вівторок, 3 жовтня 2017 р.

Контрольний переказ. 5 клас

Уроки №19
 Тема. Контрольний докладний письмовий переказ тексту  розповідного характеру з елементами опису тварин, що містить синоніми та антоніми (за колективно складеним планом).
Мета: перевірити, як учні вміють пе­редавати зміст почутого, добирати відпо­відні мовні засоби, визначати стиль і тип мовлення тексту, складати простий план; удосконалювати навички самостійної роботи; розвивати, увагу, пам'ять, логічне мислення; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов до всього живого.
Тип у р о к і в: уроки перевірки та обліку здобутих знань, умінь і навичок.
Сенбернари – одна з найбільших порід со­бак. Їхній зріст сягає вісімдесяти-дев’яноста п'яти сантиметрів. Особливими ознаками сен­бернарів є масивна голова, коротенька морда, вуха, що звисають донизу.
Шерсть біла з рудими плямами. Груди, лапи, кінчик хвоста білосніжні. Окремі сенбернари важать понад сто кілограмів.
Цих сильних, витривалих тварин здавна ви­користовували для пошуків і порятунку людей у горах. Завдяки чудовому нюху сенбернари легко знаходили людину, яка замерзала під снігом. Потім лапами відкопували її, зігрівали власним тілом. До шиї собак-шукачів були прив'язані пакет із продуктами і фляжка з во­дою. Після цього сенбернар біг у найближче се­лище і приводив людей.
Ці мужні тварини врятували тисячі по­терпілих. Рекордсменом серед них був сенбер­нар Баррі. Його знали й любили жителі Італії, Франції, Швейцарії, адже в Альпах він урятував сорок людей. Сорок перший чоловік злякався страшного звіра, подумавши, що це вовк, і вда­рив ножем.
Слава Баррі не згасла і після його загибелі. Про нього писали в газетах, книжках. А в Па­рижі встановили пам’ятник сенбернарові. На постаменті – великий собака. На його спині си­дить маленька дівчинка й міцно тримається за шию. У центрі напис: «Він урятував сорок лю­дей, і був убитий сорок першою» (За І. Заянчковським) (180 слів).
Словничок.
Постамент – підніжжя, основа пам'ят­ника.
Рекордсмен – той, хто досяг найвищих показників у чомусь.
Фляжка (фляга) – невелика посудина, переважно металева, призначена для рідини.
Ø  Визначте тему й основну думку тек­сту. (Тема: розповідь про сенбернара, який урятував сорок людей від загибелі. Основна думка: слава про мужнього Баррі не згасає і після його загибелі.)
Ø  Визначте стиль тексту і тип мовлення, покладений у його основу. (Стиль – науково-популярний; тип мовлення – розповідь з елементами опису тварини.
Ø  Складіть план тексту (колективно).
1.   Сенбернари – одна з найбільших порід собак.
2.   Опис тварини.
3.   Рятівники людей у горах.
4.   Рекордсмен Баррі.
5.   Слава Баррі.
6.   Пам’ятник сенбернарам.
Повторне читання тексту.
Виконання роботи на чернетках.
Удосконалення та редагування напи­саного.
Написання роботи в зошитах для контрольних робіт.
Методична ремарка. На дошці учи­тель має записати слова сенбернар Баррі, донизу, собак-шукачів, ре­кордсмен, Італія, Франція, Швейцарія, Альпи.
Підсумок уроку.
Домашнє завдання. Повторити вивчене про синоніми й антоніми.







 Баррі


Пам'ятник сенбернарові у Парижі

Немає коментарів:

Дописати коментар