понеділок, 9 жовтня 2017 р.

Урок № 11. 9 клас

Урок № 11.
Контрольна робота № 1 (тестування) з теми «Синтаксис. Пунктуація. Пряма й непряма мова».
Мета: визначити рівень сформованості ключових і предметних компетентностей і компетенцій шляхом виконання контрольних навчально-пізнавальних і практично зорієнтованих завдань відповідно до змістових ліній: з'ясувати рівень засвоєння мовних знань та сформованості вмінь і навичок із теми «Синтаксис. Пунктуація. Пряма й непряма мова»; формувати вміння й навички застосовувати набуті теоретичні знання на практиці, з’ясувати можливі недоліки в процесі опанування мовної теорії та прийняття рішень щодо подальшої організації навчальної діяльності; виховувати працьовитість, самостійність, відповідальність і свою роботу.
Обладнання: тест (варіант І, II).
Тип уроку: урок перевірки й корекції знань, , та навичок.
«Ти можеш!» — повинен нагадувати вчитель учневі.
«Він може!» — повинен нагадувати колектив.
«Я можу!» — повинен повірити в себе учень.
В. Шаталов
Хід уроку
I.  Організаційний момент
II. Мотивація учнів до навчання
Коментування епіграфа до уроку.
III.  Повідомлення теми й мети уроку
IV.  Основний зміст роботи
1.  Інструктаж щодо виконання тесту
2.    Орієнтовне оцінювання тестових завдань
Завдання 18 вибір однієї правильної відповіді з чотирьох пропонованих — 0,5 бала за кожне виконане завдання (усього за 8 тестів — 4 бали).
Завдання 9—10 завдання на встановлення відповідності — по 0,5 бала за кожний правиль­ний варіант (всього за два тести — 4 бали).
Завдання 11 по 1 балу за кожне речення (всього 3 бали).
Завдання 12 1 бал за правильно виконане завдання.
3. Виконання учнями контрольної роботи
(див. додаток 1)
Відповіді
Варіант 1. 1 — Б; 2 — Б; 3 — В; 4 — Б; 5 — А; 6 —Г; 7 —В; 8 —В;
9: 1 — Г, 2 — Б, 3 — А, 4 — В;
10: 1 —Б, 2 —Г, 3—Д, 4 —В.
Варіант 2. 1 — В; 2 — В; 3 — Б; 4 — А; 5 — Г; 6 —В; 7 —Г; 8 —Б;
9: 1 —Б, 2 —А, 3 —В, 4 —Г;
10: 1 — Б, 2 — Г, 3 — А, 4 — В.
4.  Бесіда
  Які види мовленнєвої діяльності ви знаєте?
  Назвіть стилі й типи мовлення.
  Які види читання потрібно опанувати людині?
V.  Підбиття підсумків уроку
Вправа «Ланцюжок думок»
(Відповіді на запитання, що виникли в учнів під час виконання контрольної роботи.)
VI.  Домашнє завдання
Повторити теоретичний матеріал із теми «Пряма й непряма мова».
Додаток 1
Контрольна робота
Варіант 1
1.   Віднайдіть просте неускладнене речення (розділові знаки пропущено).
А Місяць блід від ранкового сонця потім повільно й ніби крадькома пробирався за обрій (Ю. Збанацький).
Б Дніпро розкішно ллється більше версти завширшки попід самими горами (І. Нечуй-Левицький).
В Нагулявшись під землею вода шукає шляхи на її поверхню (Паола Утевська).
Г Про щастя здобутеє нами шепочуть зелені жита (В. Сосюра).
2.   Укажіть речення з поширеним звертанням (розділові знаки пропущено).
А Який ти світе теплий і широкий! (А. Малишко).
Б О спинися прекрасна ранкова ця мить (Г. Донець).
В Кобзарю знаєш нелегка епоха оцей двадцятий невгамовний вік (Л. Костенко).
Г Вийся жайворонку вийся над полями розважай людську тугу ти піснями (М. Рильський).
3.  Визначте речення, ускладнене відокремленим означенням.
А По цих непролазних пущах, певно, ніколи не ступала людська нога (М. Коцюбинський).
Б Там, на горах, ще розкошувало сонце (І. Цюпа).
В І наша земля, засніжена й біла, кличе в простори свої (В. Сосюра).
Г Навчаючи інших, ми вчимося самі (Сенека).
4.  Укажіть речення з прямою мовою (розділові знаки пропущено).
А Співають у пісні що нема кращого на вроду як ясна зоря в погоду (П. Куліш).
Б Хан Батий невільник мовив повелів усім сказати що коли життя вам миле то повинні Київ здати (В. Малик).
В От спинивши його й питаю чи давно він з коша і чи далеко Господь несе? (Т. Шевченко).
Г Господи як не хочеться лишати нагрітого місця як тяжко розлучатися з солодким ранішнім сном (М. Коцюбинський).
5. Укажіть правильно побудоване речення з непрямою мовою.
А Майборода говорив, що усяке діло вимагає досвіду.
Б Ми запитали в жінки, хто посадив цю тополю і чи давно вона росте тут?
В Стара мати говорить до невістки, що от лихі люди, от недобрі, Марусечко.
Г І тихо-тихесенько я промовляла, що, сон літньої ночі, мені тебе жаль.
6. Укажіть речення, у якому правильно розставлено розділові знаки.
А «Земля найкраща восени, — говорить сам до себе Тимофій» (М. Стельмах).
Б Розрив-трава каже — «Я — відкриваю таємниці» (В. Голобородько).
В «Нічого, згодяться кошики, — мовить Овдій, — Руки в людини для того, щоб робити ними роботу» (В. Чухліб).
Г «Писанка ще мало досліджена, — говорить учений і додає: — Але є переконливі докази, що вона була відома ще задовго до нашої ери» (В. Скуратівський).
7. Укажіть речення, у якому правильно оформлено цитату.
А Сухомлинський вважав, що: «вміння читати — означає бути чутливим до змісту й краси слова, до його найтонших відтінків».
Б Конфуцій зазначав, що «Мудра людина не робитиме іншим того, чого вона не бажає, щоб зро­били їй».
В Шевченкове «...треба миром, громадою обух сталить...» стало афоризмом.
Г Іван Франко назвав Нечуя-Левицького «Всеобіймаючим оком Правобережної України».
8. Укажіть правильне твердження.
А Коли слова автора стоять перед прямою мовою, то після них ставиться тире.
Б Непрямою мовою називається чуже мовлення, що передається дослівно.
В Окремі повідомлення й запитання, із яких складається діалог, називаються репліками.
