Уроки №19
Тема. Контрольний докладний письмовий переказ
тексту розповідного характеру з
елементами опису тварин, що містить синоніми та антоніми (за колективно
складеним планом).
Мета: перевірити, як учні вміють передавати зміст
почутого, добирати відповідні мовні засоби, визначати стиль і тип мовлення
тексту, складати простий план; удосконалювати навички самостійної роботи;
розвивати, увагу, пам'ять, логічне мислення; збагачувати словниковий запас
учнів; виховувати любов до всього живого.
Тип у р о к і в: уроки перевірки та обліку здобутих
знань, умінь і навичок.
Сенбернари – одна з найбільших
порід собак. Їхній зріст сягає вісімдесяти-дев’яноста п'яти сантиметрів.
Особливими ознаками сенбернарів є масивна голова, коротенька морда, вуха, що
звисають донизу.
Шерсть біла з рудими плямами.
Груди, лапи, кінчик хвоста білосніжні. Окремі сенбернари важать понад сто
кілограмів.
Цих сильних, витривалих тварин
здавна використовували для пошуків і порятунку людей у горах. Завдяки чудовому
нюху сенбернари легко знаходили людину, яка замерзала під снігом. Потім лапами
відкопували її, зігрівали власним тілом. До шиї собак-шукачів були прив'язані
пакет із продуктами і фляжка з водою. Після цього сенбернар біг у найближче селище
і приводив людей.
Ці мужні тварини врятували тисячі
потерпілих. Рекордсменом серед них був сенбернар Баррі. Його знали й любили
жителі Італії, Франції, Швейцарії, адже в Альпах він урятував сорок людей.
Сорок перший чоловік злякався страшного звіра, подумавши, що це вовк, і вдарив
ножем.
Слава Баррі не згасла і після
його загибелі. Про нього писали в газетах, книжках. А в Парижі встановили пам’ятник
сенбернарові. На постаменті – великий собака. На його спині сидить маленька
дівчинка й міцно тримається за шию. У центрі напис: «Він урятував сорок людей,
і був убитий сорок першою» (За І. Заянчковським) (180 слів).
Словничок.
Постамент – підніжжя, основа пам'ятника.
Рекордсмен – той, хто досяг найвищих показників у чомусь.
Фляжка (фляга) – невелика посудина, переважно металева, призначена
для рідини.
Ø Визначте тему й основну думку тексту. (Тема: розповідь про сенбернара, який урятував
сорок людей від загибелі. Основна думка: слава про мужнього Баррі не згасає і
після його загибелі.)
Ø Визначте стиль тексту і тип мовлення, покладений у
його основу. (Стиль – науково-популярний;
тип мовлення – розповідь з елементами опису тварини.
Ø Складіть план тексту (колективно).
1.
Сенбернари –
одна з найбільших порід собак.
2.
Опис тварини.
3.
Рятівники людей
у горах.
4.
Рекордсмен
Баррі.
5.
Слава Баррі.
6.
Пам’ятник
сенбернарам.
Повторне
читання тексту.
Виконання
роботи на чернетках.
Удосконалення
та редагування написаного.
Написання
роботи в зошитах для контрольних робіт.
Методична ремарка. На дошці учитель
має записати слова сенбернар Баррі, донизу, собак-шукачів, рекордсмен,
Італія, Франція, Швейцарія, Альпи.
Підсумок уроку.
Домашнє
завдання. Повторити вивчене про синоніми й
антоніми.
Баррі
Пам'ятник сенбернарові у Парижі
Немає коментарів:
Дописати коментар