферату за певними
правилами.
Опис книг
Автор(и). Заголовок. – Місце
видання: Видавництво, рік видання. – СторінкиОпис збірок
Заголовок. – Місце видання:
Видавництво, рік видання. – Сторінки.
Література: Справ. шк. – К.:
Освіта, 1996. – 600с.
Опис статей
Автор(и). Заголовок //Назва журналу
(газети). – Рік. – Номер. – Сторінки статті.
Пам’ятка
«Етапи (план)
роботи над рефератом»
1. Вибрати тему. Вона має бути
знайома і цікава. Бажано, щоб тема містила яку-небудь проблему або протиріччя і
мала відношення до сучасного життя.
2. Визначити, яке саме завдання,
проблема існує по цій темі і шлях її вирішення. Для цього потрібно назву теми
перетворити на питання.
3. Знайти книги і статті за
вибраною темою. (Для середніх класів – не менше 3-х джерел, для старшокласників
не менше 5). Зробити список цієї літератури.
4. Зробити виписки з книг і
статей. (Звернути увагу на незрозумілі слова і вирази, уточнити їх значення в
довідковій літературі).
5. Скласти план основної частини
реферату.
6. Написати чорновий варіант
кожної глави.
7. Показати чернетку педагогові.
8. Написати реферат.
9. Скласти повідомлення на 5-7 хвилин, не більше.
Немає коментарів:
Дописати коментар