Г Розділові знаки при цитатах завжди ставляться так само, як і при прямій мові.
9. Установіть відповідність між поняттями й реченнями.
1  Діалог
2  Пряма мова
3  Цитата
4  Непряма мова
А «Слова — полова, але вогонь в одежі слова!...» — писав Франко.
Б Запала тиша, як в страшному сні, Горбань сказав: «Причому тут пісні?» (Л. Костенко).
В Батько гукнув з подвір'я, щоб Василько йшов до нього.
Г — Навіщо ти зібрала сміття? — запитала Оля. — Це ж у лісі... Ніхто не бачить...
— Соромно перед соловейком, — тихо відповіла Ліда (В. Сухомлинський).
Д Яке високе блакитне небо висне в нас над головою! (І. Цюпа)
10. Установіть відповідність між схемами й реченнями (розділові знаки при прямій мові пропущено).
1  «П, — а, — п»
2  «П», — а.
3  «П? —а, —П?»
4  «П, —а: —П».
А Вус Яворницького сердито ворухнувсь То не ідеал, до якого йдуть через руїни (О. Гончар).
Б Оце, діти, планета рука вчительки лягає на глобус наша красуня-планета (О. Гончар).
В Свій мед, першої взятки не втерпів боцман, щоб не похвалитись, і, звертаючись до Марії, додав Уже чотири вулики маємо (О. Гончар).
Г В умовах власної держави Довженко виріс би на світового генія сказав у своєму виступі Євген Маланюк.
Д Та ви смієтесь вигукнув лейтенант Не бачите, яка це в мене радість (П. Загребельний)
11. Запишіть речення, розставте розділові знаки та в разі потреби замініть малу літеру великою.
1) Г. Іванов зазначав творчість це не розкіш для обраних а загальна біологічна потреба інколи не усвідомлена нами.
2) А тепер розкажи нам Нателло усміхаючись говорив інженер як ти відкрила Оленяче джерело (О. Гончар).
3) Мамо каже Оленка вранці ой як люблю я вас...
А чого ти мені це говориш непокоїться мати.
Бо хочу щоб ви мене любили не менше ніж Петрика...
Мама полегшено зітхнула й каже
Піди Оленко Сонця запитай як воно ділить своє тепло між людьми (В. Сухомлинський).
12. Перебудуйте речення так: спочатку на речення з прямою мовою, а потім — з непрямою мовою.
Неможливо виростити повноцінну людину без виховання в ній почуття Прекрасного (Р. Тагор).
Контрольна робота
Варіант 2
1. Віднайдіть просте ускладнене речення (розділові знаки пропущено).
А Дорога ліворуч була наглухо закрита дубовими завалами (О. Гончар).
Б Рідний батько це найвища святиня у світі (Панас Мирний).
В Тут навіть повітря здавалось несло в собі золотисті відтінки (О. Гончар).
Г Тимко озирнувся назад ромашка кивала йому голівкою (Г. Тютюнник).
2. Укажіть речення із вставним словом (розділові знаки пропущено).
А Південний край Як тепер далеко лежиш від мене ти (Леся Українка).
Б Неначе човен в синім морі то виринав то потопав (Т. Шевченко).
В Безмежна краса ночі скорила б здається мертве каміння (В. Гжицький).
Г За вікном згори було видно шуміло вирувало налите сонцем місто (С. Скляренко).
3.  Визначте речення, ускладнене відокремленою обставиною.
А Там, здавалось, без утоми одбувався танець праці (В. Винниченко).
Б А пісня, наростаючи, пливла над берегом (О. Гончар).
В Він, вісімнадцятилітній хлопець, повертався з весняного лісу, засіяного синім рястом і прозоро-голубими дзвониками (М. Стельмах).
Г Крім спеціальної освіти, потрібне ще яскраве обдаровання (Й. Кисельов).
4. Укажіть речення з прямою мовою (розділові знаки пропущено).
А Прилетіла ластівочка стала собі щебетати господаря викликати Вийди вийди господарю поди­вися на кошару (Нар. творчість).
Б Серед перших ударів грому загубили вони присягу свою бо слово «священна» не дзвеніло в їх серцях урочистим дзвоном (О. Довженко).
В Думається батькові чи то часом не син пролетів та й розсипався тасьмою в небі над рідним вранішнім степом (О. Гончар).
Г Народна мудрість стверджує що за добро добром платять.
5. Укажіть правильно побудоване речення з непрямою мовою.
А Гриць запитав, чи бачиш, хлопче, скелю, на якій живе Мати Вітрова.
Б Хлопчик сказав, що не хочу, і глянув угору.
В Мені натякнули, що краще не втручатися в мої справи.
Г Ще древні єгиптяни говорили, що на світі немає нічого кращого за книги.
6.  Укажіть речення, у якому неправильно розставлено розділові знаки.
А Дивуюсь, радію, у серця питаю: «Скажи, віще серце, чи скоро світ буде?» (П. Куліш).
Б «Хто творить розумну і добру людину — найкращий майстер», — таке було рішення стариків (В. Сухомлинський).
В «Воскресни, Україно! — пристрасно мовив Я. Гоян, — Воскресни в козацьких степах під своїм високим блакитним небозводом».
Г — Тату! Татку! — упізнали діти.
   — Голуб'ята! — батько простер руки (П. Тичина).
7. Укажіть речення, у якому правильно оформлено цитату.
А І. Котляревський у поемі «Енеїда» правдиво змалював волелюбність українського народу:
«Де общеє добро в упадку,
Забудь отця, забудь і матку,
Лети повинність ісправлять».
Б П. Тичина говорив, що: «мова завжди живе поряд з піснею, сестрою її рідною».
В Б. Шоу був переконаний, що «Ні мертва мова, ні цивілізація ніколи не можуть схвилювати світ»
Г Свого часу філософ Дж. Локк говорив, що «немає нічого в інтелекті, чого не було б в почутті»
8.  Укажіть правильне твердження.
А Коли слова автора стоять після прямої мови, то перед ними ставиться двокрапка.
Б Чуже висловлювання, передане від імені оповідача разом із словами автора, називається не­прямою мовою.
В Цитати завжди пишуться з великої літери.
Г У діалозі слова автора завжди відсутні.
9.  Установіть відповідність між поняттями й реченнями.
1 діалог
2 пряма мова
3 цитата
4 непряма мова

А Мати благала Миколу: «Сину, не зачіпай ти осавули» (І. Нечуй-Левицький).
Б — Мамо! А чи сонце має діти?
Має.
А де ж вони?
Де? А на небі...(М. Коцюбинський).
В «Шевченко й Франко — це справді ті два могутніх крила, які винесли українське слово, українську культуру на простори світові», — зазначав Олесь Гончар.
Г Дівчина грайливо запитала, а що, коли вона й справді лісова мавка.
Д Поезії Кобзаря народжені для того, щоб не вмирати ніколи.
10.   Установіть відповідність між схемами та реченнями (розділові знаки при прямій мові пропущено).
1 «П, — а, — п»
2 «П», — а.
3 А: «П?»
4 «П, — а: — П».
А Ніхто не питає Де ти була, що робила (Т. Шевченко).
Б Іди, доню каже мати не вік дівувати (Т. Шевченко).
В Пізно, Володько, сказала і додала тим самим легким смішком Ех ти сторож! (І. Сенченко)
Г А я знаю, як тебе звати довірливо каже дівчина (М. Стельмах).
Д А що дітки? питає бабуся Чого прийшли мої соколятка? (Марко Вовчок)

11. Запишіть речення, розставте розділові знаки та в разі потреби замініть малу літеру великою.
1) Д. Павличко характеризуючи українське слово стверджував мова найголовніший організатор духовного життя єдності й розвитку народу.
2) У кожного народу своя мова зазначає К. Крапива це великий скарб який треба шанувати берегти і розумно збагачувати не завдаючи йому ніякої шкоди.
3) Вже сутеніти стало коли підвівся дідусь питає
Чому це ти сидиш на дереві внучку
Боюся струсити на вас краплі дідусю...
Злазь Андрійку... (В. Сухомлинський).
12.     Перебудуйте речення так: спочатку на речення з прямою мовою, а потім — із непрямою.
Дітей не відлякаєш суворістю, вони не переносять тільки брехні (О. Толстой).

Немає коментарів:

Дописати коментар